Ministerstwo infrastruktury poinformowało, że Polska rozbuduje Port Gdańsk na potrzeby eksportu nadwyżki zboża. Powstanie tam Agro Terminal, który zwiększy zdolności przeładunkowe spółki do 2,9 miliona ton rocznie.
Port Gdański Eksploatacja z Grupy Kapitałowej Zarządu Morskiego Portu Gdańsk (ZMPG), jeden z największych podmiotów specjalizujących się w przeładunku zbóż w Porcie Gdańsk, wybuduje dziewięć dodatkowych magazynów zbożowych. – Tym samym podniesie swoje zdolności magazynowe aż pięciokrotnie – do 152 tys. ton rocznie. Zdolność przeładunkowa spółki docelowo wzrośnie z 0,7 mln ton do 2,9 mln ton rocznie – informuje ministerstwo infrastruktury.
– Mamy dzisiaj możliwości przeładunkowe większe niż możliwości eksportowe, natomiast kluczem jest przepustowość. Jeżeli będziemy mieć dużą przepustowość, to także będzie bardzo dobra cena dla rolnika i wysoka jakość świadczonych usług. To jest niezwykle ważne dla branży agro, nie tylko dla producentów zboża – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
– Będzie to inwestycja realizowana w stu procentach przez spółkę należącą do Skarbu Państwa. Została poprzedzona rzetelnymi analizami tego, co dzieje się aktualnie na rynku. W ostatnich latach zdecydowanie zwiększa się liczba statków średniej wielkości, które transportują zboże, więc te nabrzeża spółki Port Gdański Eksploatacja zostały przeznaczone do obsługi takich statków – zaznaczył wiceminister Arkadiusz Marchewka.
Nowy Agro Terminal
Spółka PGE prowadzi działalność na pięciu nabrzeżach, ale przeładunki zbóż realizuje na nabrzeżach Szczecińskim i Wiślanym. Tam też planuje budowę nowych magazynów, z możliwością obsługi statków z ładunkiem do 36 tys. ton, przy maksymalnym zanurzeniu do 10,6 m.
Resort zaznacza, że na Nabrzeżu Wiślanym powstanie pięć magazynów zbożowych. Z kolei na Nabrzeżu Szczecińskim, w miejscu byłego terminalu kontenerowego przy ul. Chodackiego, zostaną postawione 4 magazyny. Łączna długość obu nabrzeży to 1,9 km.
Wartość całego projektu inwestycyjnego PGE na obszarze Nabrzeży Wiślanego i Szczecińskiego to ok. 400 mln zł. Obejmie on budowę i przebudowę infrastruktury od strony lądu (kolej, drogi powierzchnie składowo-magazynowe) i wody (przebudowa nabrzeży, umocnienia i pogłębienia dna na potrzeby obsługi większych statków), a także zakup dźwigów, urządzeń przeładunkowych. Inwestycjom towarzyszyć będzie poprawa organizacji i obsługi kontrahentów z sektora zbożowo-paszowego, w tym systemów informatycznych, awizacji, kontroli, inspekcji – podaje resort.
Polska eksportuje coraz więcej zboża za granicę. W 2024 roku wyprodukowała 36 mln ton ziarna, przy zużyciu krajowym około 25 mln ton. Terminal zbożowy w Porcie Gdańsk ma być gotowy do 2026 roku.
Ministerstwo infrastruktury / Jędrzej Stachura
Karwowski: Port Gdańsk staje się filarem bezpieczeństwa energetycznego Polski (ANALIZA)