InfrastrukturaKolejeWszystko

Purwin: Każdy kilometr/godz. szybciej poprawi sytuację finansową kolei

– Impulsem do rozwoju rynku kolejowego będzie tegoroczna obniżka stawek dostępu przewoźników do infrastruktury. Rynek czekał na to długo. Ta decyzja pozwoliła PKP Cargo dobrze wystartować na giełdzie i pokazać, że biznes kolejowy to gałąź działalności gospodarczej powoli odkrywana przez kapitał. Inwestorzy to zrozumieli, gdy wchodziliśmy na giełdę – uważa Adam Purwin, prezes PKP Cargo SA.

Jego zdaniem do rozwoju biznesu kolejowego przyczyniłoby się ewentualne dalsze obniżanie wysokości stawek dostępu do infrastruktury.

– Tym bardziej, że średnie prędkości handlowe osiągane przez przewoźników towarowych na polskich torach są wciąż dwa razy mniejsze od średniej unijnej (a nawet okresowo jeszcze niższe) – dodaje Purwin. – Np. w ub. roku na niektórych odcinkach operatorzy osiągali czasem zaledwie prędkość 10 km/godz. Wówczas osiągany był efekt „magazynów na kołach” w miejsce transportu kołowego. Z drugiej strony inwestorzy rozumieją procesy konieczności robót modernizacyjnych na polskich torach. W br. mają być na takie inwestycje wydane 9 mld zł. Oznacza to, że w tym czasie rozmiar zamknięć poszczególnych odcinków kolejowych ze względu na ich modernizację ma być największy na przestrzeni ostatnich lat – ocenia szef PKP Cargo.

Jego zdaniem późniejsze efekty zwiększenia jakości infrastruktury pozwolą jednak na lepsze zarządzanie aktywami. Zwiększenie średniej prędkości handlowej już o 1 km/godz. spowoduje zwiększenie nawet o kilkadziesiąt mln zł wartości działalności operacyjnej PKP Cargo.

– Obecnie transport samochodowy w Polsce wciąż dominuje na rynku – posiada w nim ok. 80 proc. udziałów, na kolej przypada 12 proc. – mówi dalej Purwin. – Jednak wraz ze zmianą jakości infrastruktury kolejowej coraz więcej będzie chętnych na korzystanie z niej. Czeka nas także rozwój przewozów intermodalnych.

– Gorzej niż w 2013 r. już być nie może – uważa szef PKP Cargo. – Do 2020 r. powinno nastąpić zwiększenie średniej prędkości handlowej przewozów towarowych. Jeśli nie do 50, to do ponad 40 km/godz. – kończy Purwin.


Powiązane artykuły

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...
Morska farma wiatrowa Anholt/Dania. Fot. BiznesAlert.pl/Bartłomiej Sawicki

Dania chce więcej morskich wiatraków. Podwoi moc offshore

19 maja rząd Danii ogłosił wdrożenie pomocy w wysokości 7,7 miliarda euro na wsparcie rozwoju morskiej energii wiatrowej. Ma to...
Zawór gazowy. Źródło: freepik

Ukraina utrzyma dostęp do polskich gazociągów

Gaz-System będzie oferował przepustowość ciągłą na kolejny rok gazowy 2025/2026 w kierunku z Polski na Ukrainę. Polski operator uzgodnił z...

Udostępnij:

Facebook X X X