Spółka Lubelski Węgiel BOGDANKA S.A. zanotowała w I kwartale 2015 roku produkcję węgla handlowego na poziomie 1,99 mln ton, wobec 2,24 mln ton w tym samym okresie rok wcześniej. Zrealizowana w I kwartale 2015 roku sprzedaż wyniosła 1,95 mln ton, wobec 2,23 mln ton rok wcześniej. Niższe wydobycie oraz sprzedaż związane są z obecną trudną sytuacją rynkową i nadpodażą węgla na polskim rynku.
Zrealizowane wydobycie jest zgodne z tegorocznym harmonogramem dostaw do klientów. Spółka podtrzymuje założenia dotyczące sprzedaży węgla na poziomie 9,3 – 9,5 mln ton w 2015 roku.
Spółka koncentruje się obecnie na dostosowaniu swojej działalności do poziomu wydobycia (warunkowanego przez możliwości sprzedaży), poprzez optymalizację struktury i poziomu wydobycia, dalszą redukcję kosztów działalności oraz obniżenie nakładów inwestycyjnych.
W 2014 roku sfinalizowaliśmy nasz kilkuletni program inwestycyjny, którego celem było podwojenie mocy produkcyjnych. Po uruchomieniu Zakładu Przeróbki Mechanicznej Węgla nasze moce wynoszą już 10,5 – 11,5 mln ton. Niestety obecna trudna sytuacja rynkowa zmusiła nas do weryfikacji założeń na 2015 rok. Miniony kwartał tego roku był pierwszym okresem, w którym widoczny był wpływ obecnej sytuacji rynkowej na działalność Bogdanki – nasza produkcja po raz pierwszy od wielu lat nie zależała od posiadanych mocy produkcyjnych, ale możliwości uplasowania węgla na rynku – powiedział Zbigniew Stopa, Prezes Zarządu LW BOGDANKA S.A.
– Podtrzymujemy nasze deklaracje dotyczące sprzedaży 9,3 – 9,5 mln ton węgla w tym roku. Kontynuujemy prace nad aktualizacją strategii, której celem jest przygotowanie Spółki do działania w warunkach dramatycznie zmieniającego się pod wpływem czynników zewnętrznych i coraz bardziej konkurencyjnego rynku. Naszym priorytetem w tej chwili jest dostosowanie działalności i wydobycia do obecnych możliwości sprzedaży, poprzez optymalizację struktury i poziomu wydobycia, a także dalszą redukcję kosztów działalności i obniżenie nakładów inwestycyjnych. Celem długofalowym prowadzonych działań jest stworzenie warunków utrzymania niskiego poziomu kosztów wydobycia w długim horyzoncie czasowym. Prowadzimy również działania mające na celu poszerzenie spektrum odbiorców Spółki – dodał Zbigniew Stopa.
Źródło: LW Bogdanka