EnergetykaEnergia elektrycznaŻegluga

Port w Kłajpedzie rozpoczyna projekt elektryfikacji nabrzeży

Terminal pływający w Kłajpedzie. Źródło: wikimedia

Terminal pływający w Kłajpedzie. Źródło: wikimedia

Port w Kłajpedzie, największy port morski na Litwie, ogłosił rozpoczęcie projektu elektryfikacji nabrzeży. Inwestycja o wartości 7,5 mln euro ma na celu umożliwienie statkom korzystania z energii elektrycznej podczas postoju, co znacząco ograniczy emisję spalin i hałas w porcie.

Projekt, realizowany w ramach strategii dekarbonizacji sektora transportu morskiego, jest kluczowym krokiem w dostosowaniu się do unijnych regulacji środowiskowych oraz redukcji śladu węglowego portu.

Mniej emisji, czystsze powietrze

Obecnie większość statków cumujących w Kłajpedzie korzysta z generatorów zasilanych paliwami kopalnymi, co prowadzi do emisji tlenków azotu, siarki i CO₂. Nowa infrastruktura umożliwi jednostkom przełączenie się na energię elektryczną z lądu, co zmniejszy zanieczyszczenie powietrza i poprawi warunki życia w okolicznych dzielnicach.

– To istotny krok w kierunku ekologicznego portu. Dzięki elektryfikacji nabrzeży ograniczymy emisje spalin i poprawimy jakość powietrza, co przyniesie korzyści zarówno operatorom portowym, jak i mieszkańcom Kłajpedy – powiedział Algis Latakas, dyrektor generalny Zarządu Portu Morskiego w Kłajpedzie.

Kłajpeda stawia na zieloną transformację

Elektryfikacja nabrzeży to część szerszej strategii transformacji energetycznej portu. Władze portowe inwestują również w odnawialne źródła energii, cyfryzację operacji oraz nowoczesne technologie logistyczne.

Litewski port rozwija infrastrukturę zgodnie z unijnymi standardami Europejskiego Zielonego Ładu, a elektryfikacja nabrzeży jest kluczowym elementem dostosowania się do rosnących wymogów dotyczących emisji w sektorze żeglugi.

Kolejne kroki

Projekt elektryfikacji nabrzeży w Kłajpedzie zostanie zrealizowany do 2026 roku. Prace obejmą budowę nowych stacji zasilania i modernizację istniejących nabrzeży. Władze portu przewidują, że pierwsze statki zaczną korzystać z energii elektrycznej już w 2025 roku.

– Chcemy, aby Kłajpeda była liderem w regionie Morza Bałtyckiego w zakresie ekologicznych rozwiązań portowych – podkreślił Latakas.

Dzięki tej inwestycji Kłajpeda umocni swoją pozycję jako nowoczesny i przyjazny środowisku port, przyciągając więcej armatorów zainteresowanych zrównoważonym transportem morskim.

Offshore energy / Mateusz Gibała

Ceny prądu na Łotwie, spadły po synchronizacji sieci z Europą


Powiązane artykuły

Wielka Brytania daje zielone światło nowemu atomowi. Czekał na to 15 lat

Elektrownia jądrowa Sizewell C otrzymała decyzje inwestycyjną. Projekt otrzymał zagwarantowane finansowanie, w które zaangażował się rząd, kończą 15-letnie starania. Sizewell...

Giganci energetyczni odwracają się od grupy promującej net-zero

Shell, wraz z dwiema innymi firmami, opuściły grupę powołaną przez SBTi i pracującą nad nowym standardem dla branży wydobywczej, zmierzającym...

Unia broni się przed farbowaną ropą, a indyjski partner Rosji protestuje

Indyjska Nayara Energy krytykuje unijne sankcje dotyczące zakazu importu z państw trzecich produktów powstałych z przetworzonej ropy naftowej. Argumentuje, że...

Udostępnij:

Facebook X X X