Do końca miesiąca trwa konkurs dla firm, które chcą swoje usługi zaproponować Poczcie Polskiej. Aby stać się uczestnikiem programu akceleracyjnego trzeba wykazać się umiejętnościami, wiedzą i posiadać na tyle rokujące innowacyjne rozwiązanie, żeby przekonać do siebie specjalistów z HardGamma Ventures Sp. zo.o.
HardGamma Ventures jest wybranym przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości Akceleratorem ScaleUp. Program GammaRebels, który jest wynikiem współpracy między tymi dwiema instytucjami ma się przyczynić do unowocześnienia i uzupełnienia rozwiązań wykorzystywanych w Poczcie Polskiej. Jakich obszarów mają dotyczyć innowacje? Mogą wykorzystywać infrastrukturę (szczególnie cyfrową) Poczty Polskiej, mają wesprzeć działania marketingowe i rozszerzać współpracę z podmiotami zewnętrznymi, e-Government, optymalizować i dawać nowe formy dostaw przesyłek, promować rozwiązania cyfrowe dla placówek pocztowych.
Konkurs będzie dwuetapowy. Pierwszy etap właśnie wchodzi w fazę wyłonienia podmiotów mogących przygotować demo swoich produktów. W dalszy proces powstawania modelowych przedsięwzięć zaangażowani będą mentorzy i doradcy oraz osoby odpowiadające za dany obszar w Poczcie Polskiej. Każda ze spółek, które zakwalifikują się do programu będzie mogła otrzymać wsparcie non-equity o wartości 200.000 zł.
Tyle teorii, a jak wygląda ten program w praktyce mówi Tomasz Kowalczyk, odpowiedzialny w HardGamma za program akceleracyjny: Polacy mają wiele pomysłów na biznes, niewiele z nich staje się start upami. Położenie dużego nacisku na współpracę dużych firm ze start upami jest bardzo ważne, ale polskie przedsiębiorstwa muszą zmienić tryb myślenia z: robimy coś taniej niż nasi konkurencji na robimy coś w tej samej cenie co nasi konkurenci, ale lepiej. Państwo w każdym zakątku świata lewaruje takie przedsięwzięcia, zarówno w USA czy Izraelu finansowanie ryzykownych pomysłów odbywa się w ten sposób. Polski Fundusz Rozwoju ma mieć w tym duży dział i być może mocno wstrząśnie rynkiem. Platforma zarządzana przez Agencja Rozwoju Przemysłu, w której spółki skarbu państwa dzieli się swoimi rozwiązaniami jest ciekawym miejscem. My koncentrujemy się na działaniach, które będą mogły być sprzedane dalej. Poroszę pomyśleć mówmy o rozwiązaniach dla firmy, która ma blisko 40 milionów klientów. Jeśli coś się tutaj sprawdzi, może być zastosowane nie tylko w Polsce”.
Poczta Polska od lat współpracuje z ARP a od niedawna także z PARP chcąc poprawić jakość swoich usług. Obecność na Platformie Transferu Technologii zarządzanej przez ARP pozwoliła na spojrzenie na firmę w nowy sposób, efektem tego jest prawdopodobnie udział w przedsięwzięciu PARP ScaleUp. Na efekty współpracy z HardGamma Ventures przyjdzie nam jeszcze chwilę poczekać, ale już warto śledzić kolejne działania w programach akceleracyjnych, bo współpraca małych firm w gigantami to w Polsce stosunkowo nowy trend, bardzo silnie wspierany przez agencje rządowe. Dobrym tego przykładem są prowadzone przez ARP cyklicznie Warsztaty Innowacyjnych Pomysłów.