Trwa opracowywanie dokumentacji projektowej poszerzenia autostrady A2 o dodatkowe pasy ruchu pomiędzy Łodzią a Warszawą. Docelowo będzie ona miała po trzy pasy w obu kierunkach, a na jednym odcinku aż po cztery pasy. Jak dowiedział się Biznes Alert, infrastruktura A2 ma być zasilana OZE.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) złożyła już do wojewody łódzkiego i wojewody mazowieckiego wnioski o wydanie decyzji o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) na poszerzenie autostrady A2 Łódź – Warszawa o dodatkowe pasy ruchu.
A2 będzie miała po trzy pasy w obu kierunkach na odcinku od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków i po cztery pasy od węzła Pruszków do węzła Konotopa.
Łączna długość przebudowy obejmuje 92 km, z czego 89 km to budowa dodatkowych pasów, a pozostałe 3 km obejmują prace na wysokości węzła Łódź Północ (skrzyżowanie A1 i A2).
Samowystarczalność energetyczna A2
Wykonawcy projektu będą mieli za zadanie opracować nie tylko dodatkowe pasy ruchu, ale także instalację OZE do zasilania infrastruktury drogowej i instalacji oświetleniowej. Wszystkie instalacje związane z droga maja być zasilane z odnawialnych źródeł energii.
Szymon Piechowiak, rzecznik prasowy GDDKiA, w rozmowie z Biznes Alert powiedział, że zastosowanie odnawialnych źródeł energii w tym projekcie jest kolejnym krokiem do stosowania OZE w inwestycjach drogowych.
„Traktujemy to jako projekt pilotażowy, aby wyciągnąć wnioski, jak drogi mogą być samowystarczalne” – powiedział Szymon Piechowiak.
Wykonawca dokumentacji ma przeprowadzić szczegółową analizę ekonomiczną uwzględniającą koszty budowy, eksploatację oraz utrzymanie, w tym także magazynów energii.
Nowe pasy, nowe opłaty?
We wrześniu koszty przejazdu autostradą A2 ponownie wzrosły. Tłumaczono to wtedy wysokością skali prowadzonych prac remontowych oraz nagromadzeniem się kosztów obsługi długów.
Opłaty te wzrosły na linii Nowy Tomyśl – Konin, która jest zarządzana przez Autostradę Wielkopolską. Autostrada ma jednak dwóch zarządców i odcinek pod auspicjami GDDKiA pozostał wówczas bez opłat. Czy zmieni się to jednak po dodaniu nowych pasów?
W rozmowie z Biznes Alert Piechowiak uspokaja, że „opłaty po poszerzeniu autostrady nie ulegną zmianie„. Tym samym pojazdy osobowe będą w dalszym ciągu poruszały się po niej za darmo, a ceny opłat dla ciężarówek pozostaną takie same.
Ambitne plany dla A2
Rozbudowa autostrady A2 między Łodzią a Warszawą będzie według GDDKiA jednym z najtrudniejszych i najbardziej skomplikowanych zadań, wymagających uwzględnienia wielu warunków.
Największą komplikacją jest to, że prace budowlane będą prowadzone przy odbywającym się ruchu drogowym. Ma to zminimalizować utrudnienia dla kierowców, ponieważ jak podaje GDDKiA liczba pojazdów poruszających się każdego dnia między Łodzią a Warszawą, zależnie od miejsca i pory, waha się od ponad 50 tys. do blisko 100 tys.
“Na rozbudowę autostrady między Łodzią i Warszawą czekają zarówno przedsiębiorcy prowadzący firmy transportowe, jak i zwykli kierowcy. Wybudowana przed ponad dekada trasa jest jednym z najbardziej zatłoczonych odcinków dróg w Polsce” – podkreśla GDDKiA.
Rozbudowany odcinek A2 ma ułatwić szybki i bezpieczny przejazd.