TAURON Dystrybucja rozpoczął projekt „Energia dla mobilności”, który jest kolejnym przedsięwzięciem badawczo-rozwojowym z obszaru elektrycznej mobilności i systemów magazynowania energii. W marcu spółka rozpoczęła testowanie pojazdów zasilanych energią elektryczną i jednocześnie przygotowuje się do uruchomienia demonstracyjnego projektu stacji ładowania i wymiany baterii litowo-jonowych dla autobusów elektrycznych.
W ramach realizacji projektu „Energia dla mobilności” TAURON chce przede wszystkim pozyskać doświadczenia i zebrać dane związane z użytkowaniem pojazdów elektrycznych we flotach firmowych. W pozyskiwaniu informacji dużą rolę ma odgrywać system zarządzania flotą, którym dysponuje firma, a także system inteligentnego opomiarowania zainstalowany w stacjach ładowania pojazdów. Zebrane w ten sposób dane pozwolą przeanalizować wiele aspektów użytkowych i ekonomicznych wykorzystania samochodów elektrycznych. W projekcie będą także testowane różne technologie ładowania.
– W teorii auta elektryczne, ze względu na niskie koszty eksploatacji, powinny doskonale nadawać się do flot firmowych, intensywnie eksploatowanych w aglomeracjach miejskich. Nasze testy mają zweryfikować tę tezę. Dodatkowo, demonstrując użytkowanie samochodów z napędem elektrycznym, wspieramy miasta w dążeniu do ograniczania smogu, emisji CO2 i innych zanieczyszczeń – mówi Jerzy Rzemyszkiewicz, wiceprezes TAURON Dystrybucja.
Spółka obecnie prowadzi także analizy związane z uruchomieniem projektu demonstracyjnego o charakterze wdrożeniowo-badawczym, w ramach którego ma zostać uruchomiona stacja ładowania i wymiany baterii litowo-jonowych dla autobusów elektrycznych.
– Będzie to z jednej strony innowacyjny system transportu publicznego opartego o autobusy elektryczne oraz stacje ładowania i wymiany baterii, a z drugiej, pilotażowy system magazynowania energii w stacjonarnej i mobilnej infrastrukturze elektroenergetycznej – tłumaczy Tomasz Rodziewicz, kierownik biura innowacji i nowych technologii w TAURON Dystrybucja.
W ostatnich latach firma współpracowała z miastem Katowice w projekcie „Pojazdy Elektryczne w Miejskiej Europie”, finansowanym z unijnego programu URBACT II. Uczestniczące w nim miasta (m.in. Londyn, Lizbona, Madryt, Frankfurt, Oslo) wymieniały doświadczenia na temat tworzenia zrównoważonych strategii nastawionych na promowanie i użytkowanie pojazdów elektrycznych oraz tworzyły lokalne plany działania w tym zakresie.