Energetyka

PSPA: Fundusz Dróg Samorządowych uderzy w ekologiczne… samorządy

Dzisiaj odbędzie się pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych (FDS). Ustawodawca chce dołożyć opłatę paliwową nie tylko do benzyny i oleju silnikowego, ale także ekologicznych paliw gazowych. W opinii Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, CNG i LNG powinny zostać wyłączone z ustawy, bo w przeciwnym razie ich cena wzrośnie nawet o 10 proc.! Zahamuje to rozwój infrastruktury i uderzy w polskie samorządy, które zainwestowały w ekologiczną komunikację miejską. Projektowane zmiany są też sprzeczne z celami określonymi w innych rządowych dokumentach.

FDS ma być rządowym organem, który będzie zarządzał dofinansowaniem do budowy i modernizacji dróg gminnych, powiatowych oraz mostów na drogach wojewódzkich. Głównym źródłem przychodów FDS mają być wpływy z nowej opłaty drogowej — 20 gr za litr benzyny lub oleju napędowego. Projektodawcy szacują, że będzie to 4-5 mld zł rocznie, z czego połowa trafi do FDS. Debatę publiczną zdominowała informacja o dodatkowej opłacie dla indywidualnych użytkowników, całkowicie pomijając inny ważny obszar, jakim jest transport publiczny oparty o paliwa gazowe. Jak bowiem czytamy w art. 32 ust. 1.3 projektu Ustawy, stawka w przypadku paliw gazowych wynosić ma 369,69 zł za 1000 kg gazów i innych wyrobów, o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt 4 i 5.
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych szacuje, że może to doprowadzić do wzrostu cen paliwa CNG nawet o 10 proc.

– W opinii PSPA, projektowana ustawa jest kolejnym przejawem niezrozumiałego marginalizowania niskoemisyjnych paliw gazowych, co w obliczu nawet projektowanej ustawy o elektromobilności i paliw alternatywnych, jest działaniem kontrproduktywnym. Jeśli bowiem zgadzamy się, że są to paliwa niskoemisyjne, to nie możemy robić wszystkiego, by ich znaczenie zmarginalizować – mówi Maciej Mazur z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

PSPA postuluje, by ustawodawca zrewidował podejście do paliw gazowych. Opłata drogowa nie powinna dotyczyć sprężonego gazu ziemnego (CNG) oraz skroplonego gazu ziemnego (LNG), które również służą do napędzania pojazdów silnikowych. Miałoby to podwójny sens – stymulowałoby rozwój tych paliw względem droższych i bardziej emisyjnych.

– W obecnej formie, przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej, które zainwestowały w niskoemisyjne autobusy, po raz kolejny stają się poszkodowane. Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych również traktuje je po macoszemu – mówi Maciej Mazur z PSPA.

Tabor komunikacji miejskiej na CNG, użytkowany przez polskie samorządy liczy 500 pojazdów – podaje Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych ORPA.PL. Punktów tankowania gazu jest 27.
– Ten rynek wymaga wsparcia, a projekt ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych na pewno temu nie sprzyja. Mówiąc wprost, wyklucza jego rozwój. Tymczasem Polska została zobowiązana unijną Dyrektywą w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych do uruchomienia określonej liczby publicznie dostępnych punktów tankowanie gazem. Przyjęcie ustawy w tej formie, poddaje też w wątpliwość realizację założen przyjętych w Krajowych ramach polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, przyjętych przez rząd w marcu tego roku – mówi Maciej Mazur z PSPA.

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych


Powiązane artykuły

Pomorze napędza transformację energetyczną

30 maja przedstawiciele Polskiej Spółki Gazownictwa wzięli udział w konferencji „Czysta energia dla klimatu”, która odbyła się na Politechnice Koszalińskiej....
ropa wydobycie ropy

USA chce znieść ograniczenia wydobycie ropy w Alasce

Administracja prezydenta USA Donalda Trumpa zaproponowała 2 czerwca 2025 roku zniesienie ograniczeń wprowadzonych przez Joe Bidena na wydobycie ropy i...
Wydobycie ropy. Fot. Pxhere.com

Globalni rafinerzy odnotowują krótkoterminowy wzrost marż

Rafinerie na całym świecie notują niespodziewane zyski dzięki wysokim marżom w maju 2025 roku, napędzanym zamknięciami zakładów w Europie i...

Udostępnij:

Facebook X X X