icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Polskie miasta stopniowo przechodzą na elektromobilność (RELACJA)

Polskie miasta dostrzegają megatrend, jakim jest elektromobilność i starają się wzajemnie czerpać ze swoich doświadczeń. Jakie widzą oni szanse, a jakie trudności w związku z rozwojem infrastruktury do ładowania i zakupu pojazdów? O tym rozmawiali uczestnicy Panelu Prezydenckiego podczas Kongresu Nowej Mobilności w Lublinie.

Lublin docenia trolejbusy

– Postawiliśmy na rozwój komunikacji trolejbusowej, bo już ją mieliśmy, nie chcieliśmy jej likwidować. Poza tym mamy w naszym zakładzie komunikacji znaczne kompetencje, których nie chcieliśmy likwidować – powiedział prezydent Lublina Krzysztof Żuk. Dodało on, że trolejbusy wygrywają z transportem konwencjonalnym w sensie finansowym: – Zostało to zawarte w strategii rozwoju miasta, modernizacja transportu publicznego kosztowała nas w sumie miliard złotych. Należało do tego zwiększenie przepustowości transportu zbiorowego w centrum miasta. Dyskutowaliśmy o stacjach ładowania dla pojazdów elektrycznych – tworzymy parkingi typu park&drive, zachęcamy, by przyjeżdżający do Lublina zostawiali samochody na obrzeżach miasta i tam przesiadali się do transportu publicznego – wyliczał. Prezydent Lublina zaznaczył jednocześnie, że na rynku brakuje konkurencji: – Dotychczas była ona zbyt mała, by szybko rozstrzygać przetargi i znajdywać partnerów na przyszłość. Lublin ma się od kogo uczyć, bo polskie miasta mają tu spore doświadczenia. Zadaniem dla władz miasta jest zapewnienie sprawności transportu – powiedział.

Słupsk tęskni za trolejbusami

Prezydent Słupska Krystyna Danilecka-Wojewódzka stwierdziła, że jej miasto jest kompaktowe i zielone: – Jest też jednym z najczystszym miast w Polsce, gdzie problem smogu nie jest dotkliwy. To zobowiązanie, by zadbać o transport w mieście – powiedziała. Przypomniała też, że trolejbusy w Słupsku zostały zlikwidowane 20 lat temu, sprzeciwiali się im kierowcy, którzy narzekali na brak płynności ruchu, co z dzisiejszej perspektywy okazało się niesłusznym posunięciem. – Naszym zadaniem jest stworzyć zielone miasto elektromobilności. Bardzo ważna jest praca samorządowców nad świadomością mieszkańców miasta. Na razie pracujemy nad montażem ładowarek do samochodów elektrycznych w mieście, chcemy też wprowadzić ulgi podatkowe dla takich pojazdów – mówiła Danilecka-Wojewódzka.

Warszawa walczy o klimat

– Od 2011 roku wprowadzamy elektromobilność do naszego transportu zbiorowego, mamy obecnie 30 autobusów elektrycznych. Podpisaliśmy umowę na dostawę 130 kolejnych autobusów elektrycznych, w ciągu kilkunastu miesięcy będą one jeździć na warszawskich drogach – zadeklarował wiceprezydent Warszawy Robert Soszyński. Podkreślił on, że ponad 50 procent przewozów komunikacji miejskiej w Warszawie realizowane jest za pomocą środków elektrycznych, czyli metra i tramwajów: – Mamy jeszcze ponad 100 pojazdów hybrydowych i gazowych. Założyliśmy, że nie licząc transportu publicznego, kluczową rolę powinien odgrywać rynek, który obecnie znakomicie się rozwija. Wydaje się, że w ciągu najbliższych lat poruszanie się samochodami elektrycznymi po mieście będzie znacznie ułatwione. Cele są jasne – walka ze zmianami klimatu i czyste powietrze – mówił Robert Soszyński.

Pomysły Łodzi

Wiceprezydent Łodzi Adam Wieczorek również zauważył, że w jego mieście elektromobilność będzie się dynamicznie rozwijać: – Jeżeli będziemy obserwować rozwój wykładniczy, w przyszłych latach w Łodzi będą tysiące samochodów elektrycznych. Rozwój ten można wesprzeć finansowo, kupując niskoemisyjną flotę komunikacji publicznej i tworząc sieć ładowarek do samochodów elektrycznych. Odczuwamy teraz brak miejsc do parkowania, dlatego planujemy stworzyć parkingi wielopoziomowe, ze specjalnie wyznaczonymi miejscami – mówił wiceprezydent Łodzi Adam Wieczorek.

Polskie miasta dostrzegają megatrend, jakim jest elektromobilność i starają się wzajemnie czerpać ze swoich doświadczeń. Jakie widzą oni szanse, a jakie trudności w związku z rozwojem infrastruktury do ładowania i zakupu pojazdów? O tym rozmawiali uczestnicy Panelu Prezydenckiego podczas Kongresu Nowej Mobilności w Lublinie.

Lublin docenia trolejbusy

– Postawiliśmy na rozwój komunikacji trolejbusowej, bo już ją mieliśmy, nie chcieliśmy jej likwidować. Poza tym mamy w naszym zakładzie komunikacji znaczne kompetencje, których nie chcieliśmy likwidować – powiedział prezydent Lublina Krzysztof Żuk. Dodało on, że trolejbusy wygrywają z transportem konwencjonalnym w sensie finansowym: – Zostało to zawarte w strategii rozwoju miasta, modernizacja transportu publicznego kosztowała nas w sumie miliard złotych. Należało do tego zwiększenie przepustowości transportu zbiorowego w centrum miasta. Dyskutowaliśmy o stacjach ładowania dla pojazdów elektrycznych – tworzymy parkingi typu park&drive, zachęcamy, by przyjeżdżający do Lublina zostawiali samochody na obrzeżach miasta i tam przesiadali się do transportu publicznego – wyliczał. Prezydent Lublina zaznaczył jednocześnie, że na rynku brakuje konkurencji: – Dotychczas była ona zbyt mała, by szybko rozstrzygać przetargi i znajdywać partnerów na przyszłość. Lublin ma się od kogo uczyć, bo polskie miasta mają tu spore doświadczenia. Zadaniem dla władz miasta jest zapewnienie sprawności transportu – powiedział.

Słupsk tęskni za trolejbusami

Prezydent Słupska Krystyna Danilecka-Wojewódzka stwierdziła, że jej miasto jest kompaktowe i zielone: – Jest też jednym z najczystszym miast w Polsce, gdzie problem smogu nie jest dotkliwy. To zobowiązanie, by zadbać o transport w mieście – powiedziała. Przypomniała też, że trolejbusy w Słupsku zostały zlikwidowane 20 lat temu, sprzeciwiali się im kierowcy, którzy narzekali na brak płynności ruchu, co z dzisiejszej perspektywy okazało się niesłusznym posunięciem. – Naszym zadaniem jest stworzyć zielone miasto elektromobilności. Bardzo ważna jest praca samorządowców nad świadomością mieszkańców miasta. Na razie pracujemy nad montażem ładowarek do samochodów elektrycznych w mieście, chcemy też wprowadzić ulgi podatkowe dla takich pojazdów – mówiła Danilecka-Wojewódzka.

Warszawa walczy o klimat

– Od 2011 roku wprowadzamy elektromobilność do naszego transportu zbiorowego, mamy obecnie 30 autobusów elektrycznych. Podpisaliśmy umowę na dostawę 130 kolejnych autobusów elektrycznych, w ciągu kilkunastu miesięcy będą one jeździć na warszawskich drogach – zadeklarował wiceprezydent Warszawy Robert Soszyński. Podkreślił on, że ponad 50 procent przewozów komunikacji miejskiej w Warszawie realizowane jest za pomocą środków elektrycznych, czyli metra i tramwajów: – Mamy jeszcze ponad 100 pojazdów hybrydowych i gazowych. Założyliśmy, że nie licząc transportu publicznego, kluczową rolę powinien odgrywać rynek, który obecnie znakomicie się rozwija. Wydaje się, że w ciągu najbliższych lat poruszanie się samochodami elektrycznymi po mieście będzie znacznie ułatwione. Cele są jasne – walka ze zmianami klimatu i czyste powietrze – mówił Robert Soszyński.

Pomysły Łodzi

Wiceprezydent Łodzi Adam Wieczorek również zauważył, że w jego mieście elektromobilność będzie się dynamicznie rozwijać: – Jeżeli będziemy obserwować rozwój wykładniczy, w przyszłych latach w Łodzi będą tysiące samochodów elektrycznych. Rozwój ten można wesprzeć finansowo, kupując niskoemisyjną flotę komunikacji publicznej i tworząc sieć ładowarek do samochodów elektrycznych. Odczuwamy teraz brak miejsc do parkowania, dlatego planujemy stworzyć parkingi wielopoziomowe, ze specjalnie wyznaczonymi miejscami – mówił wiceprezydent Łodzi Adam Wieczorek.

Najnowsze artykuły