(Oilcapital.ru/Piotr Stępiński)
Gazprom przystąpił do prac przy budowie drugiej nitki gazociągu Uchta-Torżok 2. O tym poinformował portal Oilcapital.ru powołując się na administrację władz republiki Komi. Inwestycja jest niezbędna do zapewnienia większej ilości gazu na potrzeby eksportu przez magistralę bałtycką, powiększoną o trzecią i czwartą nitkę w ramach projektu Nord Stream 2.
– Obecnie oczyszczane jest miejsce budowy, a do republiki sprowadzany jest sprzęt oraz zasoby materialne i techniczne, w szczególności rury. Bezpośrednie wejście na teren robót ma rozpocząć się w marcu 2016 roku – poinformowała administracja Komi powołując się na dane roboczej grupy ds. realizacji projektu.
Ponadto zawarto także umowy z generalnymi wykonawcami inwestycji: spółkami Strojgazconsulting, Strojgazmontaż oraz Strojtransgaz. Zgodnie z planami główny kompleks prac ma zostać ukończony w 2019 roku.
Członkowie grupy roboczej omówili też kwestie przeprowadzenia oceny kosztów dotyczących likwidacji szkód drogowych spowodowanych budową gazociągu, z wydzieleniem ziemi, przyśpieszenia realizacji projektu inwestycyjnego dotyczącego zaopatrzenia w gaz węzła przemysłowego Syktrywkarskowo. Długość użytkowanych przez Gazprom dróg wynosi 384,6 km.
Start prac przy gazociągu Uchta-Torżok 2, jednym z kluczowych projektów Gazpromu, nastąpił 27 października 2015 roku. Trasa drugiej nitki magistrali o długości ok. 970 km będzie biegła przez terytoria pięciu obwodów: Komi, Archangielskiego, Wołogodzkiego, Jarosławskiego i Twerskiego. W skład gazociągu wejdzie osiem tłoczni o łącznej mocy 689 MW. Rurociąg jest częścią magistrali, która w przyszłości zapewni transport ok. 300 mld m3 gazu rocznie z złóż półwyspu jamalskiego. Koszt inwestycji ma wynieść ponad 200 mld rubli.
Warto podkreślić, że pod koniec grudnia ubiegłego roku Gazprom zrezygnował z przeprowadzenia przetargu na realizację wartych 2,978 mld rubli prac budowlano-montażowych na jednym z odcinków (o długości 89,2 km) drugiej nitki gazociągu Uchta-Torżok. Należy także wspomnieć, że wspomniana magistrala ma posłużyć do transportu surowca do planowanej magistrali Nord Stream 2.