icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

SpaceX chce opuścić Tajwan. Firma Muska prosi tajwańskich dostawców o przeniesienie produkcji

Elon Musk, założyciel SpaceX, poprosił tajwańskich dostawców o przeniesienie produkcji do innych krajów z obawy przed potencjalnym konfliktem z Chinami. Według informacji agencji Reutera, Musk zainicjował rozmowy z dostawcami z Tajwanu, sugerując im przeniesienie produkcji do krajów o mniejszym ryzyku politycznym, takich jak Wietnam czy Tajlandia.

Jak podaje Reuters decyzja ta motywowana jest obawami związanymi z niestabilną sytuacją geopolityczną na linii Chiny-Tajwan. W odpowiedzi na prośby SpaceX, firma Chin-Poon Industrial, zajmująca się produkcją komponentów do satelitów, już przeniosła swoje operacje do Tajlandii.  

Odpowiedź tajwańskiego rządu 

Minister gospodarki Tajwanu, J.W. Kuo, potwierdził, że rząd bacznie obserwuje rozwój sytuacji.

„Łańcuch dostaw na Tajwanie jest bardzo silny i powinien poradzić sobie z tym wyzwaniem” – podkreślił Kuo, dodając, że krótkoterminowe czynniki polityczne nie powinny wpływać na współpracę międzynarodowych firm z tajwańskimi dostawcami. 

Wśród firm, które zareagowały na apel SpaceX, są również Wistron NeWeb Corporation (WNC) i Universal Microwave Technology.

WNC rozpoczęło produkcję w Wietnamie, w fabryce w prowincji Hanam, niedaleko Hanoi.  Rzecznik WNC przekazał serwisowi „The Guardian”, że wszystkie tajwańskie firmy biorą pod uwagę m.in. ryzyka geopolityczne. „Ale nadal, to zależy głównie od popytu klienta. Jesteśmy zgodni z potrzebami klienta, aby podejmować decyzje” – powiedział.

Inni dostawcy odmówili komentarza lub powiedzieli, że są związani umowami o zachowaniu poufności. 

Tajwan, Chiny i komentarze Muska 

Napięcia między Chinami a Tajwanem są znane od dawna, jednak w ostatnich latach uległy nasileniu. Chiny uważają Tajwan za swoją zbuntowaną prowincję i grożą jego aneksją, jeśli wyspa zadeklaruje formalną niepodległość. W związku z tym niektóre tajwańskie firmy starają się dywersyfikować swoje łańcuchy dostaw, aby uniknąć problemów w przypadku ewentualnej eskalacji konfliktu. 

Jak podaje „The Guardian” Elon Musk już wcześniej wzbudzał kontrowersje na Tajwanie. W 2022 roku zasugerował, że wyspa powinna przyjąć podobny model współpracy z Chinami jak Hongkong, a we wrześniu ubiegłego roku stwierdził, że Tajwan jest integralną częścią Chin, porównując go do amerykańskich Hawajów.  

W tajwańskich mediach społecznościowych wylała się na miliardera fala niezadowolenia, oskarżając go o niewdzięczność wobec lokalnych dostawców SpaceX. „Powinniśmy bojkotować Tesle” – sugerowali niektórzy użytkownicy platformy Threads, wskazując na rosnącą popularność Tesli na wyspie, gdzie sprzedaż tych samochodów wzrosła o ponad 50 procent od 2022 roku. 

Wietnam nowym centrum

Jak podaje Reuters: „SpaceX ma około tuzina bezpośrednich dostawców z Tajwanu, którzy opierają się na dziesiątkach krajowych dostawców.”

Zgodnie z danymi Ministerstwa Gospodarki i Przemysłu, wartość produkcji w tej branży przekroczyła w zeszłym roku 200 miliardów dolarów tajwańskich (około 6,23 miliarda dolarów amerykańskich).  

W obliczu relokacji firm Wietnam staje się nowym centrum produkcyjnym dla SpaceX. We wrześniu rząd Wietnamu poinformował, że firma planuje inwestycję o wartości 1,5 miliarda dolarów w rozwój zakładów produkcyjnych w tym kraju, choć szczegóły na temat terminu i zakresu inwestycji nie są jeszcze jasne. 

Elon Musk, założyciel SpaceX, poprosił tajwańskich dostawców o przeniesienie produkcji do innych krajów z obawy przed potencjalnym konfliktem z Chinami. Według informacji agencji Reutera, Musk zainicjował rozmowy z dostawcami z Tajwanu, sugerując im przeniesienie produkcji do krajów o mniejszym ryzyku politycznym, takich jak Wietnam czy Tajlandia.

Jak podaje Reuters decyzja ta motywowana jest obawami związanymi z niestabilną sytuacją geopolityczną na linii Chiny-Tajwan. W odpowiedzi na prośby SpaceX, firma Chin-Poon Industrial, zajmująca się produkcją komponentów do satelitów, już przeniosła swoje operacje do Tajlandii.  

Odpowiedź tajwańskiego rządu 

Minister gospodarki Tajwanu, J.W. Kuo, potwierdził, że rząd bacznie obserwuje rozwój sytuacji.

„Łańcuch dostaw na Tajwanie jest bardzo silny i powinien poradzić sobie z tym wyzwaniem” – podkreślił Kuo, dodając, że krótkoterminowe czynniki polityczne nie powinny wpływać na współpracę międzynarodowych firm z tajwańskimi dostawcami. 

Wśród firm, które zareagowały na apel SpaceX, są również Wistron NeWeb Corporation (WNC) i Universal Microwave Technology.

WNC rozpoczęło produkcję w Wietnamie, w fabryce w prowincji Hanam, niedaleko Hanoi.  Rzecznik WNC przekazał serwisowi „The Guardian”, że wszystkie tajwańskie firmy biorą pod uwagę m.in. ryzyka geopolityczne. „Ale nadal, to zależy głównie od popytu klienta. Jesteśmy zgodni z potrzebami klienta, aby podejmować decyzje” – powiedział.

Inni dostawcy odmówili komentarza lub powiedzieli, że są związani umowami o zachowaniu poufności. 

Tajwan, Chiny i komentarze Muska 

Napięcia między Chinami a Tajwanem są znane od dawna, jednak w ostatnich latach uległy nasileniu. Chiny uważają Tajwan za swoją zbuntowaną prowincję i grożą jego aneksją, jeśli wyspa zadeklaruje formalną niepodległość. W związku z tym niektóre tajwańskie firmy starają się dywersyfikować swoje łańcuchy dostaw, aby uniknąć problemów w przypadku ewentualnej eskalacji konfliktu. 

Jak podaje „The Guardian” Elon Musk już wcześniej wzbudzał kontrowersje na Tajwanie. W 2022 roku zasugerował, że wyspa powinna przyjąć podobny model współpracy z Chinami jak Hongkong, a we wrześniu ubiegłego roku stwierdził, że Tajwan jest integralną częścią Chin, porównując go do amerykańskich Hawajów.  

W tajwańskich mediach społecznościowych wylała się na miliardera fala niezadowolenia, oskarżając go o niewdzięczność wobec lokalnych dostawców SpaceX. „Powinniśmy bojkotować Tesle” – sugerowali niektórzy użytkownicy platformy Threads, wskazując na rosnącą popularność Tesli na wyspie, gdzie sprzedaż tych samochodów wzrosła o ponad 50 procent od 2022 roku. 

Wietnam nowym centrum

Jak podaje Reuters: „SpaceX ma około tuzina bezpośrednich dostawców z Tajwanu, którzy opierają się na dziesiątkach krajowych dostawców.”

Zgodnie z danymi Ministerstwa Gospodarki i Przemysłu, wartość produkcji w tej branży przekroczyła w zeszłym roku 200 miliardów dolarów tajwańskich (około 6,23 miliarda dolarów amerykańskich).  

W obliczu relokacji firm Wietnam staje się nowym centrum produkcyjnym dla SpaceX. We wrześniu rząd Wietnamu poinformował, że firma planuje inwestycję o wartości 1,5 miliarda dolarów w rozwój zakładów produkcyjnych w tym kraju, choć szczegóły na temat terminu i zakresu inwestycji nie są jeszcze jasne. 

Najnowsze artykuły