Sankcje nałożone przez USA, Wielką Brytanię i UE doprowadziły do bezczynności dziesiątek tankowców używanych do transportu rosyjskiej ropy. Wzmocnione egzekwowanie sankcji spowodowało trudności dla Rosji w wysyłce ropy do klientów.
Koszt transportu rosyjskiej ropy objętej sankcjami spadł w ciągu ostatniego miesiąca. Ponad 50 tankowców, które wcześniej przewoziły rosyjską ropę, teraz stoi puste i bezczynne na Morzu Bałtyckim, Morzu Czarnym, u wybrzeży rosyjskiego Dalekiego Wschodu, Chin, Korei Południowej oraz w pobliżu Kanału Sueskiego.
Wszystkie te tankowce zostały objęte sankcjami przez USA, Wielką Brytanię i UE w ostatnich miesiącach, gdy Zachód nasilił starania, aby odciąć dochody Rosji z ropy. Tylko trzy z tych tankowców załadowały ropę od czasu, gdy zostały objęte sankcjami przez jedną lub więcej zachodnich władz, według danych o śledzeniu tankowców zebranych przez Bloomberg. Wzmocnione egzekwowanie sankcji spowodowało trudności dla Rosji w wysyłce ropy do klientów, głównie w Azji.
Jednak koszt transportu rosyjskiej ropy ostatnio spadł do najniższych poziomów od dwóch lat i jest teraz zbliżony do stawek frachtowych dla ropy nieobjętej sankcjami na podobnych trasach, jak szacują analitycy. Część celu sankcji polega na podniesieniu kosztów przewozu rosyjskiej ropy na tyle, aby importerzy nie byli skłonni kupować ropy Putina.
Jednak koszt transportu rosyjskiej ropy objętej sankcjami spadł w ciągu ostatniego miesiąca, co obecnie osłabia wpływ sankcji zachodnich na sprzedaż rosyjskiej ropy i dochody z niej. Ten trend może nie być trwały, ponieważ spadek stawek frachtowych przypisuje się wyższym stopom przetwarzania rafinerii w Rosji w tym miesiącu, co zmniejszyło eksport, powiedzieli anonimowi źródła Reutersowi w tym tygodniu.
Sankcjonowane Tankowce
USA zaczęły pod koniec ubiegłego roku nasilać sankcje na podmioty przewożące rosyjską ropę, mając na celu zduszenie dochodów Putina i zwalczanie naruszeń mechanizmu limitu cenowego, zgodnie z którym rosyjska ropa może być transportowana na tankowcach należących do Zachodu, ubezpieczanych lub finansowanych tylko wtedy, gdy cena ropy wynosi 60 USD za baryłkę lub mniej. Następnie USA nałożyły nowe sankcje na Rosję w lutym, w drugą rocznicę inwazji Rosji na Ukrainę i w odpowiedzi na śmierć polityka opozycyjnego Aleksieja Nawalnego.
Wśród 500 nowych celów sankcji, Departament Skarbu i Departament Stanu USA objęły sankcjami Sovcomflot i ponad tuzin tankowców związanych z rosyjskim państwowym operatorem floty. W zeszłym miesiącu Wielka Brytania wyraźnie ukierunkowała statki w „flocie cieni” Putina, używane przez Rosję do obchodzenia sankcji Wielkiej Brytanii i G7, w swoich pierwszych sankcjach bezpośrednio wymierzonych w „ciemną flotę”, która według szacunków wzrosła do ponad 600 tankowców, które przynajmniej raz przewiozły ropę objętą sankcjami.
Sankcje mają na celu zakłócenie i zwiększenie kosztów rosyjskich prób obejścia sankcji Wielkiej Brytanii i G7 przez „flotę cieni”, powiedziała Wielka Brytania. Kilka tygodni po ostatnich sankcjach Wielkiej Brytanii, UE przyjęła pod koniec czerwca nowy pakiet sankcji przeciwko Rosji, pierwszy raz wymierzając w projekty LNG i przesyłki z Rosji oraz starając się ograniczyć wykorzystanie przez Moskwę „ciemnej floty” do obchodzenia limitów cenowych na rosyjską ropę i produkty naftowe. UE umieściła 27 statków na liście sankcji w nowym środku wymierzonym w „ciemną flotę”, która obchodzi limity cenowe na rosyjską ropę.
Lista 27 sankcjonowanych tankowców „może być aktualizowana tak często, jak to konieczne, aby sprostać ciągle zmieniającemu się zaangażowaniu tych statków pomagających Rosji w prowadzeniu wojny przeciwko Ukrainie,” dodał blok. W maju śledzono więcej tankowców operujących poza zachodnimi jurysdykcjami przewożących ropę z Rosji, ponieważ większość cen ropy nadal przekracza limit cenowy wynoszący 60 USD za baryłkę, napisała Michelle Wiese Bockmann, główna analityczka Lloyd’s List Intelligence. Odsetek tankowców pod względem tonażu, ubezpieczonych w 12 klubach Międzynarodowej Grupy Klubów P&I, wynosił rekordowo niski poziom 37 procent, podczas gdy ubezpieczenia dla reszty były nieznane, dodała analityk.
Oilprice / Mateusz Gibała
Dania ostrzega przed starymi rosyjskimi tankowcami na Morzu Bałtyckim