EnergetykaGaz.Wszystko

Tarnawski: Opóźnienie gazoportu nie jest już obciążeniem dla PGNiG. Problemem będzie cena dostaw z Kataru

Tankowiec LNG firmy Qatargas

PGNiG w grudniu 2014 r. wobec opóźnienia realizacji terminala LNG, wynegocjował zmiany warunków kontraktu z Qatargas. Czy te zmiany nie oznaczają strat dla strony polskiej?

Strony zgodziły się, że katarski partner w 2015 r. zamiast Polsce, sprzeda gaz innym partnerom.  PGNiG ma zapłacić różnicę pomiędzy ceną kontraktową a ceną rynkową. Gdyby ta różnica okazała się zbyt duża, PGNiG ma prawo przeniesienia nieodebranych w 2015 r. dostaw na kolejne lata realizacji kontraktu. Warunki cenowe kontraktu nie uległy zmianie. W umowie zapisano również minimalną cenę sprzedaży gazu przez Qatargas, co dodatkowo ogranicza wysokość ewentualnej dopłaty PGNiG.  Porozumienie z Qatargas faktycznie daje Polskiemu LNG czas na wywiązanie się z zobowiązań wobec PGNiG. Eksperci twierdzą, że nie wpłynie na tempo liberalizacji i rozwoju konkurencji na rynku gazu w Polsce.

Czy mimo to kontrakt katarski obciąża PGNIG? spytaliśmy dr. Marcina Tarnawskiego, eksperta Instytutu Kościuszki.

– PGNiG musiał negocjować, to było konieczne. Wobec opóźnienia terminala trzeba było coś zrobić z kontraktem, który jest oparty na zasadzie „Bierz lub płać”, a wiadomo, co to oznacza, gdy się nie odbiera dostaw – powiedział nam ekspert. – Zostało osiągnięte porozumienie, które nie będzie jakoś kosztowne dla PGNiG.

– Moim zdaniem jest inny poważny problem. Cena przyjęta w kontrakcie nie jest najniższa. A obecnie o wiele wyższa niż cena na rynku spot. Ceny gazu, podobnie jak ceny ropy bardzo spadły, więc różnica między wysokością przyjętą w kontrakcie, a rynkową jest niewyobrażalna. Bezpieczeństwo energetyczne jest naturalnie bardzo cenne, ale obecnie cena w kontrakcie jest zbyt wysoka. Dużo więcej niż obecnie płacimy Gazpromowi. Co nie będzie też stronie polskiej ułatwiać negocjacji przyszłego kontraktu z Rosją – powiedział nasz rozmówca.

– Gazoport w Świnoujściu wciąż nie jest czynny i wcale nie jest pewne, czy będzie w połowie lipca – dodał Tarnawski.


Powiązane artykuły

Unia zmienia magazyny gazu. Czy obniży ceny w zimie?

Unia Europejska wprowadziła zmiany w przepisach dotyczących obowiązkowego napełniania magazynów gazu, umożliwiając państwom członkowskim większą elastyczność w realizacji tego celu....
Stacja ładowania Polenergia eMobility. Fot. Polenergia

Zielona energia nie jest przepustką do El Dorado operatorów ładowarek

Polenergia eMobility mimo wzrostu skali działalności nadal przynosi straty. Czy dlatego jej właściciel mrozi inwestycje, i chce ją sprzedać?

Gazprom zaciera ręce. Holandia pozwala mu odzyskać zamrożone aktywa

Sąd Okręgowy w Hadze uchylił nakaz zajęcia aktywów dwóch spółek kontrolowanych przez Gazprom. Rosyjski gigant energetyczny odzyskał swoje udziały z...

Udostępnij:

Facebook X X X