AlertBezpieczeństwoEnergetykaRopa

Rosja to raj paliwowy w którym może zabraknąć paliwa

Cena paliw na giełdzie rosyjskiej bije kolejne rekordy, więc władza robi wszystko, by zwiększyć podaż paliw, ale sprzedawcy nie chcą słuchać, bo handel w Rosji im się nie opłaca. We wrześniu mogą pojawić się problemy z ciągłością dostaw pomimo interwencji Kremla.

Benzyna AI-95 na giełdzie SPIMEX w Rosji kosztowała 28 sierpnia prawie 73 tysiące rubli za tonę. AI-92 kosztowała ponad 62 tysiące. Diesel kosztował 66 tysięcy. Wszystkie notują rekordowe wartości, bo Kreml obniża sukcesywnie dopłaty do sprzedaży paliw na rynku krajowym, zmniejszając jego atrakcyjność. Gromadzi w ten sposób środki do łatania budżetu doświadczonego sankcjami Zachodu za inwazję na Ukrainie. Jednocześnie jednak przestaje usuwać dopłatami różnicę między ceną paliw w eksporcie a ustaloną na stacjach w Rosji działającą na niekorzyść rynku krajowego.

Eksperci rosyjscy cytowani przez Neftegaz.ru tłumaczą dalszy wzrost cen paliw remontami rafinerii i rosnącą sprzedażą w szarej strefie. W kolejnych regionach Rosji pojawiają się problemy z dystrybucją paliwa. Rząd zobowiązał firmy do częściowego przywrócenia ich na rynek krajowy oraz ograniczył eksport. Zwiększył także obligo giełdowe z 12 do 13 procent w przypadku benzyny oraz z 8,5 do 9,5 w przypadku diesla. Wicepremier Aleksander Nowak zapowiada także stworzenie listy dozwolonych eksporterów paliw, która ma zmniejszyć szarą strefę.

Cena paliw na SPIMEX rośnie tak szybko, że giełda ta wprowadziła ograniczenie wzrostu o 0,5 procent dziennie. W ten sposób firmy liczące na dopłaty z budżetu rosyjskiego będą wciąż mieściły się w limitach pozwalających je otrzymać. W sierpniu otrzymały w ten sposób ponad 200 mld rubli. Przepisy zakładają, że dopłaty znikają, kiedy miesięczna średnia cena benzyny AI-92 przekroczy 62,59 tysięcy a oleju napędowego 64,62 tysiące za tonę. W sierpniu było to odpowiednio 62,36 i 63,98 tysięcy rubli.

Kommiersant szacuje, że wprowadzenie limitu wzrostu cen o 0,5 procent pozwoli na utrzymanie dopłat, choć wcześniej planowany był jeden procent a zmiana może wynikać z chęci zachowania tych subsydiów. Jednak gazeta przewiduje pogłębienie kryzysu paliwowego w Rosji we wrześniu na kiedy planowane są kolejne remonty rafinerii. Część sprzedawców może zamknąć działalność zmniejszając dodatkowo podaż.

Neftegaz.ru / Kommiersant / Wojciech Jakóbik

Sawicki: PKN Orlen składa wniosek o przejęcie Lotosu. Co zbada Bruksela?


Powiązane artykuły

Mocny wzrost importu LNG w Niemczech to efekt wzmożenia eksportu gazu

Dane Federalnej Agencji Sieci (Bundesnetzagentur) pokazują, że od końca kwietnia 2025 roku Niemcy znacznie zwiększyły import LNG. Rekord padł 8...
Ukraiński żołnierz niesie 155 mm pocisk artyleryjski przed ostrzelaniem rosyjskich pozycji z dostarczonej przez USA haubicy M777 w obwodzie charkowskim na Ukrainie, foto: AP Photo/Evgeniy Maloletka

Ukraina walczy o samowystarczalność w produkcji amunicji NATO

Mimo intensywnego rozwoju krajowego przemysłu zbrojeniowego, Ukraina wciąż nie jest w stanie samodzielnie zaspokoić zapotrzebowania własnej armii na amunicję kalibru...

Wakacyjne promocje tylko z nazwy. Tańsze tankowanie głównie w weekendy

Koncerny paliwowe przygotowały dla kierowców wakacyjne rabaty na paliwo tankowane na ich stacjach. Inaczej niż w ostatnich latach obowiązują one...

Udostępnij:

Facebook X X X