AlertEnergetykaOZE

Drugie życie baterii elektryka? Tauron i Solaris ruszą z prototypem magazynu energii w Jaworznie

fot. Solaris

Firmy Solaris Bus & Coach oraz Impact Clean Power Technology wspólnie z Tauronem będą realizować projekt „Second Life ESS”, którego celem jest stworzenie prototypu systemu magazynowania energii elektrycznej w oparciu o zużyte baterie z autobusów. Projekt jest współfinansowany ze środków NCBiR.

Drugie życie baterii

Solaris w ramach tego projektu przekaże baterie o znamionowej energii 160 kWh na potrzeby budowy prototypowego magazynu energii, które wcześniej były wykorzystywane w autobusie elektrycznym PKM Jaworzno. Celem projektu jest wykorzystanie ogniw litowo-jonowych, których parametry nie są już optymalne do zasilania pojazdów. Dzięki zastosowaniu ich w magazynach energii, mogą zyskać drugie życie. W ten sposób wydłuża się cykl życia baterii, które trafiają do ponownego użytku zamiast do utylizacji.

Solaris pierwszy autobus elektryczny zaprezentował w 2011 roku. Od tego momentu firma zakontraktowała ponad 1000 sztuk elektrobusów w 18 państwach, w kilkudziesięciu miastach. – Pierwsze z dostarczonych wiele lat temu pojazdów pokonały już po ponad pół miliona kilometrów. Oznacza to, że w niektórych z nich konieczna będzie wymiana pakietów baterii – zauważa spółka. Baterie wraz z upływem czasu i w wyniku eksploatacji tracą część swojej pojemności. W uproszczeniu można przyjąć, że zużyta bateria w autobusie elektrycznym ma jej poniżej 80 procent.

Wciąż może być doskonałym magazynem energii elektrycznej w aplikacjach stacjonarnych. – Stąd idea projektu drugiego życia baterii, którą będziemy wspólnie realizować z firmami Tauron oraz Impact – wyjaśnia Łukasz Chełchowski, dyrektor biura rozwoju Solarisa.

Projekt ma przynieść owoce w 2022 roku

Magazyn powstały z ich wykorzystaniem stanowiłby element infrastruktury energetycznej, łączącej wytwarzanie energii w tradycyjnych i odnawialnych źródłach z jej przechowywaniem oraz dostarczaniem do odbiorcy końcowego. – Współczesne bateryjne magazyny energii są także elementem stabilizującym pracę sieci, ze stale rosnącym udziałem źródeł odnawialnych. Są też czynnikiem wpływającym na jakość dostarczanej energii, wspierają rozwój elektromobilności, a także mikro-sieci – podkreśla Solaris.

Second Life jest projektem badawczym, realizowanym przy współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Zakończenie prac, w ramach których ma powstać prototyp systemu magazynowania energii elektrycznej, zostało zaplanowane na 2022 rok.

Warto przypomnieć, że PKM Jaworzno jest jednym z liderów elektromobilności w Polsce. We flocie tego przewoźnika jeżdżą 23 autobusy bateryjne, a kolejnych 20 (marki Solaris) jest w trakcie dostawy. Oznacza to, że już wkrótce blisko 80 procent floty tego przewoźnika będą stanowić autobusy bateryjne.

Solaris/Bartłomiej Sawicki

Kurtyka: Podwójne życie baterii pozwoli na stabilizację sieci w Polsce (ROZMOWA)


Powiązane artykuły

Autobus wodorowy. Fot. Biznes Alert

Jak wygląda przyszłość wodoru w polskim transporcie?

Liczba czynnych stacji tankowania i pojazdów napędzanych wodorem na ulicach determinuje poziom wykorzystania tej technologii. Obecnie w Polsce jest tylko...

Cięcia w produkcji energii z OZE rosną. A rekompensat brak

Nierynkowe ograniczenia produkcji energii przez przemysłowe instalacje OZE nadal rosną, choć na razie nie tak dynamicznie, jak w ubiegłym roku....
Gazprom. Źródło: Flickr

Gazprom w opałach. Rosja wszczęła postępowanie antymonopolowe

Rosyjski organ antymonopolowy wszczął postępowanie przeciwko Gazpromowi, w związku ze spadkiem wolumenu i ceny benzyny sprzedawanej na giełdzie w Sankt...

Udostępnij:

Facebook X X X