icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Atomowa flota Rosatomu utoruje drogę LNG z Rosji przez Arktykę

Rosatom zwrócił się do rządu rosyjskiego o dofinansowanie połowy kosztu budowy dwóch lodołamaczy nuklearnych. Połowę z 94 mld rubli ma zapewnić sam, a reszta mogłaby pochodzić z Funduszu Bogactwa Narodowego prowadzonego przez rząd.

Rosyjska firma jądrowa proponuje także pożyczki infrastrukturalne i specjalne mechanizmy podatkowe, które umożliwiłyby jej dofinansowanie budowy. Pomysł zakłada budowę czwartego i piątego lodołamacza nuklearnego klasy LK-60 oraz największego obiektu tego typu LK-120, w sprawie którego nie podjęto jeszcze ostatecznej decyzji. Trzy statki zostały już zbudowane w stoczni Beltzavod.

Flota atomowa będzie niezbędna do oczyszczania drogi dostawom LNG z arktycznego projektu Novateku Arctic LNG-2, jeżeli dojdzie do skutku. Rosjanie chcą także zbudować centrum przeładunkowe gazu skroplonego na Kamczatce. W tych obszarach morze zamarza przez dużą część roku i statki mogą poruszać się tylko dzięki wsparciu lodołamaczy. Jednostki zasilane energią jądrową potrzebują rzadszej wymiany paliwa i mogą pracować dłużej.

Kommiersant/Wojciech Jakóbik

Rosatom zwrócił się do rządu rosyjskiego o dofinansowanie połowy kosztu budowy dwóch lodołamaczy nuklearnych. Połowę z 94 mld rubli ma zapewnić sam, a reszta mogłaby pochodzić z Funduszu Bogactwa Narodowego prowadzonego przez rząd.

Rosyjska firma jądrowa proponuje także pożyczki infrastrukturalne i specjalne mechanizmy podatkowe, które umożliwiłyby jej dofinansowanie budowy. Pomysł zakłada budowę czwartego i piątego lodołamacza nuklearnego klasy LK-60 oraz największego obiektu tego typu LK-120, w sprawie którego nie podjęto jeszcze ostatecznej decyzji. Trzy statki zostały już zbudowane w stoczni Beltzavod.

Flota atomowa będzie niezbędna do oczyszczania drogi dostawom LNG z arktycznego projektu Novateku Arctic LNG-2, jeżeli dojdzie do skutku. Rosjanie chcą także zbudować centrum przeładunkowe gazu skroplonego na Kamczatce. W tych obszarach morze zamarza przez dużą część roku i statki mogą poruszać się tylko dzięki wsparciu lodołamaczy. Jednostki zasilane energią jądrową potrzebują rzadszej wymiany paliwa i mogą pracować dłużej.

Kommiersant/Wojciech Jakóbik

Najnowsze artykuły