To już pewne, że w tym roku padnie kolejny rekord rozwoju infrastruktury do ładowania samochodów elektrycznych. W pierwszym półroczu 2025 roku operatorzy udostępnili 1869 publicznych ładowarek, o 29 procent więcej niż w całym 2024 roku. Najwięcej urządzeń uruchomili: Lidl Polska, Power Dot Poland oraz GreenWay Polska.
Szybkie tempo rozwoju ogólnodostępnej infrastruktury do ładowania osobowych samochodów elektrycznych i niskoemisyjnych hybryd plug-in utrzymuje się w kolejnych miesiącach, mimo rosnącej bazy odniesienia.
W sumie w pierwszym półroczu 2025 roku operatorzy udostępnili 1869 publicznych ładowarek, wyposażonych w 3667 złączy, tym samym kierowcy mogą korzystać obecnie z co najmniej 5644 urządzeń, i ładować 10 889 samochodów jednocześnie. Są to staje odebrane przez Urząd Dozoru Technicznego i zarejestrowane w Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych.
GreenWay na czele liczby ładowarek
W rządowej EIPA na koniec czerwca było około już 320 firm, które oferują odpłatnie usługi ładowania posiadaczom samochodów elektrycznych. Biznes Alert sprawdził 50 największych operatorów, pod względem liczby publicznych stacji ładowania.
Liderem rankingu jest GreenWay Polska, który ma 989 ładowarek, co daje mu 18,1 procent udziałów w rynku, ale się one kurczą.
Drugie miejsce przypadło multinergetycznemu koncernowi Orlen, który w aplikacji Orlen Charge, grupuje stacje własne, jak i zależnych spółek Energa Obrót i Energa Oświetlenie. W sumie ma ich 500 sztuk, co przekłada się na 9,2-procentowy udział w polskim rynku, też co raz mniejszy.
Trzecie miejsce zajmuje portugalski operator Power Dot Poland, który miał 468 ładowarek na koniec pierwszego półrocza 2025 roku, i 8,6 procent udziałów w rynku. I jego pozycja rośnie.
Jak wynika z danych EIPA, kolejne miejsce, już poza podium zajęła niemiecka sieć dyskontowa Lidl Polska, która miała mieć 466 ładowarki. Jednak jest małe ale. Zamieszczona na stronie internetowej Lidla lista udostępnionych klientom stacji liczy 518 pozycji, co dawałoby pozycję wicelidera polskiego rynku. Do TOP5 awansowało krakowskie Elocity (260).
Kolejne pozycje w TOP10 zajmują: warszawskie Noxo Energy (251 sztuk), estoński Eleport (236), Tauron Nowe Technologie (210), należący do państwowego koncernu energetycznego Tauron Polska Energia, Budimex Mobility, kontrolowany przez grupę budowlaną Budimex (195) oraz poznański EV Plus (155).
W tym roku rozpędza się Lidl
W 2024 roku operatorzy oddali do użytku 1472 ogólnodostępnych stacji, co było rekordem. Tyle, że w pierwszym półroczu 2025 roku uruchomiono 1869 urządzeń, czyli o 29 procent więcej niż w całym rekordowym 2024 roku.
Najwięcej ładowarek, bo 266 uruchomił Lidl Polska, czyli co dało mu w efekcie awans z siódmego miejsca. Niemiecka sieć handlowa, która miała 14,2-procentowy udział w tegorocznym przyroście liczby urządzeń ma przewagę nad konkurentami, bo montuje ładowarki na parkingach swoich dyskontów.
Cały proces inwestycyjny, tym prace przygotowawcze przy szybkich stacjach ładowania DC (na prąd stały) zajmuje nawet dwa lata, z czego najważniejsza jest zgoda na przyłącze energetyczne. Mając własny parking, i przyłącze przypisane dla sklepu, zdecydowanie łatwiej jest zrealizować plany. A te są ambitne, bo Lidl chce postawić stacje przy wszystkich swoich sklepach, a tych ma mieć w Polsce 1500.
Drugie miejsce pod względem udostępnionych ładowarek ma Power Dot Poland (109 stacji). Portugalski operator rośnie głównie dzięki sojuszowi … z portugalskim koncernem handlowym Jeronimo Martins, właścicielem sieci dyskontowej Biedronka (współpraca zaczęła się od naszego kraju).
Ale, czy dalsza ekspansja będzie równie intensywna zależy od partnera, a potencjał rozwojowy jest bardzo duży, bo JM Polska miało 3 780 sklepów.
Trzecie miejsce pod względem dynamiki rozwoju w tym roku przypadło rynkowemu liderowi, czyli GreenWay Polska, który uruchomił 108 stacji ładowania, co jednak oznacza, że ci dwaj wymienieni konkurenci są coraz bliżej.
Kolejne pozycje w zestawieniu najbardziej aktywnych operatorów w 2025 roku należą do: Charge Polska (przyrost o 69 stacji) oraz sieci hipermarketów Kaufland Polska Markety, tak jak Lidl należącej do niemieckiej Schwarz Gruppe (67). Do TOP10 weszły: estoński Enefit (57), krakowskie Elocity (43), Adgar Innovations Real Estate Solutions i litewski In Balance grid (po 24 sztuki), warszawski Eway oraz Leroy Merlin Inwestycje, francuski operator sieci marketów budowlanych (po 22 ładowarki). Stawkę zamyka Grupa Orlen (30 sztuk).