Bez kategorii

Saudi Aramco chce sprzedać część akcji w IPO. Spółka jest warta 1,7 biliona dolarów

Tankowiec naftowy. Fot. Wikimedia Commons

Tankowiec naftowy. Fot. Wikimedia Commons

Saudi Aramco, największy na świecie koncern naftowy i najbardziej zyskowna firma świata, chce sprzedać w ofercie publicznej zaplanowanej na grudzień 3 mld akcji, czyli 1,5 proc. kapitału – poinformowała saudyjska spółka w niedzielnym komunikacie.

Akcje Saudi Aramco

Przedział cenowy akcji Saudi Aramco został ustalony na 30 do 32 saudyjskich riali. Oznacza to, że wartość oferty w przeliczeniu na amerykańską walutę może sięgnąć 25,6 mld USD, co byłoby największym IPO w historii (poprzedni lider, chiński koncern Alibaba, sprzedał w 2014 roku akcje za 25 mld USD). Przy założeniu, że cena w ofercie znajdzie się w górnej granicy przedziału, wartość całej spółki sięgnie 1,7 biliona USD, czyli mniej niż wcześniej zakładał książę Mohammed bin Salman, który liczył na wycenę 2 bilionów USD.

W ramach oferty publicznej do 0,5 proc. akcji ma trafić do inwestorów indywidualnych. Akcje Saudi Aramco będą notowane na saudyjskiej giełdzie Tadawul. Celem sprzedaży 1,5 proc. akcji Saudi Aramco jest znaczące zmniejszenie deficytu budżetowego rządu. Oferta publiczna Saudi Aramco po raz pierwszy była zaplanowana na 2018 rok, ale była już kilkakrotnie przekładana, głównie z powodu obaw przed koniecznością ujawnienia jej finansów, a także z powodu skomplikowanej struktury korporacyjnej grupy. Analitycy szacują wartość Saudi Aramco na 1,2-2,3 bilionów USD. Główni konkurenci, Exxon Mobil ma kapitalizację o wartości prawie 300 mld USD, a Chevron około 229 mld USD.

Polska Agencja Prasowa

Davos na pustyni i rozmowy o Saudi Aramco


Powiązane artykuły

Belgia zostaje przy atomie

Belgijski parlament przegłosował 15 maja ustawę, która ma uchylić ustawę z 2003 roku, która  określała dokładny plan stopniowego wycofywania się...
Źródło: Freepik

Ministerstwo Cyfryzacji ostrzega przed fałszywymi reklamami z udziałem influencerów

Ministerstwo Cyfryzacji apeluje o szczególną ostrożność wobec reklam internetowych, w których wykorzystuje się wizerunek znanych osób – w tym polityków...
Komisja Europejska. Fot. Jędrzej Stachura

KE: Unijne standardy nie podlegają negocjacjom z USA

Unijne standardy, szczególnie te dotyczące żywności i zdrowia, są święte i nie będą przedmiotem rozmów ani z USA, ani z...

Udostępnij:

Facebook X X X