Starkowski: Kiedy ruszy program Wisła?

2 grudnia 2016, 07:30 Bezpieczeństwo
Zdjęcie: Raytheon Company
Zdjęcie: Raytheon Company

KOMENTARZ

Mieczysław T. Starkowski

Redaktor Biznes Alert

Autosan i Polska Grupa Zbrojeniowa podpisały list intencyjny z Raytheonem w sprawie dostawy systemu obrony powietrznej średniego zasięgu Wisła. Obecny był minister obrony narodowej, Antoni Macierewicz.

Na początku kadencji rządu Beaty Szydło minister Antoni Macierewicz objął nadzorem przemysł zbrojeniowy, przypomina Arkadiusz Siwko, prezes PGZ. Jego zdaniem dało to natychmiastowy efekt w postaci konsolidacji przemysłu i lepszej współpracy z wojskiem. A przecież przemysł zbrojeniowy jest kołem zamachowym gospodarki. List intencyjny z Raytheonem ma pozwolić Autosanowi na dostawy podzespołów do 13 krajów świata. Arkadiusz Siwko ma nadzieję, że zyska na tym cała grupa PGZ.

To radosny dzień dla nas wszystkich, uważa Antoni Macierewicz. Jak się okazuje, decyzja o uratowaniu Autosanem przed upadłością była jak najbardziej słuszna. Nie tylko dla pracowników, ale także całej gospodarki. Oznacza to również nadzieję. Otwieramy antyrakietowy program Wisła – nasz najważniejszy program obronny.

Autosan ma się stać centrum serwisowym dla wszystkim państw użytkujących rakiety Patriot. Choć oczywiście list intencyjny nie przesądza jeszcze o wszystkim. Rozmowy nadal trwają. I są one bardzo trudne.

Sytuacja międzynarodowa jest trudna, podkreśla Antoni Macierewicz. Dlatego jest to ostatni moment na wdrożenie takiego programu. Polsce niezbędny jest taki system. Dlatego miejmy nadzieję, że tym razem to się powiedzie. Jak powiedział minister, bardzo cieszy go fakt, że list intencyjny został podpisany przy rondzie Charlesa de Gaulle’a w Warszawie, tuż obok byłej siedziby Komitetu Centralnego Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej. To ma wymiar symboliczny.

Bardzo wstrzemięźliwy był John Baird, wiceprezydent Raytheon IDS. Powiedział jedynie, że jego firma chce współpracować z Autosanem.  

Oczywiście na razie jest to tylko list intencyjny. Niestety, gospodarze nie dali dziennikarzom czasu na pytania. Dlatego nie udało nam się dowiedzieć, jaki jest harmonogram rozmów (a tym bardziej – dostaw), ani jaki ma być zakres prac Autosanu.