Rośnie standard obsługi podróżnych na ponad 2 tysiącach stacji kolejowych

31 lipca 2015, 12:30 Infrastruktura

Rośnie standard obsługi podróżnych na stacjach i przystankach kolejowych w całej Polsce. Zarządca infrastruktury remontuje perony i przejścia, montuje stojaki rowerowe, poprawia oznakowanie, a nowe standardy utrzymania czystości zapewniają podróżnym coraz wyższy komfort. Wszystkie stacje dostosowywane są do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Na ponad 400 stacjach montowane są wiaty i ławki, oznakowanie wymieniane jest na bardziej czytelne, prowadzone są drobne remonty, trwa montaż stojaków rowerowych. Efektem są funkcjonalne oraz przyjazne pasażerom stacje i przystanki, zapewniające odpowiedni standard obsługi. Przykładem tych działań są województwa pomorskie i zachodniopomorskie. Na Pomorzu wzdłuż wybranych linii kolejowych zamontowane zostaną stojaki na rowery. Na nowych peronach pasażerowie będą mieć do dyspozycji wiaty przystankowe, małą architekturę, oznakowanie stałe, czy gabloty na rozkłady jazdy. Podobne działania realizowane są w Zachodniopomorskiem. Na wielu stacjach pasażerowie już korzystają z nowych ławek i wiat peronowych. Wszystkie prace w tych regionach zakończą się we wrześniu tego roku.

Oprócz właściwego utrzymania infrastruktury pasażerskiej, stacje i przystanki w miejscowościach turystycznych zostały od 1 lipca tego roku dodatkowo objęte „Akcją Wakacje”. W wytypowanych miejscowościach, w których w okresie wakacyjnym rośnie liczba podróżnych, zwiększono ilość i częstotliwość kontroli czystości. Dzieje się tak między innymi na stacjach na Pomorzu, np. Gdańsk Wrzeszcz, Gdańsk Oliwa, Lębork, Rumia oraz na Warmii i Mazurach, np. Międzyzdroje, Świnoujście, Szczecin Główny, Szczecin Port Centralny.

Nowe standardy utrzymania i egzekwowania czystości

Od 1 lipca 2014 r. na peronach, stacjach i dworcach zarządzanych przez Polskie Linie Kolejowe oraz PKP S.A. wprowadzono nowe standardy zarządzania czystością. Obie spółki wspólnie realizują projekt, którego głównym założeniem było określenie żądanego standardu czystości oraz egzekwowanie jakości wykonywanej usługi. Dzięki wspólnej umowie, podpisanej z kilkudziesięcioma firmami, dbają one o czystość w 2700 lokalizacjach według tego samego standardu, niezależnie od tego, czy chodzi o peron, przejście, czy dworzec oraz od tego kto zarządza danym obiektem. W ramach codziennych działań firmy usuwają też notorycznie pojawiające się graffiti, czy nalepki z różnych miejsc na stacjach. Pielęgnowane są także obszary zielone.

Celem działań PKP Polskich Linii Kolejowych jest nie tylko modernizowanie linii kolejowych oraz ich właściwe utrzymanie. Remonty stacji i przystanków, ich właściwe oznakowanie, czy utrzymanie w czystości pozwala oferować podróżnym kompleksową usługę na coraz wyższym poziomie. To podróż pociągiem w odpowiednich warunkach od momentu wejścia na stację, czy dworzec, aż do jej celu.

Źródło: PKP S.A.