icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Stępień: Zakończenie rozbudowy gazoportu do 2021 roku

Rozbudowa terminala LNG w Świnoujściu powinna zakończyć się do 2021 roku – poinformował dziennikarzy Tomasz Stępień, prezes Gaz-Systemu.

Pytany o planowane powiększenie terminala LNG w Świnoujściu, odpowiedział: „To jest kwestia dostawienia dwóch układów grzałek. Trzeba je zamówić i zamontować. Całość procesu powinna się zakończyć do 2021 roku, ale jesteśmy na początkowym etapie tego projektu”.

-Dostawienie grzałek powinno znakomicie poprawić przepustowość, bez konieczności budowy kolejnego zbiornika- dodał.

Rozbudowa terminala LNG w Świnoujściu ma zwiększyć jego moce regazyfikacyjne z obecnych 5 mld m sześć. do 7,5 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie.

Rozszerzenie funkcjonalności

Z kolei w rozmowie z Dziennikiem Gazetą Prawną prezes Gaz-Systemu wyjaśnił, że do realizacji tego wystarczy zwiększenie istniejącego układu regazyfikatorów SCV o kolejne jednostki, czyli – mówiąc w uproszczeniu – zamontowanie dodatkowych grzałek. Pozwoli to na szybsze opróżnianie zbiorników, w których gromadzony jest gaz z rozładowanych statków. Prezes Stepień zwrócił uwagę, że koszt takiej inwestycji to kilkadziesiąt milionów euro, czyli stosunkowo mało w porównaniu z kosztem budowy całego gazoportu rzędu kilku miliardów złotych.

Jednocześnie opracowywane jest studium wykonalności budowy drugiego stanowiska rozładowywania statków. Gaz-System przygotowuje się również do rozszerzenia zakresu usług, które realizowane są przez terminal w Świnoujściu, przykładem czego jest bunkrowanie statków, czyli tankowanie statków wykorzystujących LNG jako paliwo. Prezes Stępień zwrócił uwagę na spore zainteresowanie tą usługą ze strony potencjalnych klientów.

Popyt na LNG na rynku krajowym również przerósł według niego pierwotne założenia biznesowe. – Na etapie budowy terminalu zakładaliśmy, że poprzez załadunek na cysterny będzie odbierane ok. 5 proc. gazu trafiającego do Świnoujścia. Teraz okazuje się, że potrzeby są dużo większe i w tym obszarze również prowadzimy działania rozwojowe, poszerzające nasze portfolio usług – powiedział prezes Gaz-Systemu w wywiadzie opublikowanym w „DGP”.

Prezes Stępień zwrócił również uwagę, że podpisane obecnie umowy gwarantują wykorzystanie całej przepustowości terminalu w Świnoujściu, co stanowi najlepszy wynik dla tego typu obiektów w Europie.

Polska Agencja Prasowa/Dziennik Gazeta Prawna

AKTUALIZACJA: 06.09.2017 r. godz. 7:04 [dodano wypowiedź prezesa Gaz-Systemu Tomasza Stępnia dla Dziennika Gazety Prawnej]

Rozbudowa terminala LNG w Świnoujściu powinna zakończyć się do 2021 roku – poinformował dziennikarzy Tomasz Stępień, prezes Gaz-Systemu.

Pytany o planowane powiększenie terminala LNG w Świnoujściu, odpowiedział: „To jest kwestia dostawienia dwóch układów grzałek. Trzeba je zamówić i zamontować. Całość procesu powinna się zakończyć do 2021 roku, ale jesteśmy na początkowym etapie tego projektu”.

-Dostawienie grzałek powinno znakomicie poprawić przepustowość, bez konieczności budowy kolejnego zbiornika- dodał.

Rozbudowa terminala LNG w Świnoujściu ma zwiększyć jego moce regazyfikacyjne z obecnych 5 mld m sześć. do 7,5 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie.

Rozszerzenie funkcjonalności

Z kolei w rozmowie z Dziennikiem Gazetą Prawną prezes Gaz-Systemu wyjaśnił, że do realizacji tego wystarczy zwiększenie istniejącego układu regazyfikatorów SCV o kolejne jednostki, czyli – mówiąc w uproszczeniu – zamontowanie dodatkowych grzałek. Pozwoli to na szybsze opróżnianie zbiorników, w których gromadzony jest gaz z rozładowanych statków. Prezes Stepień zwrócił uwagę, że koszt takiej inwestycji to kilkadziesiąt milionów euro, czyli stosunkowo mało w porównaniu z kosztem budowy całego gazoportu rzędu kilku miliardów złotych.

Jednocześnie opracowywane jest studium wykonalności budowy drugiego stanowiska rozładowywania statków. Gaz-System przygotowuje się również do rozszerzenia zakresu usług, które realizowane są przez terminal w Świnoujściu, przykładem czego jest bunkrowanie statków, czyli tankowanie statków wykorzystujących LNG jako paliwo. Prezes Stępień zwrócił uwagę na spore zainteresowanie tą usługą ze strony potencjalnych klientów.

Popyt na LNG na rynku krajowym również przerósł według niego pierwotne założenia biznesowe. – Na etapie budowy terminalu zakładaliśmy, że poprzez załadunek na cysterny będzie odbierane ok. 5 proc. gazu trafiającego do Świnoujścia. Teraz okazuje się, że potrzeby są dużo większe i w tym obszarze również prowadzimy działania rozwojowe, poszerzające nasze portfolio usług – powiedział prezes Gaz-Systemu w wywiadzie opublikowanym w „DGP”.

Prezes Stępień zwrócił również uwagę, że podpisane obecnie umowy gwarantują wykorzystanie całej przepustowości terminalu w Świnoujściu, co stanowi najlepszy wynik dla tego typu obiektów w Europie.

Polska Agencja Prasowa/Dziennik Gazeta Prawna

AKTUALIZACJA: 06.09.2017 r. godz. 7:04 [dodano wypowiedź prezesa Gaz-Systemu Tomasza Stępnia dla Dziennika Gazety Prawnej]

Najnowsze artykuły