icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Wiadomo, kto pomaga Rosji omijać sankcję z pomocą floty tankowców widmo

Co najmniej dwie duże firmy armatorskie pomagają Rosji w unikaniu sankcji na eksport ropy nałożonych przez Zachód z pomocą floty tankowców-cieni.

Informuje o tym Bloomberg. Są to Fractal Shipping z Dubaju w Zjednoczonych Emiratach Arabskich oraz Indian Gatik Ship Management z siedzibą w Mumbaju. Obie firmy razem posiadają floty tankowców warte dwa mld USD. Obie floty powstały w zasadzie w ciągu niecałego roku, jako reakcja na zachodnie sankcje nałożone na Rosję w zakresie handlu rosyjską ropą. – Transportują miliony baryłek rosyjskiej ropy na całym świecie – stwierdza agencja Bloomberg. Podkreśla przy tym, że obie firmy stanowią dużą część rozległej sieci firm żeglugowych, które powstały po inwazji na Ukrainę, aby pomóc Rosji w eksporcie jej ropy pomimo zachodnich sankcji.

– Nowa generacja graczy na rynku tankowców pomogła rosyjskiej ropie nadal płynąć po całym świecie – stwierdza Rebecca Galanopoulos-Jones, analityk w VesselsValue (firma śledząca i analizująca transparentność rynku transportu morskiego i lotniczego).  ceny tysięcy statków handlowych. „Wydaje się, że rosyjskie sankcje naftowe miały niewielki wpływ na ogólny poziom eksportu” – dodał 

Według danych firmy Kpler, zachodnie sankcje spowodowały, że Rosja w ciągu ostatniego roku sprzedała ponad dwukrotnie więcej ropy do Azji niż w roku ubiegłym. Skorzystał na sankcjach USA także Iran – według niektórych szacunków zwiększył eksport do najwyższego poziomu od trzech lat. Przy czym największym nabywcą irańskiej ropy są Chiny. 

Według Refinitiv Eikon, flagowa rosyjska mieszanka eksportowa Ural, która przed inwazją na Ukrainę była sprzedawana w Europie po kilka dolarów za baryłkę poniżej wartości referencyjnej Brent, jest sprzedawana w Azji z dyskontem minus 24 USD. 

Niektóre źródła branżowe, proszące agencję Bloomberga o zachowanie anonimowości, twierdzą, że rabat udzielany na ropę rosyjską jest niższy bo wynosi 10-15 USD za baryłkę. Tymczasem przy dyskoncie około 15 USA za baryłkę, rafineria w Indiach przetwarzająca 200 000 baryłek dziennie oszczędza trzy mln USD dziennie na zakupach ropy w porównaniu z europejskimi rywalami w branży rafineryjnej. W skali rocznej oszczędności mogą przekraczać miliard dolarów. Firmy analityczne ostrożnie nie podają czystego zysku takiej hinduskiej rafinerii. 

Hardeep Singh Puri, indyjski minister ds. ropy, powiedział na początku lutego tego roku, że jego kraj będzie nadal kupować ropę od Rosji, jeśli ceny „nadal będą dobre”. Jak widać – anty-chińska polityka demokratycznych Indii nie ma punktów stycznych z zachodnią polityką sankcji przeciw rosyjskiej agresji wobec Ukrainy.

Bloomberg zauważa, że wprawdzie zachodnie sankcje prawie zamknęły ogromny i zyskowny rynek europejski dla rosyjskiej ropy, ale nie wiadomo, czy Rosja poniosła z tego powodu takie straty, na jakie liczono. Przeceny spowodowały, że rosyjska ropa Ural w Azji stała się konkurencyjna na tyle, że powstały duże azjatyckie firmy transportujące rosyjską ropę, które „zarabiają na zachodnich sankcjach”, cytuje Bloomberg ekspertów. 

Bloomberg/VesselsValue/Teresa Wójcik

Lech: Rosja zarabia coraz mniej na ropie i gazie przez sankcje

Co najmniej dwie duże firmy armatorskie pomagają Rosji w unikaniu sankcji na eksport ropy nałożonych przez Zachód z pomocą floty tankowców-cieni.

Informuje o tym Bloomberg. Są to Fractal Shipping z Dubaju w Zjednoczonych Emiratach Arabskich oraz Indian Gatik Ship Management z siedzibą w Mumbaju. Obie firmy razem posiadają floty tankowców warte dwa mld USD. Obie floty powstały w zasadzie w ciągu niecałego roku, jako reakcja na zachodnie sankcje nałożone na Rosję w zakresie handlu rosyjską ropą. – Transportują miliony baryłek rosyjskiej ropy na całym świecie – stwierdza agencja Bloomberg. Podkreśla przy tym, że obie firmy stanowią dużą część rozległej sieci firm żeglugowych, które powstały po inwazji na Ukrainę, aby pomóc Rosji w eksporcie jej ropy pomimo zachodnich sankcji.

– Nowa generacja graczy na rynku tankowców pomogła rosyjskiej ropie nadal płynąć po całym świecie – stwierdza Rebecca Galanopoulos-Jones, analityk w VesselsValue (firma śledząca i analizująca transparentność rynku transportu morskiego i lotniczego).  ceny tysięcy statków handlowych. „Wydaje się, że rosyjskie sankcje naftowe miały niewielki wpływ na ogólny poziom eksportu” – dodał 

Według danych firmy Kpler, zachodnie sankcje spowodowały, że Rosja w ciągu ostatniego roku sprzedała ponad dwukrotnie więcej ropy do Azji niż w roku ubiegłym. Skorzystał na sankcjach USA także Iran – według niektórych szacunków zwiększył eksport do najwyższego poziomu od trzech lat. Przy czym największym nabywcą irańskiej ropy są Chiny. 

Według Refinitiv Eikon, flagowa rosyjska mieszanka eksportowa Ural, która przed inwazją na Ukrainę była sprzedawana w Europie po kilka dolarów za baryłkę poniżej wartości referencyjnej Brent, jest sprzedawana w Azji z dyskontem minus 24 USD. 

Niektóre źródła branżowe, proszące agencję Bloomberga o zachowanie anonimowości, twierdzą, że rabat udzielany na ropę rosyjską jest niższy bo wynosi 10-15 USD za baryłkę. Tymczasem przy dyskoncie około 15 USA za baryłkę, rafineria w Indiach przetwarzająca 200 000 baryłek dziennie oszczędza trzy mln USD dziennie na zakupach ropy w porównaniu z europejskimi rywalami w branży rafineryjnej. W skali rocznej oszczędności mogą przekraczać miliard dolarów. Firmy analityczne ostrożnie nie podają czystego zysku takiej hinduskiej rafinerii. 

Hardeep Singh Puri, indyjski minister ds. ropy, powiedział na początku lutego tego roku, że jego kraj będzie nadal kupować ropę od Rosji, jeśli ceny „nadal będą dobre”. Jak widać – anty-chińska polityka demokratycznych Indii nie ma punktów stycznych z zachodnią polityką sankcji przeciw rosyjskiej agresji wobec Ukrainy.

Bloomberg zauważa, że wprawdzie zachodnie sankcje prawie zamknęły ogromny i zyskowny rynek europejski dla rosyjskiej ropy, ale nie wiadomo, czy Rosja poniosła z tego powodu takie straty, na jakie liczono. Przeceny spowodowały, że rosyjska ropa Ural w Azji stała się konkurencyjna na tyle, że powstały duże azjatyckie firmy transportujące rosyjską ropę, które „zarabiają na zachodnich sankcjach”, cytuje Bloomberg ekspertów. 

Bloomberg/VesselsValue/Teresa Wójcik

Lech: Rosja zarabia coraz mniej na ropie i gazie przez sankcje

Najnowsze artykuły