AlertInfrastrukturaMotoryzacjaPAPWykop

Polska wyprzedza tylko Bułgarię w rozwoju infrastruktury do eleketromobilności w UE

Ładowanie samochodu elektrycznego. Źródło: freepik.com

Ładowanie samochodu elektrycznego. Źródło: freepik.com

Głównymi barierami rozwoju elektromobilności w Polsce są cena samochodów i mała dostępność punktów ładowania – uważają analitycy Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE). Dodali, że Polska posiada obecnie jedynie około 0,8 procent wszystkich punktów ładowania w Unii Europejskiej, w wyniku czego elektoromobilność rozwija się jedynie w kilku miastach.

Rozwój elektromobilności w Polsce

– Przez ostatnie 2,5 roku 80 procent samochodów elektrycznych była rejestrowana w siedmiu województwach – stwierdzili analitycy w najnowszym wydaniu „Tygodnika Gospodarczego PIE”. Dodali, że o ile dwa lata temu blisko 30 procent rejestracji odbywało się wokół aglomeracji warszawskiej, obecnie udział ten jest bliższy 23 procent Wzrósł odsetek rejestracji w województwach śląskim (+ pięć pkt. procentowego) oraz pomorskim (+ 2,7 pkt. procentowego.)

Według danych z systemu CEPIK, udział samochodów elektrycznych w ogólnej liczbie rejestrowanych pojazdów osobowych zwiększył się w Polsce w ostatnim roku z 0,3 procent do 0,7 procent Zgodnie z danymi ACEA, w państwach UE odsetek ten wzrósł dwukrotnie, z 3,5 procent do 7,5 procent.

Na polskich drogach wciąż pojawia się zdecydowanie więcej samochodów napędzanych silnikiem diesel – dane CEPIK wskazują, że jest to 33 procent wszystkich pojazdów, podczas gdy średnio w UE odsetek ten nieznacznie przekracza 20 procent.

– Głównymi barierami dla rozwoju elektromobilności są cena oraz mała dostępność punktów ładowania – stwierdzili eksperci PIE. Zwrócili uwagę, że Polska posiada obecnie jedynie ok. 0,8 procent wszystkich punktów w Unii Europejskiej. Z kolei Niemcy mają takich punktów ponad 26 razy więcej. – Nasz kraj jest również drugim najsłabszym w UE pod względem liczby punktów ładowania – dodali.

Celem państw UE jest przygotowanie jednego punktu ładowania na każde 10 pojazdów elektrycznych. Analitycy przypomnieli, że we wrześniu 2020 roku w Polsce plan wykonano w 12 procent. Niżej znalazła się tylko Bułgaria (8 procent), a liderami są: Litwa, Łotwa i Holandia.

Według przytoczonych przez PIE badań, Polacy chcą sięgać po samochody elektryczne. Sondaż InsightOut Lab przygotowany we współpracy z marką Volkswagen wskazuje, że połowa ankietowanych osób chce mieć taki samochód, a 22 procent bierze pod uwagę jego zakup. Z kolei 97 procent posiadaczy aut elektrycznych zadeklarowało, że nie zamieniłoby go na spalinowe. Właściciele samochodów elektrycznych są uprawnieni do korzystania z buspasów i darmowego parkowania w strefach płatnego postoju – według badań, przywileje te są atrakcyjne dla 66 procent ankietowanych Polaków.

Polska Agencja Prasowa/Mariusz Marszałkowski

 


Powiązane artykuły

Ładowanie samochodu elektrycznego. Źródło: freepik.com

E-auta nie są dobre dla klimatu, ale Szwajcarzy chcieli to ukryć

Szwajcarski Federalny Urząd ds. Środowiska wstrzymał prezentację badania dotyczącego bilansu ekologicznego samochodów elektrycznych. Wyniki sugerowały, że elektromobilność nie zawsze jest...
Luksemburg, 17.06.2025. Przewodnictwo Polski w Radzie UE. Wiceminister klimatu i środowiska Krzysztof Bolesta podczas konferencji prasowej, po posiedzeniu unijnej komisji ds. środowiska, 17 bm. w Luksemburgu. (mr) PAP/Wiktor Dąbkowski

Większe dotacje, wyższe limity cen za elektryki dostawcze. Postulaty czy mrzonka?

Branża motoryzacyjna czeka na szczegółowe propozycje zmian w programie NaszEauto. Na razie panuje gęsta legislacyjna mgła, bo ministerstwo klimatu i...

W przyszłym tygodniu ruszą prace nad zmianą regulaminu NaszEauto

Na 20 czerwca 2025 roku zaplanowano posiedzenie unijnej rady, która zadecyduje o przyjęciu zmian zaproponowanych przez Polskę w ramach trzeciej...

Udostępnij:

Facebook X X X