icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Śląsk chce przeznaczyć ponad 0,5 mld zł na niskoemisyjny transport miejski

Dwa konkursy dotyczące unijnego dofinansowania projektów związanych z transportem miejskim rozstrzygnął zarząd woj. śląskiego. Kwota ok. 560 mln zł zasili m.in. zakupy niskoemisyjnych autobusów, budowę węzłów przesiadkowych oraz systemów zarządzania ruchem.

Poinformował o tym na konferencji prasowej poprzedzającej poniedziałkową sesję Sejmiku Woj. Śląskiego marszałek tego regionu Wojciech Saługa. „Musimy spowodować, że mieszkańcy woj. śląskiego przesiądą się na transport publiczny, a przesiądą się, jeżeli on będzie ekologiczny, nowy, czysty, a przede wszystkim zintegrowany z innymi środkami” – akcentował marszałek.

Zakończone konkursy dotyczyły miejskich projektów komunikacyjnych, które w programach obecnej perspektywy unijnej znalazły się w grupach działań dotyczących efektywności energetycznej, odnawialnych źródeł energii i gospodarki niskoemisyjnej. W woj. śląskim te działania zawarte są w części regionalnego programu operacyjnego (RPO), w tzw. ZIT/RIT, które przygotowują samorządy lokalne. ZIT, czyli Zintegrowane Inwestycje Terytorialne dotyczą subregionu centralnego województwa; RIT, czyli Regionalne Inwestycje Terytorialne, dotyczą trzech pozostałych subregionów.

Pierwsza tura naborów wniosków koordynowanych przez subregiony woj. śląskiego, a związana z transportem miejskim pod kątem ZIT/RIT, ruszyła w październiku ubiegłego roku i trwała do końca marca 2016 r. Projekty dla subregionu południowego wybrano do dofinansowania już w połowie sierpnia. Teraz rozstrzygnięte zostały konkursy dla subregionów centralnego i północnego.

W przypadku ZIT do dofinansowania wybrano projekty o łącznej wartości 737,6 mln zł (przy wsparciu z RPO 526 mln zł); w przypadku RIT subregionu północnego – 49,6 mln zł (przy wsparciu 34 mln zł), a RIT subregionu południowego – 114,9 mln zł (przy wsparciu 79,5 mln zł).

Wśród 15 projektów wybranych z pierwszego naboru do ZIT znalazły się m.in.: zakupy taboru autobusowego przez samorządowych przewoźników z Katowic i Sosnowca (wartości projektów odpowiednio 139,4 mln zł i 129 mln zł), przez spółkę Transgór (projekt na 7,5 mln zł) czy warty 60 mln zł projekt PKM-u z Jaworzna (zakupu elektrycznych autobusów i potrzebnej infrastruktury).

Miasto Katowice dostanie też dotacje na trzy inwestycje w ramach Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych: dotyczące Zawodzia (wartość 80,1 mln zł), Brynowa (84,3 mln zł) oraz Ligoty (13,7 mln zł). Swój węzeł przesiadkowy przy wsparciu środków z ZIT zrealizuje gmina Wielowieś (1 mln zł). Sosnowiec za 67,2 mln zł zbuduje sieć małych centrów przesiadkowych połączonych drogami rowerowymi (łącznie 17 km), a Jaworzno przebuduje kompleks przystanków w rejonie Placu Górników, tworząc infrastrukturę rowerową, w tym system rowerów miejskich (25,2 mln zł).

Ponadto m.in. samorząd Gliwic za ok. 30 mln zł zamierza rozbudowywać system zarządzania ruchem ulicznym. Podobne rozwiązanie – z szerszymi funkcjonalnościami dot. transportu publicznego – zamierzają wdrażać od podstaw Tychy (za 82,6 mln zł).

Dwa projekty wybrane do dofinansowania w subregionie północnym dotyczą taboru: w Częstochowie (za 44,3 mln zł) i w gminie Rędziny (za 5,3 mln zł).

W subregionie południowym do dofinansowania wybrano w sierpniu pięć projektów: m.in. rozwoju transportu miejskiego w Bielsku-Białej (za 82,9 mln zł – m.in. zamówiono już tam 50 nowych autobusów), budowy węzła przesiadkowego w Cieszynie (za 17,4 mln zł) czy zakupu taboru wraz ze stworzeniem systemu informacji pasażerskiej w Żywcu (za blisko 11 mln zł).

Ponieważ pierwsze nabory dotyczące niskoemisyjnego transportu miejskiego nie wyczerpały środków na ten cel, na wrzesień zaplanowano rozpoczęcie kolejnych. Jak wynika z harmonogramu naboru wniosków, zaktualizowanego przez zarząd województwa 26 lipca, planowana alokacja w subregionie centralnym sięgnie 262,4 mln zł (wartość ta obejmuje też przedsięwzięcia z dziedziny efektywnego oświetlenia miejskiego), w subregionie południowym – 7,5 mln zł (z oświetleniem), w zachodnim – 17,5 mln zł (z oświetleniem), a w północnym 38,8 mln zł (plus 6,5 mln zł na oświetlenie).

Środki ZIT/RIT nie są jedynymi, z których mogą korzystać samorządy i ich związki czy organizacje, planując inwestycje dotyczące transportu zbiorowego. Część samorządów subregionu centralnego przygotowuje się do uczestnictwa w projekcie zgłaszanym do finansowania do krajowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (wnioski powinny zostać zgłoszone do końca br.).

Polska Agencja Prasowa

Dwa konkursy dotyczące unijnego dofinansowania projektów związanych z transportem miejskim rozstrzygnął zarząd woj. śląskiego. Kwota ok. 560 mln zł zasili m.in. zakupy niskoemisyjnych autobusów, budowę węzłów przesiadkowych oraz systemów zarządzania ruchem.

Poinformował o tym na konferencji prasowej poprzedzającej poniedziałkową sesję Sejmiku Woj. Śląskiego marszałek tego regionu Wojciech Saługa. „Musimy spowodować, że mieszkańcy woj. śląskiego przesiądą się na transport publiczny, a przesiądą się, jeżeli on będzie ekologiczny, nowy, czysty, a przede wszystkim zintegrowany z innymi środkami” – akcentował marszałek.

Zakończone konkursy dotyczyły miejskich projektów komunikacyjnych, które w programach obecnej perspektywy unijnej znalazły się w grupach działań dotyczących efektywności energetycznej, odnawialnych źródeł energii i gospodarki niskoemisyjnej. W woj. śląskim te działania zawarte są w części regionalnego programu operacyjnego (RPO), w tzw. ZIT/RIT, które przygotowują samorządy lokalne. ZIT, czyli Zintegrowane Inwestycje Terytorialne dotyczą subregionu centralnego województwa; RIT, czyli Regionalne Inwestycje Terytorialne, dotyczą trzech pozostałych subregionów.

Pierwsza tura naborów wniosków koordynowanych przez subregiony woj. śląskiego, a związana z transportem miejskim pod kątem ZIT/RIT, ruszyła w październiku ubiegłego roku i trwała do końca marca 2016 r. Projekty dla subregionu południowego wybrano do dofinansowania już w połowie sierpnia. Teraz rozstrzygnięte zostały konkursy dla subregionów centralnego i północnego.

W przypadku ZIT do dofinansowania wybrano projekty o łącznej wartości 737,6 mln zł (przy wsparciu z RPO 526 mln zł); w przypadku RIT subregionu północnego – 49,6 mln zł (przy wsparciu 34 mln zł), a RIT subregionu południowego – 114,9 mln zł (przy wsparciu 79,5 mln zł).

Wśród 15 projektów wybranych z pierwszego naboru do ZIT znalazły się m.in.: zakupy taboru autobusowego przez samorządowych przewoźników z Katowic i Sosnowca (wartości projektów odpowiednio 139,4 mln zł i 129 mln zł), przez spółkę Transgór (projekt na 7,5 mln zł) czy warty 60 mln zł projekt PKM-u z Jaworzna (zakupu elektrycznych autobusów i potrzebnej infrastruktury).

Miasto Katowice dostanie też dotacje na trzy inwestycje w ramach Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych: dotyczące Zawodzia (wartość 80,1 mln zł), Brynowa (84,3 mln zł) oraz Ligoty (13,7 mln zł). Swój węzeł przesiadkowy przy wsparciu środków z ZIT zrealizuje gmina Wielowieś (1 mln zł). Sosnowiec za 67,2 mln zł zbuduje sieć małych centrów przesiadkowych połączonych drogami rowerowymi (łącznie 17 km), a Jaworzno przebuduje kompleks przystanków w rejonie Placu Górników, tworząc infrastrukturę rowerową, w tym system rowerów miejskich (25,2 mln zł).

Ponadto m.in. samorząd Gliwic za ok. 30 mln zł zamierza rozbudowywać system zarządzania ruchem ulicznym. Podobne rozwiązanie – z szerszymi funkcjonalnościami dot. transportu publicznego – zamierzają wdrażać od podstaw Tychy (za 82,6 mln zł).

Dwa projekty wybrane do dofinansowania w subregionie północnym dotyczą taboru: w Częstochowie (za 44,3 mln zł) i w gminie Rędziny (za 5,3 mln zł).

W subregionie południowym do dofinansowania wybrano w sierpniu pięć projektów: m.in. rozwoju transportu miejskiego w Bielsku-Białej (za 82,9 mln zł – m.in. zamówiono już tam 50 nowych autobusów), budowy węzła przesiadkowego w Cieszynie (za 17,4 mln zł) czy zakupu taboru wraz ze stworzeniem systemu informacji pasażerskiej w Żywcu (za blisko 11 mln zł).

Ponieważ pierwsze nabory dotyczące niskoemisyjnego transportu miejskiego nie wyczerpały środków na ten cel, na wrzesień zaplanowano rozpoczęcie kolejnych. Jak wynika z harmonogramu naboru wniosków, zaktualizowanego przez zarząd województwa 26 lipca, planowana alokacja w subregionie centralnym sięgnie 262,4 mln zł (wartość ta obejmuje też przedsięwzięcia z dziedziny efektywnego oświetlenia miejskiego), w subregionie południowym – 7,5 mln zł (z oświetleniem), w zachodnim – 17,5 mln zł (z oświetleniem), a w północnym 38,8 mln zł (plus 6,5 mln zł na oświetlenie).

Środki ZIT/RIT nie są jedynymi, z których mogą korzystać samorządy i ich związki czy organizacje, planując inwestycje dotyczące transportu zbiorowego. Część samorządów subregionu centralnego przygotowuje się do uczestnictwa w projekcie zgłaszanym do finansowania do krajowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (wnioski powinny zostać zgłoszone do końca br.).

Polska Agencja Prasowa

Najnowsze artykuły