icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Rozbudowa lotniska w Katowicach

W Międzynarodowym Porcie Lotniczym Katowice w Pyrzowicach rozpoczynają się prace polegające na przekształceniu obecnej drogi startowej w drogę kołowania. Inwestycję, wraz z dostosowaniem infrastruktury portu do kategorii II operacji lotniczych, zrealizuje Skanska. Wartość zadania to 40,6 mln zł brutto. Prace potrwają do stycznia 2018 roku.


Nowa droga startowa funkcjonuje od maja, dlatego dotychczasowa – nieczynna już droga startowa zostanie przekształcona w drogę kołowania. – Stara droga nie może już spełniać swojej funkcji. Nie jest w pełni dostosowana do zmieniających się przepisów. Od czasu do czasu trzeba było ją zamykać, aby specjalną techniką naprawiać powstałe uszkodzenia – wyjaśnia Cezary Orzech, rzecznik Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, które zarządza lotniskiem w Pyrzowicach.

Zakres prac

Prace obejmują część lotniskowo-drogową, kanalizacyjną i elektryczną. Skanska przekształci dotychczasową drogę startową w drogę kołowania. – Stara nawierzchnia zostanie w większości wzmocniona m.in. poprzez wykonanie nowych warstw mineralno–bitumicznych. Łączna ilość mieszanek asfaltowych to około 80 tys. ton na powierzchni blisko 125 tys. m² – informuje Michał Łukaszkiewicz, Menadżer Projektu, Skanska. – Wykonamy również oznakowanie pionowe i poziome, wybudujemy studnie ściekowe i nowe odcinki kanalizacji deszczowej, wykonując jednocześnie renowację istniejących. W ramach inwestycji powstanie nowe oświetlenie nawigacyjne drogi kołowania i stanowisk postojowych oraz kanalizacja kablowa, dzięki czemu port lotniczy zyska nowoczesny system sterowania i monitoringu. Wszystko to pozwoli dostosować infrastrukturę MPL Katowice w Pyrzowicach do CAT II operacji lotniczych. Co to oznacza? Dzięki zastosowaniu takich rozwiązań Katowice Airport będzie mógł obsługiwać operacje lotnicze w warunkach atmosferycznych trudniejszych niż do tej pory.

Dzięki temu podniesie się bezpieczeństwo lądowania w warunkach ograniczonej widzialności, np. mgieł czy niskiego zachmurzenia. Zniknie również problem opóźnionych czy odwoływanych lotów albo konieczność ich przekierowywania na inne lotniska.

W systemie 3D

– Prace będziemy prowadzić przy wykorzystaniu systemów 3D, za sprawą których sterowanie maszynami odbywać się będzie pod kontrolą komputera z wczytanym trójwymiarowym modelem wykonywanych robót – informuje Piotr Mazur, Kierownik Budowy Skanska S.A. – Przed rozpoczęciem prac wykonamy inwentaryzację początkową przy wykorzystaniu technologii skaningu laserowego. W efekcie otrzymamy tzw. chmurę 3D, czyli kilka milionów punktów o współrzędnych X, Y, Z. Umożliwi to dokładne i szybkie odwzorowanie obecnych elementów infrastruktury lotniska. Jest to istotne ze względów technologii, jak również ze względu na usytuowanie planowanych prac w sąsiedztwie czynnych płaszczyzn ruchu lotniczego. Zastosowanie maszyn z systemem sterowania 3D np. równiarki, przyspieszy jej pracę, zwiększy jakość wykonywanych robót, pozwoli na precyzyjną kontrolę zużycia materiałów, a także ułatwi pracę operatora sprzętu.

Wyzwania

Największym wyzwaniem będzie praca w obrębie czynnych płaszczyzn operacyjnych lotniska. – Nasz plac budowy znajduje się w ścisłym centrum lotniska, pomiędzy czynnymi drogami kołowania, płaszczyznami postoju samolotów oraz nową drogą startową. Prace będziemy prowadzić w uzgodnieniu i w stałej współpracy z wszystkimi służbami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo na lotnisku – zaznacza Michał Łukaszkiewicz.

Skanska dla lotnictwa

Skanska posiada wieloletnie doświadczenie w budowie i modernizacji lotnisk wojskowych i cywilnych na terenie całej Polski. Firma rozbudowała lotniska cywilne w: Poznaniu, Gdańsku, Bydgoszczy, Rzeszowie, Wrocławiu i Warszawie. Wśród realizacji można wymienić m.in.: budynki biurowo-magazynowe na terenie bazy lotniska Chopina w Warszawie, hangar do obsługi samolotów transportowych w Powidzu, płaszczyzny postojowe i drogi kołowania w Porcie Lotniczym Bydgoszcz, płytę postojową na lotnisku Wrocław-Strachowice, drogę kołowania w Porcie Lotniczym Gdańsk im. Lecha Wałęsy, terminal Cargo na lotnisku Okęcie w Warszawie, rozbudowę i remont płyty postojowej samolotów oraz plac manewrowy na poznańskim lotnisku Ławica i wieżę kontroli ruchu lotniczego na lotnisku Lublinek w Łodzi.
W Porcie Lotniczym Rzeszów – Jasionka Skanska wybudowała terminal pasażerski, płytę postojową, płaszczyznę do odladzania samolotów oraz wieżę kontroli ruchu lotniczego dla Państwowej Agencji Żeglugi Powietrznej oraz przebudowała drogę startową.

Lotniskowe inwestycje Skanska w Pyrzowicach

Wiosną 2011 roku został oddany do użytku zmodernizowany hangar techniczny dla samolotów linii Wizz air, jednego z głównych przewoźników w Pyrzowicach. W 2012 roku Skanska rozbudowała terminal A, powiększając jego hallu główny w strefie kolejki do odprawy, a także w strefie oczekiwania. W czerwcu 2015 roku oddano do użytku nowy terminal przylotowy C, który przejął przyloty. Obecnie trwa budowa terminalu Cargo, który powstaje przed nową płytą postojową samolotów cargo, w południowo-wschodniej części lotniska, a wkrótce ruszą prace związane z przebudową terminalu A.

Źródło: Skanska

W Międzynarodowym Porcie Lotniczym Katowice w Pyrzowicach rozpoczynają się prace polegające na przekształceniu obecnej drogi startowej w drogę kołowania. Inwestycję, wraz z dostosowaniem infrastruktury portu do kategorii II operacji lotniczych, zrealizuje Skanska. Wartość zadania to 40,6 mln zł brutto. Prace potrwają do stycznia 2018 roku.


Nowa droga startowa funkcjonuje od maja, dlatego dotychczasowa – nieczynna już droga startowa zostanie przekształcona w drogę kołowania. – Stara droga nie może już spełniać swojej funkcji. Nie jest w pełni dostosowana do zmieniających się przepisów. Od czasu do czasu trzeba było ją zamykać, aby specjalną techniką naprawiać powstałe uszkodzenia – wyjaśnia Cezary Orzech, rzecznik Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, które zarządza lotniskiem w Pyrzowicach.

Zakres prac

Prace obejmują część lotniskowo-drogową, kanalizacyjną i elektryczną. Skanska przekształci dotychczasową drogę startową w drogę kołowania. – Stara nawierzchnia zostanie w większości wzmocniona m.in. poprzez wykonanie nowych warstw mineralno–bitumicznych. Łączna ilość mieszanek asfaltowych to około 80 tys. ton na powierzchni blisko 125 tys. m² – informuje Michał Łukaszkiewicz, Menadżer Projektu, Skanska. – Wykonamy również oznakowanie pionowe i poziome, wybudujemy studnie ściekowe i nowe odcinki kanalizacji deszczowej, wykonując jednocześnie renowację istniejących. W ramach inwestycji powstanie nowe oświetlenie nawigacyjne drogi kołowania i stanowisk postojowych oraz kanalizacja kablowa, dzięki czemu port lotniczy zyska nowoczesny system sterowania i monitoringu. Wszystko to pozwoli dostosować infrastrukturę MPL Katowice w Pyrzowicach do CAT II operacji lotniczych. Co to oznacza? Dzięki zastosowaniu takich rozwiązań Katowice Airport będzie mógł obsługiwać operacje lotnicze w warunkach atmosferycznych trudniejszych niż do tej pory.

Dzięki temu podniesie się bezpieczeństwo lądowania w warunkach ograniczonej widzialności, np. mgieł czy niskiego zachmurzenia. Zniknie również problem opóźnionych czy odwoływanych lotów albo konieczność ich przekierowywania na inne lotniska.

W systemie 3D

– Prace będziemy prowadzić przy wykorzystaniu systemów 3D, za sprawą których sterowanie maszynami odbywać się będzie pod kontrolą komputera z wczytanym trójwymiarowym modelem wykonywanych robót – informuje Piotr Mazur, Kierownik Budowy Skanska S.A. – Przed rozpoczęciem prac wykonamy inwentaryzację początkową przy wykorzystaniu technologii skaningu laserowego. W efekcie otrzymamy tzw. chmurę 3D, czyli kilka milionów punktów o współrzędnych X, Y, Z. Umożliwi to dokładne i szybkie odwzorowanie obecnych elementów infrastruktury lotniska. Jest to istotne ze względów technologii, jak również ze względu na usytuowanie planowanych prac w sąsiedztwie czynnych płaszczyzn ruchu lotniczego. Zastosowanie maszyn z systemem sterowania 3D np. równiarki, przyspieszy jej pracę, zwiększy jakość wykonywanych robót, pozwoli na precyzyjną kontrolę zużycia materiałów, a także ułatwi pracę operatora sprzętu.

Wyzwania

Największym wyzwaniem będzie praca w obrębie czynnych płaszczyzn operacyjnych lotniska. – Nasz plac budowy znajduje się w ścisłym centrum lotniska, pomiędzy czynnymi drogami kołowania, płaszczyznami postoju samolotów oraz nową drogą startową. Prace będziemy prowadzić w uzgodnieniu i w stałej współpracy z wszystkimi służbami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo na lotnisku – zaznacza Michał Łukaszkiewicz.

Skanska dla lotnictwa

Skanska posiada wieloletnie doświadczenie w budowie i modernizacji lotnisk wojskowych i cywilnych na terenie całej Polski. Firma rozbudowała lotniska cywilne w: Poznaniu, Gdańsku, Bydgoszczy, Rzeszowie, Wrocławiu i Warszawie. Wśród realizacji można wymienić m.in.: budynki biurowo-magazynowe na terenie bazy lotniska Chopina w Warszawie, hangar do obsługi samolotów transportowych w Powidzu, płaszczyzny postojowe i drogi kołowania w Porcie Lotniczym Bydgoszcz, płytę postojową na lotnisku Wrocław-Strachowice, drogę kołowania w Porcie Lotniczym Gdańsk im. Lecha Wałęsy, terminal Cargo na lotnisku Okęcie w Warszawie, rozbudowę i remont płyty postojowej samolotów oraz plac manewrowy na poznańskim lotnisku Ławica i wieżę kontroli ruchu lotniczego na lotnisku Lublinek w Łodzi.
W Porcie Lotniczym Rzeszów – Jasionka Skanska wybudowała terminal pasażerski, płytę postojową, płaszczyznę do odladzania samolotów oraz wieżę kontroli ruchu lotniczego dla Państwowej Agencji Żeglugi Powietrznej oraz przebudowała drogę startową.

Lotniskowe inwestycje Skanska w Pyrzowicach

Wiosną 2011 roku został oddany do użytku zmodernizowany hangar techniczny dla samolotów linii Wizz air, jednego z głównych przewoźników w Pyrzowicach. W 2012 roku Skanska rozbudowała terminal A, powiększając jego hallu główny w strefie kolejki do odprawy, a także w strefie oczekiwania. W czerwcu 2015 roku oddano do użytku nowy terminal przylotowy C, który przejął przyloty. Obecnie trwa budowa terminalu Cargo, który powstaje przed nową płytą postojową samolotów cargo, w południowo-wschodniej części lotniska, a wkrótce ruszą prace związane z przebudową terminalu A.

Źródło: Skanska

Najnowsze artykuły