Import ropy naftowej do Polski spadł o 13,79% r/r do 1 794 tys. ton w listopadzie 2016 r., podało Ministerstwo Energii. W okresie styczeń-listopad 2016 r. import spadł o 5,87% r/r.
„Zgodnie z danymi z listopada 2016 r. import ropy naftowej wyniósł 1 794 tys. ton i był niższy w porównaniu z listopadem 2015 r. o 287 tys. ton – 13,79% (2081 tys. ton). […] W ujęciu całościowym w 2016 r. (dane za okres styczeń-listopad) nastąpił spadek importu ropy naftowej o 1402 tys. ton – 5,87% w porównaniu z analogicznym okresem z 2015 r. Większość ropy naftowej krajowe rafinerie importują z Federacji Rosyjskiej (76,37% importu w listopadzie 2016 r.)” – czytamy w raporcie „Monitorowanie bezpieczeństwa zaopatrzenia rynku w paliwa”.
Krajowe zużycie benzyn silnikowych w okresie styczeń-listopad 2016 r. zwiększyło się o 8,98% r/r do 3,65 mln ton. Taka sama sytuacja miała miejsce w zakresie oleju napędowego, którego zużycie wzrosło o 13,2% do 11,98 mln ton, podał resort.
„W 2016 r. (dane za okres styczeń-listopad) produkcja krajowa pokrywała większość zapotrzebowania na paliwa, zarówno w odniesieniu do benzyn silnikowych, jak i oleju napędowego. Udział importu w zużyciu krajowym benzyn silnikowych kształtował się w listopadzie na poziomie średnio 8,7%, natomiast w zakresie oleju napędowego wyniósł 29,07%” – czytamy dalej.
Produkcja benzyn silnikowych ciągu 11 miesięcy w 2016 r. zmniejszyła się o 0,46% r/r, natomiast produkcja oleju napędowego spadła o 5,05%.
„Import benzyn silnikowych w listopadzie 2016 r. był większy w porównaniu z listopadem 2015 r. o 36,57%, natomiast eksport tego paliwa był niższy w porównaniu z listopadem 2015 r. o 36,06%. Import oleju napędowego w listopadzie 2016 r. był większy w porównaniu z listopadem 2015 r. o 211,08%, natomiast eksport tego paliwa był mniejszy w porównaniu z listopadem 2015 r. o 25,45%” – napisano także w raporcie.
ISBNews