AlertEnergetykaRopa

Orlen inwestuje pół miliarda złotych w bezpieczeństwo Rafinerii Gdańskiej

Prezes PKN Orlen Daniel Obajtek podczas konferencji w Gdańsku. Fot. Jędrzej Stachura

Prezes PKN Orlen Daniel Obajtek podczas konferencji w Gdańsku. Fot. Jędrzej Stachura

Orlen inwestuje ponad pół miliarda złotych we wzmocnienie bezpieczeństwa i zabezpieczenie dostaw produktów do Rafinerii Gdańskiej. Zbuduje przybrzeżny terminal do obsługi jednostek morskich, który od 2025 roku ma umożliwić przeładunek ponad miliona ton produktów.

Rafineria Gdańska zostanie doposażona w terminal do obsługi jednostek morskich. Orlen podaje, że inwestycja umożliwi przeładunek ponad miliona ton produktów od 2025 roku. Dotyczy to olejów bazowych, paliw żeglugowych czy biododatków do paliw. Wykonawcą projektu będzie konsorcjum firm na czele z sopocką grupą NDI. Równolegle, ponad 1,4 miliarda złotych zostanie przeznaczone na budowę tzw. Hydrokrakingowego Bloku Olejowego (HBO). Instalacje tego typu mają poprawiać ekonomikę przerobu ropy naftowej. Orlen zaznacza, że HBO będzie produkować rocznie ponad 400 tys. ton olejów oraz kilkadziesiąt tysięcy ton półproduktów paliwowych.

– […] Przeznaczamy dwa miliardy złotych na inwestycje, które zwiększą opłacalność przerobu ropy naftowej rafinerii, a także wzmocnią bezpieczeństwo dostaw produktów. Inwestując we własną infrastrukturę, zwiększamy naszą niezależność od partnerów zewnętrznych, a tym samym generujemy znaczące oszczędności w obszarze logistyki – powiedział Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen.

– Zbudowaliśmy koncern multienergeytczny, który ma przeprowadzić transformację energetyczną naszego kraju. Nie uciekniemy przed inwestycjami i nowymi technologiami w drodze do tego celu. W 2022 roku Orlen wydał 17 miliardów złotych na inwestycje, w 2023 roku mają to być 34 miliardy – dodał.

Projekt obejmuje budowę nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m. Spółka zaznacza, że w ramach prac zaplanowano m.in. wykonanie nabrzeża wraz z dwoma stanowiskami przeładunkowymi służącymi do obsługi zbiornikowców (każdy z czterema ramionami nalewczymi) oraz niezbędnej infrastruktury tj. min.: budynków, rurociągów, stalowych estakad, infrastruktury podziemnej i pomocniczej łączącej terminal z Rafinerią Gdańską.

Umowa z wykonawcą została podpisana pod koniec 2022 roku, a prace budowlane rozpoczęły się w styczniu 2023 roku. Według planów, terminal będzie gotowy w 2025 roku.

Jędrzej Stachura

Ile naprawdę jest warta Rafineria Gdańska? Ekspertka odpowiada


Powiązane artykuły

Arctic LNG 2. Fot. Novatek.

Rosja zwiększa produkcję gazu na Arktyce. Rozwozi go flota cieni

Moskwa zintensyfikowała produkcję gazu w projekcie Arctic LNG 2. Odbierają go statki floty cienia i rosyjskie lodołamacze. Rosyjski projekt Arctic...
Donald Trump, Fot.: PAP / EPA / Will Oliver

Dozorca energetyki trafia na dywanik Trumpa przez paliwa kopalne

Biały Dom oraz rządzący w Kongresie Republikanie planują szereg działań wobec Międzynarodowej Agencji Energetycznej, grożąc wstrzymaniem jej finansowania, żądając zmian...
Szwedzki deweloper OX2 OZE został oficjalnie niezależnym producentem energii w Polsce, foto: ox2.com

Zielony prąd od Szwedów płynie już w polskiej sieci

Szwedzki deweloper OZE został oficjalnie niezależnym producentem energii w Polsce. Jego prąd popłynie do polskich domów z farmy fotowoltaicznej, zajmującej...

Udostępnij:

Facebook X X X