Skoda wesprze brytyjski atom

17 lipca 2018, 07:00 Alert

W ramach umowy podpisanej z francuskim Framatome czeska Škoda JS wyprodukuje i dostarczy dwa zestawy części wyposażenia reaktora EPR dla projektu elektrowni jądrowej Hinkley Point C w Wielkiej Brytanii. Kontrakt – którego wartości nie ujawniono – zawiera m.in. dostawę koszy rdzenia, ciężkich reflektorów i innego wyposażenia zbiornika ciśnieniowego.

Hinkley Point C. Fot. EDF Energy
Hinkley Point C. Fot. EDF Energy

Elementy zbiornika ciśnieniowego reaktora objęte kontraktem (kosz rdzenia, ciężki reflektor i górna część zbiornika) są strukturami wykonanymi ze stali nierdzewnej ważącymi od 80 do 100 ton. Są jednymi z zasadniczych elementów zbiornika, służącymi m.in. do utrzymywania rdzenia reaktora, kierowania i regulowania rozkładem cieczy chłodzącej, odbijają neutrony i podtrzymują pręty regulacyjne.

„Zawarty kontrakt zgodny jest z podobnymi umowami na dostawę takich elementów przez Škoda JS dla projektów elektrowni jądrowych budowanych przez francuskich partnerów w Finlandii i Chinach” – przekazał przedstawiciel czeskiej firmy inżynieryjnej. W 2010 firma Škoda JS dostarczyła kosz rdzenia, ciężki reflektor i górną część zbiornika do budowy reaktora EPR w elektrowni jądrowej Olkiluoto w Finlandii. W 2012 roku takie same komponenty dostarczono dla elektrowni jądrowej Taishan w Chinach.

Škoda JS dostarczyła również inne elementy do budowy reaktorów EPR, w tym m.in. podpory zbiornika i elementy maszyny załadowczej paliwa.
„W ubiegłym roku Škoda JS uzyskała 68% swoich dochodów z eksportu, potwierdzając pozycję jednego z głównych dostawców dla energetyki jądrowej” – powiedział Vladimir Poklop, prezes i dyrektor generalny Škoda JS. „Od dawna współpracujemy z francuskim partnerem i jesteśmy dumni, ze zachowujemy naszą pozycję w jego łańcuchu dostaw”.

29 czerwca Taishan 1 został włączony do sieci energetycznej stając się pierwszym reaktorem EPR na świecie, który osiągnął ten etap budowy. Blok ma rozpocząć pracę komercyjną jeszcze w tym roku. Taishan 2 – który jest w fazie instalacji sprzętu – ma rozpocząć pracę w przyszłym roku. Olkiluoto 3 zakończył gorący testy funkcjonalne i przygotowywany jest do załadunku paliwa, podczas gdy we Flamanville 3 ładowanie paliwa zaplanowano na czwarty kwartał tego roku.

CIRE.PL