Pierwsza strefa zeroemisyjna na świecie powstanie w brytyjskim Oxfordzie w 2020 roku.
Założenia rady miasta co do ograniczenia ruchu pojazdów spalinowych (taksówek, samochodów indywidualnych i autobusów) mają wejść w życie w Oxfordzie już w 2020 roku. Wyeliminowanie pojazdów spalinowych z centrum miasta i ustanowienie zeroemisyjnej strefy to pierwsze działanie tego typu podjęte przez lokalne władze. Przedstawione w październiku 2017 roku plany wejdą w życie już za trzy lata. Do tej pory mówiono o podobnych planach w takich miastach jak Oslo (władze chcą ograniczyć wjazd samochodów prywatnych), Madryt (w którym władze chcą ograniczyć o połowę ruch samochodów). Kolejne kraje dołączały do deklaracji dotyczących sprzedaży spalinowych aut z silnikami wysokoprężnymi.
Zanieczyszczenie powietrza
Władze podjęły restrykcyjne działania ponieważ miasto jest zanieczyszczone, a jakość powietrza stała się kryterium istotnym dla przedstawicieli mieszkańców.
Ograniczenia będą wprowadzane stopniowo. Rok 2020 zapoczątkuje funkcjonowanie strefy (na razie niewielkiej), która potem będzie powiększana by do 2035 roku objąć całe centrum miasta. Rozwój dostępnych technologii w zakresie zeroemisyjnego transportu umożliwił władzom Oxfordu podjęcie opisywanych działań.
Według danych WHO w ostatnich latach powietrze jednym na jedenaście brytyjskich miast jest zanieczyszczone w stopniu zagrażającym zdrowiu mieszkańców, a poziom cząsteczek PM10 i PM 2.5 przekracza znacznie normy.
Dofinansowanie infrastruktury do ładowania
Oxford otrzymał już 500 tyś funtów finansowania na to by powstała sieć ładowania taksówek elektrycznych. Skorzystało też z programu finansowania ładowarek dla mieszkańców (powstało 100 punktów ładowania za kwotę 800 tyś funtów) jednak władze mają świadomość, że to wciąż niewystarczający poziom działania.
Władze rozważają wprowadzenie redukcji opłat za parkowanie w dla aut elektrycznych, uzgodnienie specjalnych taryf dla elektrycznych taksówek i strefy dla samochodów dostawczych elektrycznych.
Agata Rzędowska