Zachodnie sankcje strącają rosyjskie samoloty

6 lutego 2024, 08:15 Alert

W 2023 roku w Rosji zanotowano ponad dwa razy więcej incydentów związanych z bezpieczeństwem lotów. Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy są zachodnie sankcje i odcięcie Rosji od części zapasowych, oprogramowania i możliwości serwisowania.

Polska Agencja Prasowa, powołując się na Wall Street Journal (WSJ), zauważa, że w ubiegłym roku w Rosji doszło do 74 incydentem związanym z bezpieczeństwem lotów. W 2022 roku było to 36 zdarzeń. Średnia częstotliwość takich sytuacji wyniosła 9,9 na 100 tysięcy lotów, rok wcześniej było to 4,5. Jako przyczynę WSJ wskazał sankcje, jakimi zachód objął Kreml. Rosja ma przez to utrudniony dostęp do części zamiennych, serwisów i aktualizacji oprogramowania. Poprzez incydent związany z bezpieczeństwem lotów rozumie się zapalenie się lub awarię silników w trakcie lotu, pęknięcie opony podczas lądowania czy awarię klap.

W 2022 roku Rosja zaatakowała Ukrainę, odpowiedzią Zachodu było między innymi obłożenie jej sankcjami. Uniemożliwiło to Rosjanom serwis samolotów takich firm jak Boeing czy Airbus.

Wall Street Journal / Polska Agencja Prasowa / Marcin Karwowski

Siemieniuk: Stępka położona, zaczynamy odbudowę Marynarki Wojennej