icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Rowerem na pociąg, czyli miasto przyszłości (RELACJA)

Elektryfikacja kolei, rower jako środek transportu miejskiego, rozwój stacji ładowania dla samochodów elektrycznych i wreszcie magazyny energii – to tematy, jakie były poruszane podczas panelu „Smart City, transport i czyste powietrze”, w trakcie Kongresu 590. Moderowała go Agata Rzędowska z portalu BiznesAlert.pl.

Smart w transporcie

– Jeżeli chodzi o transformację miast to jesteśmy w stanie przewidywać co może zmienić się w najbliższych pięciu latach. Z pewnością staną się one bardziej smart, bo taka jest tendencja. Chociaż ich przeobrażanie się to zdecydowanie proces długofalowy – powiedział jeden z panelistów Michał Bełbot, prezes Energi Oświetlenie.  – Już dziś dysponujemy całym wachlarzem usług, które możemy świadczyć na rzecz mieszkańców. Na przykład problemy z transportem, możemy rozwiązywać za pomocą systemów monitorujących transport drogowy. Jednym z elementów systemu smart jest więc zbieranie danych o ruchu drogowym, ich analiza, a następnie przygotowanie odpowiedzi na wyzwania, z którymi muszą mierzyć się mieszkańcy miast – dodał.

Inny panelista, Włodzimierz Hrymniak z Polskiego Funduszu Rozwoju, podkreślił z kolei, że jego instytucja ma i wiedzę, i narzędzia, pozwalające wspierać miasta w rozwijaniu strategii smart city. – Smart City, daje szanse na szybki rozwój i samej aglomeracji i działającego na jej terenie biznesu. Przyglądamy się różnym rozwiązaniom, które będą wspierać zrównoważony rozwój, a także ich dostępnością – powiedział.

Ku smart city z pomocą gazu ziemnego

Henryk Mucha, prezes PGNiG OD powiedział, że jego spółka również włącza się w realizację idei smart city poprzez gazomobilność, która nie jest konkurencyjna w stosunku do elektromobilności. – Mieliśmy prawie 300 zamówień na autobusy, zasilane gazem na przestrzeni ostatnich 2 lat. Cena takiego autobusu niegdyś była o około 30-40% wyższa od diesla, dzisiaj ta różnica jest już niewielka. Z punktu widzenia ochrony środowiska taki pojazd staje się coraz bardziej konkurencyjny. Gazomobliność będzie się nadal rozwijać. Sprzedajemy ekologiczne paliwo, a zapotrzebowanie na gaz rośnie. W 2015 roku zakupiono 15 mld m3 gazu. Co roku wolumen ten zwiększa się o 1 mld m sześc., w tym roku wyniesie on ok. 18 mld m3 – powiedział Mucha.

Dodał również, że Rzeszów wkrótce kupi 70 pojazdów na gaz i rozpisze przetarg na kolejne 40. Przypomniał, że udało się przekonać władze Warszawy, aby zainstalować stacje ładowania pojazdów gazem, przy zajezdni autobusowej Kleszczowa. Ma ona działać przez 10 lat. – W przyszłym roku zrealizujemy także dwa duże kontrakty na Śląsku. Jeden w Tychach, które dysponują 80 autobusami gazowymi. Włodarze miasta zamierzają kupić kolejne. Stawiamy także na rozwój LNG w transporcie. Są już pojazdy z napędem LNG, które mogą pokonać 1000 km. Przypomniał, też, że rynek będzie się rozwijać dzięki trzem umowom na dostawy LNG ze Stanami Zjednoczonymi.  Mucha nawiązał także do wejścia w życie zerowej stawki akcyzy na CNG/LNG, co będzie stymulować rozwój branży – Wszystko wskazuje na to, że ogłoszenie tego rozwiązania przez Komisję Europejską zakończy się sukcesem – dodał Mucha.

Rower w pociągu i magazyny energii

Wiceprezes PKP Energetyka, Leszek Hołda, zwrócił uwagę, że aż w 40 proc. użytkowników kolei korzysta z rowerów. Dodał, że Niemcy przy dworcach kolejowych rozwijają też carsharnig. W Polsce PKP rozpoczyna stawianie pierwszych słupków ładowania pojazdów elektrycznych. Dodał, że należy dalej iść w stronę elektryfikacji kolei, bo wciąż jest wiele do zrobienia, aby wyeliminować w małych miastach wykluczenie kolejowe. Jak podkreślił, już wkrótce dzięki wsparciu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, rozpoczną się prace PKP Energetyka nad największym w Polsce magazynem energii o mocy 5 MW.

Z kolei inny uczestnik panelu, Robert Lech z Nextbike powiedział, że z badań jakie przeprowadzała spółka wynika, że dużą popularnością cieszą się rozwiązania Bike Train Bike (czyli przemieszczanie się za pomocą roweru i pociągu). Pozwala to postawić tezę, że rower staje się nie miejskim, ale i aglomeracyjnym środkiem transportu. Już niedługo takie właśnie rozwiązanie zostanie uruchomione w Łodzi, która będzie jednym z 6 miast w Europie nim dysponującym. Jak dodaje Robert Lech, rower stał się już integralną częścią systemu komunikacyjnego centrów miast.

Inwestowanie biznesowo – misyjne

Tomasz Marzęda, z PGE Nowa Energia zwrócił uwagę, że rozwój idei smart city to przyszłość, a w tym momencie funkcjonuje tylko kilka rozwiązań w nią się wpisujących. Nasza spółka oferuje 3 z nich. Po pierwsze to transport elektryczny. Sektor elektromobilny rozwija się dzięki ustawie, która go zakłada. Dodał też, że tam, gdzie jest wsparcie samorządu, powstają stacje ładowania pojazdów. Przykładem są Siedlce czy Rzeszów. W Siedlcach PGE będzie rozwijać także carsharnig. Zaznaczył, że firma chce realizować misję ekomobilności, a jednocześnie przygotować programy i modele biznesowe. – Druga propozycja to idea smart home – „Włącz się na Przyszłość”. Chcemy w ciągu 5 lat zbudować infrastrukturę dla pojazdów eklektycznych – powiedział.

Dodał też, że samochody elektryczne są ważne dla spółki, choćby z punktu widzenia magazynów energii. Celem jest możliwość podłączenia własnego samochodu elektrycznego do budynków, gdzie pracujemy i wspieranie się systemem elektrycznym w ciągu dnia. – Dodajmy do tego stabilizujące system instalacje fotowoltaiczne. To są rozwiązania na okres większy niż 5 lat, ale samochód elektryczny to dobry punkt startu – skonstatował.

Elektryfikacja kolei, rower jako środek transportu miejskiego, rozwój stacji ładowania dla samochodów elektrycznych i wreszcie magazyny energii – to tematy, jakie były poruszane podczas panelu „Smart City, transport i czyste powietrze”, w trakcie Kongresu 590. Moderowała go Agata Rzędowska z portalu BiznesAlert.pl.

Smart w transporcie

– Jeżeli chodzi o transformację miast to jesteśmy w stanie przewidywać co może zmienić się w najbliższych pięciu latach. Z pewnością staną się one bardziej smart, bo taka jest tendencja. Chociaż ich przeobrażanie się to zdecydowanie proces długofalowy – powiedział jeden z panelistów Michał Bełbot, prezes Energi Oświetlenie.  – Już dziś dysponujemy całym wachlarzem usług, które możemy świadczyć na rzecz mieszkańców. Na przykład problemy z transportem, możemy rozwiązywać za pomocą systemów monitorujących transport drogowy. Jednym z elementów systemu smart jest więc zbieranie danych o ruchu drogowym, ich analiza, a następnie przygotowanie odpowiedzi na wyzwania, z którymi muszą mierzyć się mieszkańcy miast – dodał.

Inny panelista, Włodzimierz Hrymniak z Polskiego Funduszu Rozwoju, podkreślił z kolei, że jego instytucja ma i wiedzę, i narzędzia, pozwalające wspierać miasta w rozwijaniu strategii smart city. – Smart City, daje szanse na szybki rozwój i samej aglomeracji i działającego na jej terenie biznesu. Przyglądamy się różnym rozwiązaniom, które będą wspierać zrównoważony rozwój, a także ich dostępnością – powiedział.

Ku smart city z pomocą gazu ziemnego

Henryk Mucha, prezes PGNiG OD powiedział, że jego spółka również włącza się w realizację idei smart city poprzez gazomobilność, która nie jest konkurencyjna w stosunku do elektromobilności. – Mieliśmy prawie 300 zamówień na autobusy, zasilane gazem na przestrzeni ostatnich 2 lat. Cena takiego autobusu niegdyś była o około 30-40% wyższa od diesla, dzisiaj ta różnica jest już niewielka. Z punktu widzenia ochrony środowiska taki pojazd staje się coraz bardziej konkurencyjny. Gazomobliność będzie się nadal rozwijać. Sprzedajemy ekologiczne paliwo, a zapotrzebowanie na gaz rośnie. W 2015 roku zakupiono 15 mld m3 gazu. Co roku wolumen ten zwiększa się o 1 mld m sześc., w tym roku wyniesie on ok. 18 mld m3 – powiedział Mucha.

Dodał również, że Rzeszów wkrótce kupi 70 pojazdów na gaz i rozpisze przetarg na kolejne 40. Przypomniał, że udało się przekonać władze Warszawy, aby zainstalować stacje ładowania pojazdów gazem, przy zajezdni autobusowej Kleszczowa. Ma ona działać przez 10 lat. – W przyszłym roku zrealizujemy także dwa duże kontrakty na Śląsku. Jeden w Tychach, które dysponują 80 autobusami gazowymi. Włodarze miasta zamierzają kupić kolejne. Stawiamy także na rozwój LNG w transporcie. Są już pojazdy z napędem LNG, które mogą pokonać 1000 km. Przypomniał, też, że rynek będzie się rozwijać dzięki trzem umowom na dostawy LNG ze Stanami Zjednoczonymi.  Mucha nawiązał także do wejścia w życie zerowej stawki akcyzy na CNG/LNG, co będzie stymulować rozwój branży – Wszystko wskazuje na to, że ogłoszenie tego rozwiązania przez Komisję Europejską zakończy się sukcesem – dodał Mucha.

Rower w pociągu i magazyny energii

Wiceprezes PKP Energetyka, Leszek Hołda, zwrócił uwagę, że aż w 40 proc. użytkowników kolei korzysta z rowerów. Dodał, że Niemcy przy dworcach kolejowych rozwijają też carsharnig. W Polsce PKP rozpoczyna stawianie pierwszych słupków ładowania pojazdów elektrycznych. Dodał, że należy dalej iść w stronę elektryfikacji kolei, bo wciąż jest wiele do zrobienia, aby wyeliminować w małych miastach wykluczenie kolejowe. Jak podkreślił, już wkrótce dzięki wsparciu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, rozpoczną się prace PKP Energetyka nad największym w Polsce magazynem energii o mocy 5 MW.

Z kolei inny uczestnik panelu, Robert Lech z Nextbike powiedział, że z badań jakie przeprowadzała spółka wynika, że dużą popularnością cieszą się rozwiązania Bike Train Bike (czyli przemieszczanie się za pomocą roweru i pociągu). Pozwala to postawić tezę, że rower staje się nie miejskim, ale i aglomeracyjnym środkiem transportu. Już niedługo takie właśnie rozwiązanie zostanie uruchomione w Łodzi, która będzie jednym z 6 miast w Europie nim dysponującym. Jak dodaje Robert Lech, rower stał się już integralną częścią systemu komunikacyjnego centrów miast.

Inwestowanie biznesowo – misyjne

Tomasz Marzęda, z PGE Nowa Energia zwrócił uwagę, że rozwój idei smart city to przyszłość, a w tym momencie funkcjonuje tylko kilka rozwiązań w nią się wpisujących. Nasza spółka oferuje 3 z nich. Po pierwsze to transport elektryczny. Sektor elektromobilny rozwija się dzięki ustawie, która go zakłada. Dodał też, że tam, gdzie jest wsparcie samorządu, powstają stacje ładowania pojazdów. Przykładem są Siedlce czy Rzeszów. W Siedlcach PGE będzie rozwijać także carsharnig. Zaznaczył, że firma chce realizować misję ekomobilności, a jednocześnie przygotować programy i modele biznesowe. – Druga propozycja to idea smart home – „Włącz się na Przyszłość”. Chcemy w ciągu 5 lat zbudować infrastrukturę dla pojazdów eklektycznych – powiedział.

Dodał też, że samochody elektryczne są ważne dla spółki, choćby z punktu widzenia magazynów energii. Celem jest możliwość podłączenia własnego samochodu elektrycznego do budynków, gdzie pracujemy i wspieranie się systemem elektrycznym w ciągu dnia. – Dodajmy do tego stabilizujące system instalacje fotowoltaiczne. To są rozwiązania na okres większy niż 5 lat, ale samochód elektryczny to dobry punkt startu – skonstatował.

Najnowsze artykuły