Aktualności

To pierwsza katastrofa Dreamlinera, choć awarie zdarzały się już wcześniej

Boeing 787 Dreamliner. Fot. FlightRadar.

Katastrofa Boeinga 787-8 Dreamlinera, do której doszło w czwartek w Indiach, to pierwsze tego typu zdarzenie w historii tych samolotów. Na całym świecie eksploatowano 1116 maszyn tego modelu. LOT posiada 15 Dreamlinerów w dwóch wersjach.

Wczesnym popołudniem w czwartek czasu miejscowego samolot linii lotniczych Air India z Ahmadabadu do Londynu rozbił się tuż po starcie z lotniska w największym mieście stanu Gudźarat; samolot runął na ziemię w gęsto zabudowanej części miasta. Oprócz 230 pasażerów Boeinga 787-8 Dreamlinera, 10 osób personelu pokładowego i dwóch pilotów.

Boeing 787 Dreamliner to rodzina szerokokadłubowych samolotów zaprojektowanych do długodystansowych, w tym międzykontynentalnych, połączeń. Obejmuje trzy wersje: 787-8, 787-9 i 787-10, różniące się długością kadłuba, liczbą pasażerów oraz zasięgiem lotu.

W przeszłości doszło do kilku incydentów z udziałem tej maszyny.

W styczniu awaria w USA

24 stycznia 2025 roku samolot 787-8 linii United Airlines, lecący z Lagos do Waszyngtonu, gwałtownie zmniejszył wysokość. W wyniku zdarzenia 15 osób odniosło lekkie obrażenia, a jedna wymagała hospitalizacji. Maszyna zawróciła i bezpiecznie wylądowała w Lagos.

W październiku 2024 roku Boeing 787-8 kolumbijskich linii Avianca, lecący z Bogoty do Madrytu, stracił ciśnienie w kabinie i awaryjnie lądował na wyspie Sao Miguel na Azorach.

W sierpniu 2024 roku 787-10 United Airlines na trasie Tel Awiw – Newark podczas lądowania napotkał silne turbulencje. 20 pasażerów odniosło obrażenia, a 7 z nich trafiło do szpitala. Maszyna awaryjnie wylądowała na lotnisku Stewart w Nowym Jorku.

Rok wcześniej w Australii

W marcu 2024 roku 787-9 australijskich linii LATAM lecący z Sydney do Santiago de Chile niespodziewanie obniżył pułap o ok. 90 metrów. W zdarzeniu ucierpiało 50 osób, z czego 12 wymagało hospitalizacji. Samolot wylądował w Auckland.

W 2018 roku na lotnisku w Stambule Boeing 787-8 Royal Air Maroc podczas kołowania uderzył w ogon zaparkowanego Boeinga 777-300 Turkish Airlines.

W 2017 roku Boeing 787-9 British Airways lecący z Londynu do Delhi nad Belgią utracił ciśnienie w kabinie i awaryjnie wylądował w Brukseli.

Pierwszy lot testowy samolotu Dreamliner 787-8 odbył się w grudniu 2009 r. Maszyna otrzymała certyfikację Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) w sierpniu 2011 roku, wówczas uruchomiono produkcję seryjną. Pierwszym przewoźnikiem, który włączył do swojej floty 787-8 był japoński All Nippon Airways (ANA).

787-9 ma dłuższy kadłub niż wcześniejsza wersja, w efekcie czego zabiera na pokład więcej pasażerów. W zależności od konfiguracji miejsc w poszczególnych klasach, to od 280 do 296 osób (w przypadku 787-8 to od 242 do 248). Ta wersja otrzymała certyfikat FAA w 2014 roku i również wtedy roku ruszyła jej produkcja.

787-10 jest większy od poprzedników. W konfiguracji dwuklasowej (business i ekonomicza) zabiera na pokład 318 pasażerów, natomiast w jednoklasowej – nawet 429. Produkcja seryjna tych maszyn ruszyła w 2017 roku, a certyfikację FAA wydała w styczniu 2018 r.

Air India, właściciel maszyny, która rozbiła się w czwartek rano obecnie ma 33 Dreamlinery. LOT posiada 8 sztuk 787-8 oraz 7 sztuk 787-9. Samoloty te obsługują regularne połączenia z Warszawy do Nowego Jorku, Chicago, Toronto, Pekinu, Tokio, Seulu, Singapuru, Delhi, Dubaju, Bangkoku, Hongkongu, Ho Chi Minh, Hanoi oraz Male (Malediwy – PAP).

Dreamlinery to pierwsze szerokokadłubowe samoloty, których kadłub i skrzydła wykonano w większości z włókien węglowych (w przypadku innych konstrukcji to głównie aluminium). Dzięki temu obniżono wagę maszyny, a pośrednio – zmniejszono zużycie paliwa i wydłużono jej zasięg.

Najdłuższym regularnym połączeniem rejsowym bez międzylądowania realizowanym z wykorzystaniem Dreamlinera (w wersji 787-9) jest lot z Melbourne w Australii do Dallas w Teksasie (USA) obsługiwany przez linie Quantas. To prawie 15 tys. kilometrów, a lot trwa prawie 18 godzin.

PAP / Biznes Alert


Powiązane artykuły

MAEA zwołuje specjalne posiedzenie w sprawie ataku Izraela na Iran

Izrael przeprowadził atak na Iran, celem były m.in. placówki zajmujące się pracą nad uranem. MAEA poinformowała, że zwoła w tej...

Niemcy uparcie nie magazynują gazu ziemnego

Na aukcji 12 czerwca 2025 roku Uniper nie znalazł nabywców na jeden z największych niemieckich  magazynów gazu Breitbrunn w Bawarii....

Niemieckie ciężarówki boją się opłat za klimat

  Niemieckie Stowarzyszenie Przemysłu Motoryzacyjnego (VDA) wyraziło obawy o wysokie grzywny liczone w miliardach euro ze względu na wygórowane cele...

Udostępnij:

Facebook X X X