InfrastrukturaKolejeWszystko

Popa: Pendolino będą mogły się rozpędzać powyżej 160 km/godz. na polskich torach

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju opracowało w ostatnim czasie dwa
projekty rozporządzeń, które określają warunki eksploatacji pociągów ED
250 (Pendolino). Będą one mogły – wykorzystując system ERTMS/ETCS – jeździć z prędkością powyżej 160 km/godz., w tym także na zakrętach (wymagania TSI „Tabor – lokomotywy i tabor pasażerski”.

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 11 kwietnia 2014 r., zmieniające rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji (Dz. U. poz. 517).

– Wprowadza ono do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 18 lipca 2005 r. ws. ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji  przepisy umożliwiające prowadzenie ruchu kolejowego z wykorzystaniem systemu ERTMS/ETCS – stwierdza w przysłanym naszemu portalowi oświadczeniu Piotr Popa, rzecznik prasowy ministerstwa infrastruktury i rozwoju.

W jego opinii dotychczasowe przepisy określały warunki prowadzenia ruchu kolejowego z
prędkościami do 160 km/h, natomiast dzięki zmianom wprowadzonym w omawianym
rozporządzeniu pociągi prowadzone z wykorzystaniem systemu ERTMS/ETCS (poziomu 1 lub 2) będą mogły poruszać się z prędkością przekraczającą 160 km/h.

– Co istotne w przepisach nowego rozporządzenia nie określono górnej granicy prędkości dla pociągów prowadzonych z wykorzystaniem systemu ERTMS/ETCS – twierdzi dalej Popa.
– Ponadto, zgodnie z nowymi przepisami, czynny i sprawnie działający w trybie pełnej kontroli system ERTMS/ETCS umożliwi stosowanie jednoosobowej obsługi trakcyjnej przy prędkości powyżej 130 km/h (dotychczasowe przepisy umożliwiały stosowanie jednoosobowej obsługi trakcyjnej jedynie do prędkości 130 km/h).

Rozporządzenie wejdzie w życie w dniu 24 lipca 2014 r.

Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie.

– Projekt wprowadza szereg zmian dostosowujących krajowe przepisy techniczne dotyczące drogi kolejowej do aktualnego stanu wiedzy technicznej, w tym postanowień technicznych specyfikacji interoperacyjności (TSI) – tłumaczy rzecznik. – W aspekcie eksploatacji pociągów ED 250 (Pendolino) istotne jest dopuszczenie w projektowanym rozporządzeniu możliwości stosowania podwyższonych wartości tzw. niezrównoważonego przyspieszenia odśrodkowego (1 m/s2). Dotyczą one taboru pasażerskiego spełniającego wymagania TSI „Tabor – lokomotywy i tabor pasażerski” na liniach kolejowych, dla których PKP PLK opracowały plan utrzymania zgodny z postanowieniami TSI „Infrastruktura”.

W ubiegłym tygodniu zakończono proces notyfikacji projektowanego rozporządzenia – dodaje rzecznik ministerstwa.

– Dodatkowo wyjaśniam, że najbliższych dniach w Dzienniku Ustaw zostanie opublikowane rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z 13 maja 2014 r. w sprawie dopuszczania do eksploatacji określonych rodzajów budowli, urządzeń i pojazdów kolejowych. Odnosi się ono wyłącznie do dopuszczania do eksploatacji pojazdów kolejowych przeznaczonych do użytkowania poza ogólnodostępną siecią kolejową (bocznice, metro, linie wydzielone-normalnotorowe, linie wąskotorowe) – kończy Popa.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X