font_preload
PL / EN
Innowacje Środowisko 20 listopada, 2018 godz. 7:30   
KOMENTUJE: Bartłomiej Sawicki

Rowerem na pociąg, czyli miasto przyszłości (RELACJA)

Fot. BiznesAlert.pl Fot. BiznesAlert.pl

Elektryfikacja kolei, rower jako środek transportu miejskiego, rozwój stacji ładowania dla samochodów elektrycznych i wreszcie magazyny energii – to tematy, jakie były poruszane podczas panelu „Smart City, transport i czyste powietrze”, w trakcie Kongresu 590. Moderowała go Agata Rzędowska z portalu BiznesAlert.pl.

Smart w transporcie

– Jeżeli chodzi o transformację miast to jesteśmy w stanie przewidywać co może zmienić się w najbliższych pięciu latach. Z pewnością staną się one bardziej smart, bo taka jest tendencja. Chociaż ich przeobrażanie się to zdecydowanie proces długofalowy – powiedział jeden z panelistów Michał Bełbot, prezes Energi Oświetlenie.  – Już dziś dysponujemy całym wachlarzem usług, które możemy świadczyć na rzecz mieszkańców. Na przykład problemy z transportem, możemy rozwiązywać za pomocą systemów monitorujących transport drogowy. Jednym z elementów systemu smart jest więc zbieranie danych o ruchu drogowym, ich analiza, a następnie przygotowanie odpowiedzi na wyzwania, z którymi muszą mierzyć się mieszkańcy miast – dodał.

Inny panelista, Włodzimierz Hrymniak z Polskiego Funduszu Rozwoju, podkreślił z kolei, że jego instytucja ma i wiedzę, i narzędzia, pozwalające wspierać miasta w rozwijaniu strategii smart city. – Smart City, daje szanse na szybki rozwój i samej aglomeracji i działającego na jej terenie biznesu. Przyglądamy się różnym rozwiązaniom, które będą wspierać zrównoważony rozwój, a także ich dostępnością – powiedział.

Ku smart city z pomocą gazu ziemnego

Henryk Mucha, prezes PGNiG OD powiedział, że jego spółka również włącza się w realizację idei smart city poprzez gazomobilność, która nie jest konkurencyjna w stosunku do elektromobilności. – Mieliśmy prawie 300 zamówień na autobusy, zasilane gazem na przestrzeni ostatnich 2 lat. Cena takiego autobusu niegdyś była o około 30-40% wyższa od diesla, dzisiaj ta różnica jest już niewielka. Z punktu widzenia ochrony środowiska taki pojazd staje się coraz bardziej konkurencyjny. Gazomobliność będzie się nadal rozwijać. Sprzedajemy ekologiczne paliwo, a zapotrzebowanie na gaz rośnie. W 2015 roku zakupiono 15 mld m3 gazu. Co roku wolumen ten zwiększa się o 1 mld m sześc., w tym roku wyniesie on ok. 18 mld m3 – powiedział Mucha.

Dodał również, że Rzeszów wkrótce kupi 70 pojazdów na gaz i rozpisze przetarg na kolejne 40. Przypomniał, że udało się przekonać władze Warszawy, aby zainstalować stacje ładowania pojazdów gazem, przy zajezdni autobusowej Kleszczowa. Ma ona działać przez 10 lat. – W przyszłym roku zrealizujemy także dwa duże kontrakty na Śląsku. Jeden w Tychach, które dysponują 80 autobusami gazowymi. Włodarze miasta zamierzają kupić kolejne. Stawiamy także na rozwój LNG w transporcie. Są już pojazdy z napędem LNG, które mogą pokonać 1000 km. Przypomniał, też, że rynek będzie się rozwijać dzięki trzem umowom na dostawy LNG ze Stanami Zjednoczonymi.  Mucha nawiązał także do wejścia w życie zerowej stawki akcyzy na CNG/LNG, co będzie stymulować rozwój branży – Wszystko wskazuje na to, że ogłoszenie tego rozwiązania przez Komisję Europejską zakończy się sukcesem – dodał Mucha.

Rower w pociągu i magazyny energii

Wiceprezes PKP Energetyka, Leszek Hołda, zwrócił uwagę, że aż w 40 proc. użytkowników kolei korzysta z rowerów. Dodał, że Niemcy przy dworcach kolejowych rozwijają też carsharnig. W Polsce PKP rozpoczyna stawianie pierwszych słupków ładowania pojazdów elektrycznych. Dodał, że należy dalej iść w stronę elektryfikacji kolei, bo wciąż jest wiele do zrobienia, aby wyeliminować w małych miastach wykluczenie kolejowe. Jak podkreślił, już wkrótce dzięki wsparciu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, rozpoczną się prace PKP Energetyka nad największym w Polsce magazynem energii o mocy 5 MW.

Z kolei inny uczestnik panelu, Robert Lech z Nextbike powiedział, że z badań jakie przeprowadzała spółka wynika, że dużą popularnością cieszą się rozwiązania Bike Train Bike (czyli przemieszczanie się za pomocą roweru i pociągu). Pozwala to postawić tezę, że rower staje się nie miejskim, ale i aglomeracyjnym środkiem transportu. Już niedługo takie właśnie rozwiązanie zostanie uruchomione w Łodzi, która będzie jednym z 6 miast w Europie nim dysponującym. Jak dodaje Robert Lech, rower stał się już integralną częścią systemu komunikacyjnego centrów miast.

Inwestowanie biznesowo – misyjne

Tomasz Marzęda, z PGE Nowa Energia zwrócił uwagę, że rozwój idei smart city to przyszłość, a w tym momencie funkcjonuje tylko kilka rozwiązań w nią się wpisujących. Nasza spółka oferuje 3 z nich. Po pierwsze to transport elektryczny. Sektor elektromobilny rozwija się dzięki ustawie, która go zakłada. Dodał też, że tam, gdzie jest wsparcie samorządu, powstają stacje ładowania pojazdów. Przykładem są Siedlce czy Rzeszów. W Siedlcach PGE będzie rozwijać także carsharnig. Zaznaczył, że firma chce realizować misję ekomobilności, a jednocześnie przygotować programy i modele biznesowe. – Druga propozycja to idea smart home – „Włącz się na Przyszłość”. Chcemy w ciągu 5 lat zbudować infrastrukturę dla pojazdów eklektycznych – powiedział.

Dodał też, że samochody elektryczne są ważne dla spółki, choćby z punktu widzenia magazynów energii. Celem jest możliwość podłączenia własnego samochodu elektrycznego do budynków, gdzie pracujemy i wspieranie się systemem elektrycznym w ciągu dnia. – Dodajmy do tego stabilizujące system instalacje fotowoltaiczne. To są rozwiązania na okres większy niż 5 lat, ale samochód elektryczny to dobry punkt startu – skonstatował.