Porozumienie naftowe nie działa. Paliwa tanieją na polskich stacjach

15 marca 2017, 17:30 Alert

W porównaniu z notowaniem sprzed tygodnia oba paliwa podstawowe (Pb95 i ON) sprzedawane są w detalu średnio o 4 gr/l taniej, a LPG o 2 gr/l. Od początku miesiąca Pb95 i ON notują już -6 gr/l (Pb98 -4 gr/l), a autogaz -4 gr/l *.

Najtańszy olej napędowy mają stacje w woj. śląskim: 4,48 zł/l (-4 gr/l od ubiegłej środy); najdroższy zachodniopomorskie: 4,61 zł/l (-4 gr/l). Największe zmiany tego tygodnia to dolnośląskie: -9 gr/l, przy średniej 4,50 zł/l.

Dolnośląskie stacje mają najtańszą benzynę: średnia 4,58 zł/l (-10 gr/l – to zarazem największe zmiany tego notowania); najdroższą zaś zachodniopomorskie: 4,74 zł/l (-5 gr/l).

Najtańszy autogaz to podkarpackie: 2,14 zł/l (-2,3 gr/l); a najdroższy tradycyjnie zachodniopomorskie: 2,30 zł/l (-0,8 gr/l). Największe zmiany tego tygodnia to małopolskie: -4,5 gr/l, przy średniej 2,15 zł/l.

Dziś w hurcie polskich rafinerii – śladem rynków światowych – benzyna tanieje średnio 25 zł na metrze sześciennym, a olej napędowy 20 zł/m3

Obecnie na rynkach światowych tanieje ropa i – po mocnych wzrostach w pierwszych dniach marca – paliwa gotowe.

Brent na giełdzie w Londynie od początku marca notuje -8%, a amerykańska WTI -10%. Gatunek Brent jest referencyjny dla kontynentu europejskiego – np. mimo że polskie rafinerie przerabiają ropę rosyjską, cena jej zakupu ustalana jest w odniesieniu do ceny Brent.

Paliwa gotowe na ARA: benzyna -5% od 1 marca, a olej napędowy -9% [patrz: Bloomberg], co wskazuje, że w najbliższym czasie możemy spodziewać się również mocnych obniżek w polskich rafineriach i na stacjach.

Mimo spekulacji związanych cięciem w wydobyciu ropy, wprowadzonych przez Rosję i OPEC (a ostatni mocny wzrost cen benzyny na ARA – z 28 lutego na 1 marca +11% – był tego spektakularnym dowodem), na światowych rynkach energetycznych wciąż panuje istotna nadpodaż tak surowca rafineryjnego, jak i jego przetworów.

Wahania cen ropy można zrozumieć tylko, jeśli pamięta się, że najwięksi jej producenci – tak Arabia Saudyjska, jak Rosja, USA czy wreszcie Chiny- inwestują we własne moce przetwórcze, budują i modernizują swoje rafinerie [patrz: dane FuelsEurope nt. inwestycji w sektor downstream), zarabiając w okresie wysokich cen tego surowca, a jego przetworów [zwłaszcza oleju napędowego] w okresie dekoniunktury. W tej sytuacji ważne jest inwestowanie w krajowe źródła energii – także te alternatywne; i jej logistykę.

Pod tym ostatnim pojęciem trzeba jednak również rozumieć zachowanie równowagi konkurencyjnej między różnorodnymi podmiotami funkcjonującymi na rynku detalicznym paliw. Porównanie zmian cen paliw na rynku detalicznym w kontekście częstotliwości zmian na krajowym rynku hurtowym i rynkach światowych udowadnia, że te dwa ostatnie czynniki nie są tak boleśnie odczuwane przez polskich kierowców przy tankowaniu wyłącznie dzięki zdywersyfikowaniu krajowego rynku detalicznego.

* Zestawienie sporządzone wg monitoringu cen paliw prowadzonego przez Biuro Polskiej Izby Paliw Płynnych

Polska Izba Paliw Płynnych