EnergetykaRopa

Jakóbik: Czy Polska namówi Niemcy do fuzji Orlen-Lotos?

Jadwiga Emilewicz i Peter Altmeier. Fot. MPIT

Jadwiga Emilewicz i Peter Altmeier. Fot. MPIT

Rusza Polsko-Niemieckie Forum Gospodarcze w Berlinie. To okazja do rozmów o energetyce, ale i o wielkiej fuzji PKN Orlen z Grupą Lotos – pisze Wojciech Jakóbik, redaktor naczelny BiznesAlert.pl.

PKN Orlen złożył w listopadzie 2018 roku do Komisji Europejskiej wersję roboczą wniosku o zgłoszenie koncentracji w związku z planowanym przejęciem kontroli kapitałowej przez płocką spółkę nad Grupą Lotos. Od tego czasu nic się nie zmieniło – informuje BiznesAlert.pl. Nasi rozmówcy w obu spółkach przyznają, że ceną za zgodę Komisji Europejskiej na koncentrację w postaci połączenia Grupy Lotos z PKN Orlen może być sprzedaż części stacji. Pisaliśmy już w BiznesAlert.pl o możliwych konsekwencjach, czyli na przykład wejściu konkurencji, jak węgierski MOL, na rynek polski.

Sawicki: Orlen, MOL – dwa bratanki na wojnie o Europę Środkową

Polska może zyskać sprzymierzeńców dla planu fuzji. Francja i Niemcy zaprezentowały propozycję nowej polityki gospodarczej Unii Europejskiej, która będzie z większym pobłażaniem traktować zasady o konkurencji. Ma premiować tworzenie czempionów europejskich zdolnych walczyć na rynku globalnym, na przykład z konkurencją z Chin, nawet kosztem spadku konkurencji w Unii Europejskiej.

– Bardzo istotne dyskusje toczą się we Francji, w Niemczech i w Komisji Europejskiej. Dzisiaj między Polską a Komisją Europejską toczy się dyskusja o fuzji dwóch dużych graczy z branży paliwowej (PKN Orlen i Grupa Lotos – przyp. red.). Dzieje się to na marginesie rozmów o architekturze polityki konkurencyjności w Unii Europejskiej. Warunki konkurencyjności stworzone pod koniec lat 80. mogą być nieadekwatne do współczesnych realiów – mówiła BiznesAlert.pl minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz, która będzie współgospodarzem Forum w Berlinie z ministrem gospodarki oraz energii Peterem Altmaierem.

Przedstawicielka polskiego rządu przyznaje, że Warszawa może poprzeć te propozycje, bo pasują idealnie do planu połączenia Orlenu z Lotosem, które mogłyby walczyć już nie tylko o Europę Środkowo-Wschodnią, ale i bardziej globalnie dzięki połączonemu potencjałowi, chociażby w sektorze upstream. Taki gigant, na przykład współpracując z PGNiG, miałby inną pozycję w walce o koncesje wydobywcze w Norwegii. Wsparcie Niemiec (i Francji?) może przekonać Komisję do poparcia polskiego pomysłu na fuzję na lepszych warunkach. Okazją do dalszych rozmów na ten temat może być Polsko-Niemieckie Forum Gospodarcze, o którym pierwszy raz usłyszeliśmy od ambasadora Niemiec w Polsce w wywiadzie dla BiznesAlert.pl.

Ambasador Niemiec: Nie skupiajmy się na Nord Stream 2. Chcemy ścisłej współpracy z Polską (ROZMOWA)

Minister Emilewicz pytana o wsparcie Polski dla koncepcji budowy czempionów europejskich przedstawionej przez Francję i Niemcy odparła: Poważnie rozmawiamy na ten temat. Rozmowa o konkurencyjności na rynku europejskim powinna dotyczyć dostępu do rynków. Naszej wizycie w Berlinie będzie towarzyszyć publikacja raportu przygotowanego przez nas przez ostatnie kilka miesięcy, w którym wskazaliśmy bariery pozataryfowe na rynku niemieckim, przez które polscy przedsiębiorcy nie mogą eksportować albo nie mogą zakładać działalności gospodarczej w Niemczech.

Polacy zamierzają zatem potargować się w Berlinie o dostęp polskich firm do rynku niemieckiego. Pomoże w tym raport Ośrodka Studiów Wschodnich i Klubu Jagiellońskiego na temat potencjału współpracy Polski i Niemiec, który zostanie przedstawiony na Forum. Wydarzenie ma być cykliczne i bardzo dobrze, bo pomimo sporu o Nord Stream 2, w którym nie znajdziemy wspólnego języka, w gospodarce jesteśmy skazani na współpracę. Polska jest większym partnerem handlowym Niemiec, niż chociażby Rosja. Poza tym nie robi im takich niespodzianek, jak uruchomienie turbin Siemensa, które zamiast w Federacji Rosyjskiej znalazły się na okupowanym Krymie, a w dzień konferencji polsko-niemieckiej oficjalnie uruchomi je prezydent Władimir Putin.

Ministerstwo przedsiębiorczości i technologii podaje, że celem spotkania jest wsparcie współpracy Trójkąta Weimarskiego na rzecz promocji rozwiązań polskich, niemieckich i francuskich firm z obszaru nowych technologii, a także budowa europejskiego konsorcjum baterii do samochodów elektrycznych. Jest więc o co walczyć. Trzymam kciuki za pomyślność konferencji w Berlinie.


Powiązane artykuły

Unia zmienia magazyny gazu. Czy obniży ceny w zimie?

Unia Europejska wprowadziła zmiany w przepisach dotyczących obowiązkowego napełniania magazynów gazu, umożliwiając państwom członkowskim większą elastyczność w realizacji tego celu....
Stacja ładowania Polenergia eMobility. Fot. Polenergia

Zielona energia nie jest przepustką do El Dorado operatorów ładowarek

Polenergia eMobility mimo wzrostu skali działalności nadal przynosi straty. Czy dlatego jej właściciel mrozi inwestycje, i chce ją sprzedać?

Gazprom zaciera ręce. Holandia pozwala mu odzyskać zamrożone aktywa

Sąd Okręgowy w Hadze uchylił nakaz zajęcia aktywów dwóch spółek kontrolowanych przez Gazprom. Rosyjski gigant energetyczny odzyskał swoje udziały z...

Udostępnij:

Facebook X X X