PKP CARGO rozpoczęło rozbudowę terminala kontenerowego w Poznaniu Franowie. Po zakończeniu prac, jego pojemność zwiększy się o blisko 40 proc. Ze względu na duże zainteresowanie tym obiektem, decyzja o rozbudowie została podjęta już po roku od oddania go do użytku. Zakończenie inwestycji jest planowane na grudzień 2015 roku. W przyszłości terminal będzie stanowić część Centrum Logistycznego w Poznaniu, świadczącego kompleksową obsługę logistyczną.
W efekcie rozbudowy, terminal w Poznaniu Franowie zyska nowy plac manewrowo-składowy o powierzchni 8,2 tys. metrów kwadratowych. Dzięki temu zdolność składowania obiektu w Franowie wzrośnie z obecnych 1280 TEU do blisko 1800 TEU.
– Przewozy kontenerów wyróżniają się na tle pozostałych grup towarów transportowanych koleją. W pierwszym kwartale 2015 roku kolejowe przewozy intermodalne w Polsce rosły w dwucyfrowym tempie. Spodziewamy się, że to długoterminowy trend. Stąd nasze inwestycje w ten segment rynku. Terminal w Franowie znajduje się na liście najważniejszych z nich – mówi Jacek Neska, prezes zarządu PKP CARGO ds. handlowych.
Aby poprawić funkcjonalność terminala w Poznaniu Franowie, inwestycja obejmie również przebudowę i modernizację układu dróg dojazdowych. Dzięki temu łatwiej będzie dojechać tam samochodom ciężarowym, które odbierają część przywożonych do Franowa kontenerów. Generalnym wykonawcą projektu będzie Skanska.
Rozbudowa będzie współfinansowana w 50 proc. ze środków UE. Całkowita wartość inwestycji netto wynosi 6,8 mln zł. Nowe elementy poznańskiego terminala PKP CARGO zostaną oddane do użytku w grudniu 2015 roku.
– Rozbudowa poznańskiego terminala to kolejna inwestycja prorozwojowa Grupy PKP CARGO. Warto podkreślić, że połowę nakładów pokryjemy ze środków unijnych, co podnosi atrakcyjność tej inwestycji z punktu widzenia inwestora – mówi Łukasz Hadyś, członek zarządu PKP CARGO ds. finansowych.
Terminal w Franowie jest jedną z kluczowych inwestycji PKP CARGO. Charakteryzuje go strategiczne położenie – niedaleko Poznania przecinają się dwa główne europejskie korytarze transportowe. Z tego względu w Franowie przeładowywane są kontenery przewożone wzdłuż osi wschód-zachód oraz północ-południe Europy. Dużą część obsługiwanych przewozów stanowią połączenia z trójmiejskimi portami. Z terminala w Franowie pięć razy w tygodniu według stałego rozkładu kursuje pociąg operatorski do portu w Gdańsku.
PKP CARGO jest liderem przewozów intermodalnych, z 50-proc. udziałem w rynku. Przewozy kontenerów to najbardziej perspektywiczny segment rynku transportu kolejowego. PKP CARGO inwestuje zarówno w infrastrukturę przeładunkową do obsługi transportu intermodalnego, jak i tabor. Spółka odebrała w ostatnich miesiącach nowoczesne platformy intermodalne, przystosowane do transportu kontenerów oraz ogłosiła przetarg na zakup lokomotyw wielosystemowych do obsługi połączeń transgranicznych.
PKP CARGO jest największym towarowym przewoźnikiem kolejowym w Polsce, z udziałem w rynku przekraczającym 47 proc. w ujęciu masy i 57 proc. w ujęciu pracy przewozowej (2014). Oprócz przewozów towarów koleją, Grupa PKP CARGO jest również spedytorem oraz operatorem terminali i bocznic. Zajmuje się też naprawą i utrzymaniem taboru kolejowego.
Źródło: PKP S. A.