(PKP PLK)
Dłuższy, bardziej wytrzymały, bezpieczniejszy i przygotowany do przejazdu większej liczby pociągów – taki będzie nowy most graniczny nad Nysą Łużycką. Na odcinku Bielawa Dolna – Horka za 23 mln zł PLK buduje przeprawę, która za rok zapewni sprawny przejazd pociągów pomiędzy Polską a Niemcami.
Most jest przeznaczony do prowadzenia ciężkich pociągów towarowych, kursujących na międzynarodowych korytarzach (o nacisku na oś do 221 kN ) dlatego jego konstrukcja musi mieć solidne oparcie. Do końca roku staną nowe podpory oraz tzw. skrzydła przyczółków. Kolejnym etapem będzie budowa przęseł.
Nowy most będzie wytrzymalszy od starego, o 23 metry dłuższy i o większym prześwicie nad lustrem rzeki. Jednym z głównych efektów prowadzonych prac będzie przywrócenie ruchu dwutorowego. Tory zostaną zelektryfikowane i wyposażone w nowe urządzenia automatyki, co pozytywnie wpłynie na bezpieczeństwo ruchu i pozwoli zwiększyć ilość kursujących pociągów. Nowe tory pozwolą na jazdę z prędkością do 120 km/godz.
Projekt mostowy istotnie poprawia sprawność i bezpieczeństwo przewozów na styku polskiej i niemieckiej sieci kolejowej oraz usprawnia połączenia na osi wschód – zachód. Nowy most i wcześniejsza modernizacja lini E 30 Opole – Wrocław – Węgliniec – granica państwa oraz elektryfikacja linii po stronie niemieckiej, stworzą nowe możliwości dla transportu kolejowego między sąsiadującymi krajami. To sprawniejszy przewóz ładunków dla przewoźników towarowych i krótsza oraz bardziej komfortowa podróż dla pasażerów.