EnergetykaEnergia elektrycznaŻegluga

Port w Kłajpedzie rozpoczyna projekt elektryfikacji nabrzeży

Terminal pływający w Kłajpedzie. Źródło: wikimedia

Terminal pływający w Kłajpedzie. Źródło: wikimedia

Port w Kłajpedzie, największy port morski na Litwie, ogłosił rozpoczęcie projektu elektryfikacji nabrzeży. Inwestycja o wartości 7,5 mln euro ma na celu umożliwienie statkom korzystania z energii elektrycznej podczas postoju, co znacząco ograniczy emisję spalin i hałas w porcie.

Projekt, realizowany w ramach strategii dekarbonizacji sektora transportu morskiego, jest kluczowym krokiem w dostosowaniu się do unijnych regulacji środowiskowych oraz redukcji śladu węglowego portu.

Mniej emisji, czystsze powietrze

Obecnie większość statków cumujących w Kłajpedzie korzysta z generatorów zasilanych paliwami kopalnymi, co prowadzi do emisji tlenków azotu, siarki i CO₂. Nowa infrastruktura umożliwi jednostkom przełączenie się na energię elektryczną z lądu, co zmniejszy zanieczyszczenie powietrza i poprawi warunki życia w okolicznych dzielnicach.

– To istotny krok w kierunku ekologicznego portu. Dzięki elektryfikacji nabrzeży ograniczymy emisje spalin i poprawimy jakość powietrza, co przyniesie korzyści zarówno operatorom portowym, jak i mieszkańcom Kłajpedy – powiedział Algis Latakas, dyrektor generalny Zarządu Portu Morskiego w Kłajpedzie.

Kłajpeda stawia na zieloną transformację

Elektryfikacja nabrzeży to część szerszej strategii transformacji energetycznej portu. Władze portowe inwestują również w odnawialne źródła energii, cyfryzację operacji oraz nowoczesne technologie logistyczne.

Litewski port rozwija infrastrukturę zgodnie z unijnymi standardami Europejskiego Zielonego Ładu, a elektryfikacja nabrzeży jest kluczowym elementem dostosowania się do rosnących wymogów dotyczących emisji w sektorze żeglugi.

Kolejne kroki

Projekt elektryfikacji nabrzeży w Kłajpedzie zostanie zrealizowany do 2026 roku. Prace obejmą budowę nowych stacji zasilania i modernizację istniejących nabrzeży. Władze portu przewidują, że pierwsze statki zaczną korzystać z energii elektrycznej już w 2025 roku.

– Chcemy, aby Kłajpeda była liderem w regionie Morza Bałtyckiego w zakresie ekologicznych rozwiązań portowych – podkreślił Latakas.

Dzięki tej inwestycji Kłajpeda umocni swoją pozycję jako nowoczesny i przyjazny środowisku port, przyciągając więcej armatorów zainteresowanych zrównoważonym transportem morskim.

Offshore energy / Mateusz Gibała

Ceny prądu na Łotwie, spadły po synchronizacji sieci z Europą


Powiązane artykuły

Elon Musk. Źródło: innotechtoday

Tesla chce dostarczać energię elektryczną w Wielkiej Brytanii

Tesla, znana przede wszystkim z produkcji samochodów elektrycznych, złożyła wniosek do brytyjskiego regulatora energetycznego (Ofgem) o dystrybucję energii elektrycznej do...
Ładowarki Ekoenergetyka x IONITY. Fot. Ekoenergetyka

Polski producent ładowarek szykuje się do zamorskiego podboju

Ekoenergetyka, polski producent szybkich stacji ładowania DC ma za sobą udany 2024 rok, zwłaszcza na tle konkurentów z branży. Jej...

Ile OZE do 2030 roku? Polska redukuje plany

56,1 procent energii z zielonych źródeł. Tak brzmiał plan Polski jeszcze w październiku ubiegłego roku. Według aktualizacji KPEiK udział zmniejszy...

Udostępnij:

Facebook X X X