Artykuł „Tauron wytycza kierunki rozwoju w energetyce” opublikowany przez „Puls Biznesu” opisuje nowatorskie posunięcie Tauronu – Strategiczną Agendę Badawczą (SAB). Jest to dokument, który przedsiębiorstwo stworzyło, by nazwać konkretne pola, na których miałyby być wdrażane innowacje: są to klient i jego potrzeby, inteligentne usługi sieciowe, energetyka rozproszona oraz niskoemisyjne technologie wytwarzania.
SAB zawiera wyzwanie i określa szanse przed Tauronem, który jest największym dystrybutorem energii elektrycznej w Polsce. „Puls Biznesu” opisuje konstrukcję dokumentu, jego elementy, wzajemne ich powiązania i plany wdrażania założeń. Dla każdego kierunku utworzono odrębny portfel projektów, w którym znajdziemy kluczowe wyzwania, cele rozwojowe oraz obszary badawcze. Taka konstrukcja SAB wesprze proces wyboru konkretnych projektów i odrzucenia innych, jak również pozwoli na optymalną alokację zasobów finansowych – czytamy.
Do grona partnerów należą też dostawcy technologii oraz know-how, reprezentowani zarówno przez duże koncerny przemysłowe, jak również przez małe firmy, głównie start-upy. Już trwają projekty, w ramach których start-upy przygotowują rozwiązaniausprawniające funkcjonowanie istniejącej infrastruktury oraz umożliwiające budowę nowych biznesów. „Wdrożenia realizowane są w ramach Pilot Makera — jednego z najbardziej zaawansowanych programów współpracy start- -upów z dużymi korporacjami na polskim rynku. Przy budowie programu przedstawiono szeroką listę potrzebnych rozwiązań innowacyjnych z dziewięciu obszarów obejmujących właściwie cały łańcuch wartości Grupy Tauron od wydobycia węgla kamiennego po obsługę klienta” – podaje „Puls Biznesu”.
Broda: Innowacje pozwolą na redefinicję biznesu
W wywiadzie dla „Pulsu Biznesu” Jarosław Broda, wiceprezes Tauron Polska Energia ds. zarządzania majątkiem i rozwoju mówił, że w obliczu obecnej sytuacji sektora energetycznego w Europie, innowacje są koniecznością. Według niego, rozwój OZE czy elektromobilności to pola, które stwarzają przed Tauronem nowe możliwości. – Będą one nas jednak zmuszały do redefinicji modelu biznesowego – zaznaczył Broda. Dodał, że w efekcie wewnętrznej rewolucji, w 2025 r. aż 25 proc. przychodów Grupy Tauron będzie pochodziło z nowych biznesów.
Zapytany przez „Puls Biznesu” o skalę i sens SAB, Broda odpowiedział: – Obserwujemy zmiany technologiczne w branżach, w których działamy, ale bardzo istotne jest dla nas przeformułowanie strategii działania, a co za tym idzie, całej filozofii biznesowej i sposobu myślenia.
Puls Biznesu