AlertGaz.

Trzeci zbiornik gazoportu powstanie do 2023 roku. Rusza przetarg

Terminal LNG w Świnoujściu. Fot: PLNG

Dzisiaj w biurze Polskiego LNG odbył się briefing prasowy, podczas którego ogłoszono wiadomość o rozbudowie terminala LNG w Świnoujściu. – To kamień milowy – powiedział prezes spółki Paweł Jakubowski.


– Spółka obecnie zajmuje się kilkoma osiągnięciami: zbliżamy się do 50. dostawy LNG do terminala w Świnoujściu. Dodatkowo usługa przeładunku LNG na cysterny jest pożądana, do tej pory załadowaliśmy 3600 cystern, w przyszłym roku pobijemy rekord. Załadowaliśmy najwięcej autocystern spośród europejskich terminali. Mamy też możliwość przeładunku LNG na tzw. izokontenery. Osiągnęliśmy też rekord dobowy w tankowaniu autocystern – aż 24 sztuki. To oznacza, że terminal działa coraz efektywniej – powiedział Jakubowski.

Prezes Polskiego LNG mówił, że w szeroko pojętej energetyce rośnie zapotrzebowanie na gaz, rozbudowywana jest też sieć dystrybucyjna, przyczyniają się do tego unijne i państwowe regulacje, między innymi ustawa o paliwach alternatywnych. – W związku z tymi okolicznościami widzimy potrzebę na rozbudowę terminala i odpowiedzią na tę sytuację jest rozbudowanie terminalu LNG – powiedział.

Program rozbudowy

Paweł Jakubowski zapowiedział, że rozbudowa terminala będzie się składała z czterech elementów – Po pierwsze zwiększenie mocy regazyfikacyjnej, z 5 mld m sześc. do 7,5 mld m sześc., czyli około połowy zapotrzebowania polskiego zapotrzebowania na gaz. To element koncepcji Bramy Północnej – obok projektu Baltic Pipe, która ma uniezależnić polski rynek od jednego dostawcy i uelastycznić go. W tym celu powstanie kolejny zbiornik na terenie terminala – mówił prezes Polskiego LNG. Ponadto ma być stworzona możliwość przeładunku LNG na kolej przez zbudowanie odpowiednich instalacji i wykorzystanie obecnie istniejącej bocznicy kolejowej.

Harmonogram rozbudowy terminala

Jakubowski ogłosił również, że spółka uruchamia przetarg na wykonanie części lądowej terminala: – Chcemy, by zwiększenie terminala nastąpiło jak najszybciej,. Przewidujemy, że do końca 2021 roku terminal zostanie powiększony, z kolei Projekt „Zbiornik” oraz Projekt „Kolej” do 2023 roku. Do końca przyszłego roku chcemy podpisać kontrakt z wykonawcą na zasadzie „zaprojektuj i zbuduj” – powiedział.

W ramach rozbudowy powstanie również czwarty element – dodatkowe nabrzeże statkowe, które umożliwi załadunek i rozładunek zbiornikowców, przeładunek LNG (transshipment) oraz załadunek jednostek bunkrujących LNG i usługę bunkrowania. Nowe nabrzeże, realizowane wspólnie z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście będzie przedmiotem odrębnego przetargu, planowanego do uruchomienia jeszcze na przełomie tego roku

Michał Perzyński


Powiązane artykuły

Legislacyjny Frankenstein

Na warszawskich salonach ktoś uznał, że polska gospodarka jest zbyt silna, a prawo zbyt logiczne — i tak powstał projekt...

Rolnicy na skraju wytrzymałości

Projekt UD213 (nowelizacja tzw. ustawy tytoniowej), który będzie procedowany 20 listopada na Stałym Komitecie Rady Ministrów, wzbudza poważne obawy środowiska...
400. dostawa LNG do gazoportu w Świnoujściu. Fot. Gaz-System

Gazoport w Świnoujściu świętuje. Odebrał 400. dostawę LNG

W niedzielę do terminalu LNG w Świnoujściu wszedł statek z 400. ładunkiem LNG. Jak podaje Gaz-System, jubileuszowa dostawa liczy 160...

Udostępnij:

Facebook X X X