InfrastrukturaLotniskaWszystko

Rydzkowski: Decyzja o likwidacji Eurolotu mnie nie zaskakuje

Linia Eurolot będzie realizować swoje połączenia do końca marca. MSP zapowiada, że spółka finalnie zostanie zlikwidowana – poinformowała PAP. Czy faktycznie musiało do tego dojść? Jaki podmiot zastąpi Eurolot na polskim rynku? – W opinii ekspertów model biznesowy Eurolotu, tzn. działalności na niewielką skalę, a na jej koniec wykonywanie usług i lotów czarterowych dla PLL LOT, nie rokowało, że biznes tej firmy się utrzyma – przekonuje w rozmowie z naszym portalem prof. Włodzimierz Rydzkowski, z Katedry Transportu Uniwersytetu Gdańskiego.

Jego zdaniem od dłuższego już czasu wiadomo było, że jej sytuacja jest bardzo krytyczna. Jeszcze zanim zaczęły docierać informacje z ministerstwa skarbu (ponad 61-proc. udziałowca Eurolotu) zamieściłem artykuł o tej firmie w Dzienniku. Gazecie Prawnej.

– Pytałem się w nim wiceministra skarbu Rafała Baniaka o sytuację Eurolotu, ponieważ wówczas, wg moich wyliczeń, sytuacja tego przewoźnika już rok-dwa lata temu była jeszcze gorsza niż PLL LOT. Tak więc decyzja o likwidacji Eurolotu mnie nie zaskakuje. Tak, jak wspomniałem model biznesowy tej firmy się nie sprawdza, podobnie zresztą jak PLL LOT.

W opinii prof. Włodzimierza Rydzkowskiego trochę jest żal Eurolotu, bo przewoźnik ten rozwijał dość ciekawe z punkt widzenia pasażerów połączenia, np. Gdańsk – Kraków.

– W skali ogólnej działalności rynku usług lotniczych w Polsce likwidacja Eurolotu nie ma większego znaczenia – uważa profesor. – Powstałą lukę wypełnią natychmiast tzw. niskokosztowe („tanie”) linie, które będą zapewne próbowały kontynuować działalność Eurolotu. Natomiast część maszyn tych linii, wg informacji MSP i PLL LOT, przejmie LOT. Oczywiście, jeśli okaże się to możliwe w związku z karencją nałożoną na tę ostatnią firmę w związku z udzieleniem jej przez państwo pomocy publicznej. Tyle, że sam LOT ma inną koncepcję na rozwój linii w naszym kraju. Bo chce dowodzić pasażerów do Warszawy, a nie przewozić ich z portów regionalnych.

Zdaniem Rydzkowskiego tymczasem Eurolot wykonywał atrakcyjne połączenia z polskich portów regionalnych za granicę na średnich dystansach. Należy żałować, że połączenia te mogą zniknąć, być może się w ogóle nie odbudują.

– Jednak oceniając cały rynek lotniczy, decyzja o likwidacji Eurolotu nie ma większego znaczenia – uważa profesor. – Obecnie mamy dwa modele biznesowe na tym rynku. Po pierwsze funkcjonują na nim duże linie sieciowe, jak Lufthansa, które organizują połączenia m.in. z portów regionalnych (także w Polsce) w celu zasilenia swoich centralnych portów, zwanych „hubami”. Dzięki takiej polityce pasażerowie mogą dolecieć z portów regionalnych praktycznie wszędzie, dzięki temu, że istnieje możliwość przesiadki we Frankfurcie czy Monachium, a stamtąd istnieją połączenia praktycznie z całym światem.

Według Rydzkowskiego drugi model to „tanie” linie, które nie są wcale małe. Jak wiadomo największe przychody w ub. roku miała Grupa Lufthansa, a zaraz po niej irlandzki Ryanair (w Polsce to największy przewoźnik, który przewozi znacznie więcej pasażerów niż LOT).

– LOT nie wpisuje się praktycznie w żaden z tych modeli – twierdzi dalej naukowiec z Uniwersytetu Gdańskiego. – Trudno jest w ogóle wyobrażać sobie, że mógłby zostać taką globalną jak Lufthansa, wielką linią sieciową. Są to marzenia ściętej głowy, choć przychodzą czasem do głowy prezesowi LOT-u Sebastianowi Mikoszowi. Podobnie jak marzenia o uczynieniu lotniska Okęcie hubem regionalnym w sytuacji, gdy takie obiekty w Kopenhadze czy Wiedniu obsługują rocznie dwa razy więcej pasażerów niż na lotnisku Chopina. Z kolei nie ma sensu przekształcenie LOT-u w tanią linię; owszem możliwe byłoby przekształcenie taniej linii w drogą.

Przypomnę w tym miejscu, że przecież „narodowi” przewoźnicy czeski, bułgarski czy węgierski Malev albo zniknęły z rynku, albo odgrywają na nim zupełnie marginesową rolę – kończy prof. Włodzimierz Rydzkowski.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

Strajk we Francji. Odwołano 40 procent lotów

Na skutek strajku we Francji odwołano około 40 procent paryskich lotów. Dyrektor Ryanair określił je jako niedopuszczalne. Pierwszego dnia, w...

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Udostępnij:

Facebook X X X