InfrastrukturaLotniskaWszystko

Szmit: Uruchomienie lotniska w Szymanach nastąpi o 10 lat za późno

Budynek Terminala Lotniskowego Portu Lotniczego „Mazury” w Szymanach wraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz budynkiem wiaty technicznej w wyniku wygranego przetargu zbuduje Mostostal Warszawa za cenę 56 mln 450 tys. zł brutto. Wcześniej przetarg na budowę pola wzlotów wraz z wartownią oraz opracowanie projektu i budowę naziemnej pomocy radionawigacyjnej ILS/DME wygrał Mostostal Kraków z Grupy Budimex (cena 110,6 mln zł brutto).

– Pod kątem skomunikowania Szyman z Olsztynem została gruntownie zmodernizowana miejscowa linia kolejowa, choć nie została do parametrów kolei dużych prędkości. Natomiast droga lądowa łącząca oba miejsca jest bardzo kręta i nie może być traktowana, jako droga dojazdowa do lotniska – uważa w rozmowie z naszym portalem pos. Jerzy Szmit (PiS), członek sejmowej komisji infrastruktury, przewodniczący podkomisji stałej ds. transportu drogowego i drogownictwa.

Jego zdaniem po pierwsze nie chodzi o to, by lotnisko w Szymanach miało obsługiwać loty do Warszawy. Olsztyn bowiem nie jest na tyle dużym miastem, by generował odpowiednio znaczący ruch pasażerski. Nie może zatem uzasadniać budowy w tym miejscu dużego lotniska. Ono powinno służyć regionowi. I pod tym kątem trzeba patrzeć na jego położenie.

– Jeśli ma być nastawiony na obsługę ruchu turystycznego, to jego lokalizacja w Szymanach jest prawidłowa – przekonuje Szmit. – Jeśli są ludzie, którzy chcą jak najszybciej trafić w samo serce warmińsko-mazurskiej przyrody, to wylądują niemal w środku lasu.

Według posła jednocześnie istnieje jednak znacznie poważniejszy problem, którego nie chcą dostrzegać obecne władze województwa.

– Niestety coraz wyraźniej widać, że realne uruchomienie lotniska w Szymanach nastąpi przynajmniej o 10 lat za późno – twierdzi Jerzy Szmit. – Bowiem w ostatnich latach znacznie rozbudował się port lotniczy w Gdańsku, bardzo dobrze skomunikowany z otoczeniem i w dodatku finansowo wychodzi na zero.

Ponadto zaczęło działać lotnisko w podwarszawskim Modlinie, 40-km na północ od stolicy. Gdy zostanie dokończona w najbliższych kilku latach droga S7 (Gdańsk  Elbląg – Olsztynek – Nidzica – Warszawa) i zmodernizowana na całym swym przebiegu, to czas przejazdu np. z Nidzicy do Modlina wyniesie 1 godz. 20 min.

– Z kolei na północnym, wschodzie rozbudowane zostało lotnisko w litewskim Kownie, którego ekspansja na miejscowym rynku staje się coraz bardziej widoczna – tłumaczy dalej poseł. – Mieszkańcy Ełku czy Gołdapi chcący polecieć np. do Hiszpanii mogą korzystać z tego, bardzo dobrze skomunikowanego z okolicznymi miastami, litewskiego lotniska. Pewnym znakiem zapytania – i to zapewne przez dłuższy czas – pozostanie lotnisko w Kaliningradzie, bardzo dobrze połączone ze wschodem. Choć i ono w dalszej perspektywie może stanowić konkurencję dla Szyman.

Zatem dokładnie w środku tego obszaru, między Gdańskiem, Modlinem, Kownem i Kaliningradem, znajdują się Szymany. W tym kontekście warto postawić pytanie czy to nowe lotnisko będzie w stanie wygenerować odpowiednio dużą liczbę pasażerów i połączeń.

– Moim zdaniem obecny zarząd województwa warmińsko-mazurskiego, rządzący od ośmiu lat, przynajmniej pięć lat zmarnował – przekonuje Jerzy Szmit. – Zbyt długo szukał spółki – operatora przyszłego lotniska. Zarząd wojewódzki popełnił błędy w zarządzaniu tą inwestycją i w sprawnym podejmowaniu właściwych decyzji.

– Problem tkwi w tym, że konkurenci nie zasypiali w tym czasie gruszek w popiele. Wobec tego budowanemu lotnisku w Szymanach będzie bardzo ciężko funkcjonować w tak konkurencyjnym otoczeniu – kończy poseł.


Powiązane artykuły

Strajk we Francji. Odwołano 40 procent lotów

Na skutek strajku we Francji odwołano około 40 procent paryskich lotów. Dyrektor Ryanair określił je jako niedopuszczalne. Pierwszego dnia, w...

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X