icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Problemy pomysłu gazoportu Gazpromu na Bałtyku

(Wojciech Jakóbik)

Rosyjski Gazprom ogłosił 22 stycznia, że zbuduje terminal LNG w porcie Ust-Ługa na wybrzeżu Morza Bałtyckiego. Przepustowość obiektu ma wynieść do 15 mln ton rocznie. Jednakże ze względu na sankcje zachodnie odcinające Rosjan od kapitału zachodniego, inwestycje w sektorze gazu skroplonego w Rosji stoją pod znakiem zapytania.

Kolejnym problemem jest konieczność budowy rurociągu wysokiego ciśnienia, który dostarczyłby surowiec dla pierwszej fazy wykorzystania Baltic LNG. Chodzi o długi na 360 kilometrów odcinek od Wołchowy do Ust-Ługi. O potrzebie uruchomienia takiej inwestycji w celu dostarczenia gazu dla gazoportu eksportowego poinformował na spotkaniu z dyrektorem Gazpromu Aleksiejem Millerem gubernator regionu leningradzkiego Aleksander Drozdenko.

Dla projektu istnieje jednak alternatywa na Morzu Bałtyckim. Gazprom Marketing and Trading Singapore podpisał długoterminową umowę na handel gazem skroplonym z projektu Jamał LNG. Opiewa on na 20 lat i dostawy w ilości 2,9 mln ton LNG rocznie. Gazprom podaje, że większość surowca trafi do klientów hinduskich a cena będzie uzależniona od ceny ropy naftowej. Projekt jest bardziej zaawansowany od Baltic LNG.

Więcej o Jamał LNG

(Wojciech Jakóbik)

Rosyjski Gazprom ogłosił 22 stycznia, że zbuduje terminal LNG w porcie Ust-Ługa na wybrzeżu Morza Bałtyckiego. Przepustowość obiektu ma wynieść do 15 mln ton rocznie. Jednakże ze względu na sankcje zachodnie odcinające Rosjan od kapitału zachodniego, inwestycje w sektorze gazu skroplonego w Rosji stoją pod znakiem zapytania.

Kolejnym problemem jest konieczność budowy rurociągu wysokiego ciśnienia, który dostarczyłby surowiec dla pierwszej fazy wykorzystania Baltic LNG. Chodzi o długi na 360 kilometrów odcinek od Wołchowy do Ust-Ługi. O potrzebie uruchomienia takiej inwestycji w celu dostarczenia gazu dla gazoportu eksportowego poinformował na spotkaniu z dyrektorem Gazpromu Aleksiejem Millerem gubernator regionu leningradzkiego Aleksander Drozdenko.

Dla projektu istnieje jednak alternatywa na Morzu Bałtyckim. Gazprom Marketing and Trading Singapore podpisał długoterminową umowę na handel gazem skroplonym z projektu Jamał LNG. Opiewa on na 20 lat i dostawy w ilości 2,9 mln ton LNG rocznie. Gazprom podaje, że większość surowca trafi do klientów hinduskich a cena będzie uzależniona od ceny ropy naftowej. Projekt jest bardziej zaawansowany od Baltic LNG.

Więcej o Jamał LNG

Najnowsze artykuły