icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Trzeci zbiornik gazoportu powstanie do 2023 roku. Rusza przetarg

Dzisiaj w biurze Polskiego LNG odbył się briefing prasowy, podczas którego ogłoszono wiadomość o rozbudowie terminala LNG w Świnoujściu. – To kamień milowy – powiedział prezes spółki Paweł Jakubowski.


– Spółka obecnie zajmuje się kilkoma osiągnięciami: zbliżamy się do 50. dostawy LNG do terminala w Świnoujściu. Dodatkowo usługa przeładunku LNG na cysterny jest pożądana, do tej pory załadowaliśmy 3600 cystern, w przyszłym roku pobijemy rekord. Załadowaliśmy najwięcej autocystern spośród europejskich terminali. Mamy też możliwość przeładunku LNG na tzw. izokontenery. Osiągnęliśmy też rekord dobowy w tankowaniu autocystern – aż 24 sztuki. To oznacza, że terminal działa coraz efektywniej – powiedział Jakubowski.

Prezes Polskiego LNG mówił, że w szeroko pojętej energetyce rośnie zapotrzebowanie na gaz, rozbudowywana jest też sieć dystrybucyjna, przyczyniają się do tego unijne i państwowe regulacje, między innymi ustawa o paliwach alternatywnych. – W związku z tymi okolicznościami widzimy potrzebę na rozbudowę terminala i odpowiedzią na tę sytuację jest rozbudowanie terminalu LNG – powiedział.

Program rozbudowy

Paweł Jakubowski zapowiedział, że rozbudowa terminala będzie się składała z czterech elementów – Po pierwsze zwiększenie mocy regazyfikacyjnej, z 5 mld m sześc. do 7,5 mld m sześc., czyli około połowy zapotrzebowania polskiego zapotrzebowania na gaz. To element koncepcji Bramy Północnej – obok projektu Baltic Pipe, która ma uniezależnić polski rynek od jednego dostawcy i uelastycznić go. W tym celu powstanie kolejny zbiornik na terenie terminala – mówił prezes Polskiego LNG. Ponadto ma być stworzona możliwość przeładunku LNG na kolej przez zbudowanie odpowiednich instalacji i wykorzystanie obecnie istniejącej bocznicy kolejowej.

Harmonogram rozbudowy terminala

Jakubowski ogłosił również, że spółka uruchamia przetarg na wykonanie części lądowej terminala: – Chcemy, by zwiększenie terminala nastąpiło jak najszybciej,. Przewidujemy, że do końca 2021 roku terminal zostanie powiększony, z kolei Projekt „Zbiornik” oraz Projekt „Kolej” do 2023 roku. Do końca przyszłego roku chcemy podpisać kontrakt z wykonawcą na zasadzie „zaprojektuj i zbuduj” – powiedział.

W ramach rozbudowy powstanie również czwarty element – dodatkowe nabrzeże statkowe, które umożliwi załadunek i rozładunek zbiornikowców, przeładunek LNG (transshipment) oraz załadunek jednostek bunkrujących LNG i usługę bunkrowania. Nowe nabrzeże, realizowane wspólnie z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście będzie przedmiotem odrębnego przetargu, planowanego do uruchomienia jeszcze na przełomie tego roku

Michał Perzyński

Dzisiaj w biurze Polskiego LNG odbył się briefing prasowy, podczas którego ogłoszono wiadomość o rozbudowie terminala LNG w Świnoujściu. – To kamień milowy – powiedział prezes spółki Paweł Jakubowski.


– Spółka obecnie zajmuje się kilkoma osiągnięciami: zbliżamy się do 50. dostawy LNG do terminala w Świnoujściu. Dodatkowo usługa przeładunku LNG na cysterny jest pożądana, do tej pory załadowaliśmy 3600 cystern, w przyszłym roku pobijemy rekord. Załadowaliśmy najwięcej autocystern spośród europejskich terminali. Mamy też możliwość przeładunku LNG na tzw. izokontenery. Osiągnęliśmy też rekord dobowy w tankowaniu autocystern – aż 24 sztuki. To oznacza, że terminal działa coraz efektywniej – powiedział Jakubowski.

Prezes Polskiego LNG mówił, że w szeroko pojętej energetyce rośnie zapotrzebowanie na gaz, rozbudowywana jest też sieć dystrybucyjna, przyczyniają się do tego unijne i państwowe regulacje, między innymi ustawa o paliwach alternatywnych. – W związku z tymi okolicznościami widzimy potrzebę na rozbudowę terminala i odpowiedzią na tę sytuację jest rozbudowanie terminalu LNG – powiedział.

Program rozbudowy

Paweł Jakubowski zapowiedział, że rozbudowa terminala będzie się składała z czterech elementów – Po pierwsze zwiększenie mocy regazyfikacyjnej, z 5 mld m sześc. do 7,5 mld m sześc., czyli około połowy zapotrzebowania polskiego zapotrzebowania na gaz. To element koncepcji Bramy Północnej – obok projektu Baltic Pipe, która ma uniezależnić polski rynek od jednego dostawcy i uelastycznić go. W tym celu powstanie kolejny zbiornik na terenie terminala – mówił prezes Polskiego LNG. Ponadto ma być stworzona możliwość przeładunku LNG na kolej przez zbudowanie odpowiednich instalacji i wykorzystanie obecnie istniejącej bocznicy kolejowej.

Harmonogram rozbudowy terminala

Jakubowski ogłosił również, że spółka uruchamia przetarg na wykonanie części lądowej terminala: – Chcemy, by zwiększenie terminala nastąpiło jak najszybciej,. Przewidujemy, że do końca 2021 roku terminal zostanie powiększony, z kolei Projekt „Zbiornik” oraz Projekt „Kolej” do 2023 roku. Do końca przyszłego roku chcemy podpisać kontrakt z wykonawcą na zasadzie „zaprojektuj i zbuduj” – powiedział.

W ramach rozbudowy powstanie również czwarty element – dodatkowe nabrzeże statkowe, które umożliwi załadunek i rozładunek zbiornikowców, przeładunek LNG (transshipment) oraz załadunek jednostek bunkrujących LNG i usługę bunkrowania. Nowe nabrzeże, realizowane wspólnie z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście będzie przedmiotem odrębnego przetargu, planowanego do uruchomienia jeszcze na przełomie tego roku

Michał Perzyński

Najnowsze artykuły