DrogiInfrastrukturaWszystko

Ruttmar: Strabag wyprzedził Francuzów oraz Niemców

Około trzech godzin zajęło pracownikom Strabaga, generalnego wykonawcy budowy drogi ekspresowej S8 Opacz-Paszków, ułożenie pierwszego testowego odcinka z wykorzystaniem innowacyjnej technologii nawierzchni długowiecznej. Będzie to wg Strabaga pierwsza w Polsce i w Europie wykonana w tej technologii droga, o wydłużonej żywotności z 20 do ok. 50 lat, co sprawia, że będzie bardziej elastyczna i odporna na zmęczenie oraz starzenie. 

Jak wyjaśnia dr Igor Ruttmar, prezes spółki TPA, kierującej laboratorium, należącym do Strabaga, kluczem alternatywnej technologii zaproponowanej w ramach optymalizacji projektu budowy drogi ekspresowej S8 Opacz-Paszków jest przede wszystkim innowacyjne podejście do samej konstrukcji nawierzchni.

– Inne, funkcjonalne spojrzenie na role poszczególnych warstw w konstrukcji drogi i zastosowania w nich odpowiednio dobranych materiałów rozwiązuje problem trwałości nawierzchni asfaltowych – twierdzi Igor Ruttmar.

Jego zdaniem niewielka zmiana układu warstw powoduje zupełnie inne zachowanie się całej konstrukcji. Asfaltowa warstwa podbudowy ma kluczowe znaczenie na zapewnienie trwałości konstrukcji. To tam powstają największe odkształcenia rozciągające, będące wynikiem poruszania się po drodze pojazdów ciężkich, powodujące powstawanie spękań zmęczeniowych.

– „Uelastycznienie” tej warstwy, poprzez zastosowanie m.in. specjalnego asfaltu, wykorzystywanego do tej pory tylko do warstw ścieralnych o podwyższonych parametrach funkcjonalnych, sprawia, że ta część nawierzchni jest kilkakrotnie odporniejsza na powstawanie w niej uszkodzeń – mówi dalej prezes TPA. – W kolejnej warstwie wiążącej, bliżej powierzchni, stosuje się zaś materiał znacznie sztywniejszy – mieszanki o wysokim module sztywności, niedawno wdrożony już w Polsce, na podstawie francuskich doświadczeń, a zatem materiał odporny na koleinowanie, zdolny do przeniesienia większych obciążeń.

Utrzymanie nawierzchni w takim układzie warstw sprowadza się praktycznie do „kosmetycznego” poprawiania i regularnego odnawiania tylko ostatniej górnej warstwy ścieralnej.

– Tym podejściem wyprzedziliśmy w pewnym sensie Francuzów oraz Niemców, których z pewnością można zaliczać do czołówki technologicznej w budowie dróg – stwierdza Igor Ruttmar. – Przy czym bazując na ich osiągnięciach, w prosty sposób udoskonaliliśmy tradycyjny układ warstw konstrukcji nawierzchni asfaltowych i materiałów w nich zastosowanych, w oparciu o amerykański model konstrukcji długowiecznej – kończy prezes TPA Sp. z o.o.

Źródło: Strabag sp. z o.o.


Powiązane artykuły

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...
Morska farma wiatrowa Anholt/Dania. Fot. BiznesAlert.pl/Bartłomiej Sawicki

Dania chce więcej morskich wiatraków. Podwoi moc offshore

19 maja rząd Danii ogłosił wdrożenie pomocy w wysokości 7,7 miliarda euro na wsparcie rozwoju morskiej energii wiatrowej. Ma to...

Udostępnij:

Facebook X X X