(Polska Agencja Prasowa)
W pierwszym miesiącu działania sklepu internetowego z paczkowanym węglem, Polska Grupa Górnicza (PGG) sprzedała przez internet ok. 16 proc. węgla tego rodzaju; pozostałą część odbiorcy kupili w tradycyjny sposób. Spółka ocenia, że nowa forma sprzedaży sprawdza się i zamierza zaoferować w internecie kolejne rodzaje węgla.
„Zainteresowanie tą formą sprzedaży jest duże, zamówienia spływają z całej Polski – najwięcej z rejonu Łodzi. Sporo zamówień jest także z północnej części kraju, w tym z Wybrzeża” – powiedział w środę PAP rzecznik PGG Tomasz Głogowski.
Na razie w sklepie internetowym można kupić jedynie tzw. ekogroszek, stosowany najczęściej do ogrzewania domów. Obowiązuje jedna cena w całej Polsce, obejmująca również koszty dostawy bezpośrednio do domu. Węgiel można zamawiać w paletach składających się z 30 worków po 25 kg.
„Taka forma sprzedaży sprawdza się. Odbiorcy są pewni stabilnej jakości kupowanego paliwa, co daje gwarancję optymalnej, bezawaryjnej pracy kotłów. Obecnie pracujemy nad rozszerzeniem oferowanego asortymentu” – poinformował rzecznik; nie zdradził jednak, jakie inne gatunki węgla PGG chce sprzedawać przez internet.
PGG jako pierwsza z górniczych spółek uruchomiła w końcu czerwca sklep internetowy z paczkowanym węglem. W ciągu miesiąca sprzedano go tą drogą ok. 1,8 tys. ton. Niebawem przez internet będzie można kupić także węgiel z konkurencyjnej spółki – Katowickiego Holdingu Węglowego; sklep internetowy uruchomi należąca do holdingu spółka Katowicki Węgiel.
W ostatnim czasie zarówno PGG, jak i Katowicki Węgiel oraz firma Węglokoks Kraj, zwiększają ilość paczkowanego węgla, kupowanego przez gospodarstwa domowe. Uruchomienie sprzedaży przez internet ma ułatwić dostęp do tego produktu i wzmocnić pozycję polskich producentów wobec podobnego węgla z importu.
W paczkach po 25 kg sprzedawane są tzw. ekologiczne gatunki węgla – ekogroszki, powstające z węgla kamiennego o niskiej zawartości siarki, z wyselekcjonowanych partii urobku, który charakteryzuje się dużą kalorycznością przy stosunkowo małej wilgotności i niewielkiej ilości substancji niepalnych. Spalanie takiego paliwa w nowoczesnych kotłach ogranicza emisję szkodliwych substancji.
Przedstawiciele spółek węglowych wskazują, że paczkowanie węgla nie tylko ułatwia użytkowanie węgla jego odbiorcom, ale także ogranicza emisję pyłów do środowiska w czasie jego transportu od producentów do odbiorców.
Obecny kryzys na rynku węgla, przejawiający się spadkiem cen oraz słabnącym popytem na ten surowiec, jest znacznie mniej odczuwalny w segmencie krajowych odbiorców indywidualnych, którzy kupują węgiel do ogrzewania domów. Osiąga on dużo wyższe od średnich ceny, obłożony jest większą marżą, i jest poszukiwany na rynku. Popyt w części zaspokajany jest paczkowanym węglem z importu, dostępnym np. w sieciach handlowych.