Szykuje się solidna podwyżka cen paliw na stacjach. Będą nawet o kilkadziesiąt groszy droższe

21 czerwca 2024, 15:55 Alert

Analitycy BM Reflex przewidują, że pierwszy tydzień wakacji przyniesie wzrost cen paliw – benzyna i olej napędowy mogą podrożeć średnio do 10 groszy za litr, a autogaz do 5 groszy za litr. W kolejnych tygodniach wakacji ceny benzyny i oleju napędowego mogą wzrosnąć nawet o 20-30 groszy za litr.

Z informacji BM Reflex wynika, że 20 czerwca 2024 roku za litr benzyny bezołowiowej 95 płacono 6,47 zł, za bezołowiową 98 – 7,21 zł, za olej napędowy – 6,49 zł, a za autogaz – 2,70 zł. Jest to wzrost o 2-3 grosze w porównaniu z poprzednim tygodniem. Pierwszy tydzień wakacji ma przynieść dalsze podwyżki cen paliw.

Kompleks w Turowie. Źródło: Polska Grupa Energetyczna
Kompleks w Turowie. Źródło: Polska Grupa Energetyczna

W ubiegłym roku na początku wakacji ceny benzyny Pb95 i autogazu były wyższe o odpowiednio 3 i 19 groszy na litrze, natomiast olej napędowy był tańszy o 29 groszy. Średnie ceny paliw w UE pokazują, że cena litra benzyny Pb95 jest o 1 grosz niższa, a oleju napędowego o 8 groszy wyższa niż przed rokiem.

W 2023 roku średnia cena diesla w wakacje wynosiła 6,34 zł za litr, a po wakacjach spadła do 6,18 zł za litr. Dla benzyny Pb95 średnie ceny wynosiły odpowiednio 6,58 zł i 6,07 zł za litr. Prognozy sugerują, że powrót do tych poziomów cenowych może być trudny, szczególnie dla oleju napędowego.

Ceny kontraktów na ropę Brent na sierpień są stabilne, a oleje i benzyny na rynku ARA tanieją o 2-3 USD za baryłkę. W ciągu tygodnia ropa Brent zdrożała o około 3 USD za tonę. Administracja prezydenta USA rozważa uwolnienie rezerw strategicznych ropy naftowej w celu obniżenia cen benzyny, która kosztuje obecnie średnio 3,435 USD za galon (około 3,70 zł za litr). Podatki stanowią 14% ceny benzyny w USA, w UE jest to średnio 51%.

Unia Europejska zatwierdziła 20 czerwca 14. pakiet sankcji przeciwko rosyjskiemu sektorowi LNG, obejmujący zakaz reeksportu LNG z UE na rynki globalne. Sankcje mogą zwiększyć koszty transportu dla Rosji, która głównie korzysta z terminala LNG w Zeebrugge. Chociaż sankcje nie obejmują importu gazu ziemnego i LNG z Rosji do UE, Komisja Europejska planuje całkowitą rezygnację z rosyjskich paliw kopalnych do końca 2027 roku.

Energy Institute (EI) odnotował nowy rekord światowego zużycia paliw kopalnych w 2023 roku, napędzany głównie przez Chiny. Wzrost popytu na ropę i węgiel w Chinach przewyższył wzrost w pozostałych częściach świata. Choć sprzedaż pojazdów elektrycznych rośnie, nie ma to jeszcze istotnego wpływu na konsumpcję benzyn i diesla w Europie i USA, gdzie konsumpcja tych paliw spadła o 1% w 2023 roku. Jednakże, popyt na same benzyny wzrósł o 5% w Europie i 1,5% w USA.

ISB News / Mateusz Gibała