Resort Infrastruktury chce przyspieszyć inwestycje drogowe

13 kwietnia 2016, 14:45 Alert

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa powołało specjalne grupy robocze, które miały pomóc w opracowaniu rozwiązań pozwalających usprawnić realizację inwestycji drogowych i obniżających ich koszty. Zdaniem przedstawicieli środowiska drogowego rekomendacje tworzone przez zespoły idą w dobrym kierunku i w dużej mierze pokrywają się z postulatami branży zebranymi w Białej Księdze Branży Drogowej, opublikowanej na początku roku.

Celem MIiB było wykorzystanie doświadczeń i potencjału polskiej branży drogowej, które wsparłyby Ministerstwo swoją wiedzą i wieloletnim doświadczeniem, w celu poprawienia jakości procesów składających się na realizację planu budowy dróg.

Niedoszacowane koszty

Bezpośrednią przyczyną powołania przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa Komitetu Sterującego i zespołów roboczych był fakt, że koszt Programu Budowy Dróg Krajowych, obejmujący budowę w latach 2014-2023 setek kilometrów autostrad i dróg ekspresowych oraz dziesiątek obwodnic miast znacznie przewyższa zabezpieczone na ten cel środki finansowe.

– Poprzedni rząd pozostawił program budowy dróg, którego wartość jest szacowana na prawie 200 miliardów złotych, natomiast w planie finansowym jest 107 miliardów – mówi Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury i budownictwa – Od kilku miesięcy ministerstwo pracuje nad zapewnieniem finansowania i realizacją tego planu.

7 kwietnia, w czasie zwołanej w MIiB konferencji prasowej, zaprezentowane zostały pierwsze rekomendacje przygotowane przez Komitet Sterujący i działające przy nim grupy robocze.

– Rekomendacje nie mogłyby powstać bez bezinteresownego wysiłku prawie 100 osób skupionych w powołanych przez nas zespołach, które reprezentują zarówno przedstawicieli administracji, jak i środowiska naukowców i wykonawców – powiedział wiceminister Jerzy Szmit w czasie konferencji.

Dopuszczenie wariantowości i ograniczenie stosowania ekranów akustycznych

Jednym z najważniejszych postulatów, które znalazły się w przyjętym przez Komitet Sterujący dokumencie jest postulat wprowadzenia do procedury przetargowej tzw. wariantu inwestorskiego, najkorzystniejszego ekonomicznie, jako jednego z wariantów inwestycji. Otwiera to drogę firmom budowlanym, dotychczas związanym wymaganiami zapisanymi w dokumentach przetargowych, na stosowanie w szerszym zakresie zdecydowanie tańszych, zarówno w budowie, jak i w utrzymaniu, nawierzchni asfaltowych.

– Zgodnie z wykonaną w ubiegłym roku analizą kosztów budowy i utrzymania przez okres 30 lat drogi wykonanej w dwóch wariantach nawierzchni (asfaltowej i betonowej), przeprowadzoną przez ekspertów PSWNA na podstawie aktualnych cen ofertowych z II kwartału 2015 r., koszt budowy 1km drogi ekspresowej w technologii asfaltowej dla wybranego referencyjnego odcinka oraz koszt jej utrzymania przez okres 30 lat jest o około 20% niższy niż w przypadku analogicznej drogi betonowej – mówi Andrzej Wyszyński, Prezes PSWNA – Budowa dróg asfaltowych, zamiast zaplanowanych ‘betonówek’, pozwoli zaoszczędzić miliardy złotych, a dodatkowo ułatwi rezygnację z kosztownych ekranów akustycznych – dodaje Andrzeje Wyszyński odnosząc się do kolejnego z postulatów zaprezentowanych przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa.

Wśród propozycji grup roboczych znalazły się też pomysły prowadzące do ograniczenia praktyki budowy na masową skalę ekranów akustycznych wzdłuż polskich dróg. Koszt budowy ekranów stanowił znaczną część inwestycji drogowej. Rezygnacja z tego elementu pozwoli więc na znaczne oszczędności. Także w tym względzie drogi betonowe wydają się być najlepszym wyborem.

– Najcichsze drogi asfaltowe są cichsze średnio o 3-6 dB od najcichszych dróg betonowych, a różnorodność technologii asfaltowych stwarza możliwość budowania dróg o różnej hałaśliwości w zależności od potrzeb – komentuje Andrzej Wyszyński – Redukcja poziomu hałasu o 3dB z punktu widzenia mieszkańców zasiedlających tereny przy drogach jest znaczną redukcją. Porównywalny efekt osiągniemy podwajając dystans między odbiorcą hałasu i jego źródłem lub redukując ruch o 50%.

Koniec drogowego Bizancjum

Wśród licznych postulatów przyjętych przez Komitet Sterujący znalazł się także pomysł na oddzielenie finansowania obiektów i urządzeń niezbędnych do prowadzenia ruchu drogowego od finansowania obiektów i urządzeń służących ochronie środowiska oraz rewizja i powtórna analiza decyzji środowiskowych. Komitet Sterujący zarekomendował także ukrócenie praktyki wznoszenia niepotrzebnie wystawnych i kosztowych obiektów inżynierskich.

– Przez ostatnie lata mówiliśmy, że w Polsce buduje się zbyt wolno i zbyt drogo. Wskazywaliśmy też na niedostateczne finansowanie inwestycji zapisanych w przyjętym przez poprzedni rząd programie budowy dróg. Dziś przedstawiamy pakiet rozwiązań, które doprowadzą do usprawnienia procesu budowy dróg i obniżenia jego kosztów, co pozwoli nam na realizację wszystkich inwestycji zapisanych w programie – mówił w czasie konferencji Minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk prezentując rekomendacje.

Środowisko drogowe przyjęło z zadowoleniem zaprezentowane przez ministerstwo postulaty, szczególnie, że w dużej mierze pokrywają się one z rekomendacjami wypracowanymi przez najważniejsze organizacje branżowe zebrane Białej Księdze Branży Drogowej, która została przekazana opinii publicznej na początku roku.

– Biała Księga Branży Drogowej miała przyczynić się do wspólnej z rządzącymi merytorycznej dyskusji i doprowadzić do pozytywnych zmian w polskim drogownictwie i gospodarce. W gronie autorów Białej Księgi mieliśmy wielką nadzieję, że wysiłek włożony w opracowanie dokumentu zaowocuje rozbudową oraz modernizacją polskiej sieci drogowej, racjonalizacją jej zarządzania, zwiększeniem bezpieczeństwa ruchu drogowego, poprawą jakości życia Polaków, rozwojem polskich firm oraz wzrostem gospodarczym Naszej Ojczyzny – mówi Andrzej Wyszyński – Ustalenia Komitetu Sterującego ds. Optymalizacji Procesu Inwestycji Drogowych oraz podlegających mu grup roboczych idą w dobrym kierunku i w dużej mierze pokrywają się z postulatami zawartymi w Białej Księdze – dodaje z zadowoleniem Wyszyński.

Biała Księga Branży Drogowej

„Biała Księga Branży Drogowej” to wspólna inicjatywa Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych, Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa, Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, Sekcji Krajowej Drogownictwa NSZZ „Solidarność”, Stowarzyszenia Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców Rzeczpospolitej Polskiej, Stowarzyszenia Klub Inżynierii Ruchu oraz Stowarzyszenia Polski Kongres Drogowy.

Dokument zawiera 39 kluczowych postulatów ekonomiczno-finansowych, rynkowych, prawno-administracyjnych, zawodowych oraz dotyczących zarządzania ruchem odnoszących się do najważniejszych problemów polskiego drogownictwa oraz polityki transportowej. Obejmuje postulaty zarówno ogólne dotyczące strategicznych kwestii, jak i bardziej szczegółowe, istotne dla poszczególnych środowisk. Oprócz krótkiego opisu danego problemu dokument przedstawia również rekomendacje odnośnie sposobu jego rozwiązania i pożądanego kierunku zmian.

Wśród postulatów przedstawionych w „Białej Księdze Branży Drogowej” znalazły się m.in. te dotyczące weryfikacji pod względem rzeczowym i finansowym Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 – 2023 z perspektywą do 2025 r., dokończenia budowy podstawowej sieci drogowej, zasadniczej zmiany procedur przetargowych i warunków kontraktowych, zapewnienia finansowania drogownictwa, w tym dróg samorządowych po 2020 r. oraz zwiększenia środków na utrzymanie dróg krajowych i samorządowych. Dodatkowo środowisko drogowe apeluje o przeprowadzenie rzetelnej i niezależnej analizy ekonomicznej w kontekście doboru technologii w zakresie planowanych do 2020 r. inwestycji w drogi ekspresowe i autostrady w Polsce, wprowadzenie w procedurze przetargowej możliwości składania ofert w dwóch wariantach nawierzchni drogowych, oraz wyeliminowanie z realizacji zamówień publicznych wykonawców-pośredników niedysponujących własnym zapleczem kadrowym i sprzętowym. Nie bez znaczenia są również postulaty związane z modyfikacją formuły „Zaprojektuj i buduj” i powrotem do prawidłowego rozkładu ryzyk, postulaty dotyczące zrównoważenia umów o zamówienia publiczne i przywrócenia międzynarodowych procedur realizacji inwestycji FIDIC, określenia zakresu odpowiedzialności urzędu Generalnego Dyrektora GDDKiA, sposobu rozstrzygania w przyszłości sporów kontraktowych, wprowadzenia jednolitego systemu poboru opłat za korzystanie z dróg krajowych, zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, uporządkowania i uspójnienia przepisów technicznych w drogownictwie oraz wzmocnienia roli inżyniera. Jedną z kluczowych rekomendacji jest także powołanie zespołu lub zespołów ekspertów, z udziałem sygnatariuszy „Białej Księgi Branży Drogowej”, którzy wsparliby Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa swoją wiedzą i wieloletnim doświadczeniem w pracach legislacyjnych w celu podwyższenia jakości w procesie tworzenia przepisów techniczno-budowlanych.

Grupy robocze przy MIiB

Przy MIiB powstało pięć grup roboczych i każda odpowiada za jeden z kluczowych obszarów związanych z inwestycjami drogowymi. Grupa ds. Techniki i Technologii poszukuje optymalnych rozwiązań planowania i budowy dróg. Zespół ds. Zamówień Publicznych tworzy rekomendację modelu zamówień przyjaznego dla zamawiających i wykonawców. Grupa robocza ds. Prawa Ogólnego weryfikuje dotychczasowe przepisu i tworzy propozycje ich zmian. Zespół ds. Finansowania Infrastruktury poszukuje dodatkowych źródeł finansowania inwestycji drogowych. Osobna grupa ds. Forum Kontraktowego odpowiada za wypracowanie modelu współpracy firm budowlanych i inwestorów. Wszystkie pięć grup podlega Komitetowi Sterującego ds. Optymalizacji Procesu Inwestycji Drogowych, na czele którego stoi wiceminister Jerzy Szmit.

Źródło: PSWNA