Węgrzy i Katarczycy zapełnią pływający terminal LNG w Chorwacji

16 czerwca 2020, 13:15 Alert

Cała pojemność pływającego terminalu LNG na wyspie Krk została rozdysponowana na kolejne trzy lata. Przepustowość zarezerwowały spółki chorwackie, węgierskie, a także katarska spółka Powerglobe Qatar.

Projekt FSRU na wyspie Krk w Chorwacji. Fot. Krk LNG
Projekt FSRU na wyspie Krk w Chorwacji. Fot. Krk LNG

Katar rezerwuje przepustowość terminalu LNG

Operator powstającego pływającego terminalu LNG na wyspie Krk, LNG Hrvatska przekazała, że katarska spółka Powerglobe Qatar zarezerwowała blisko 500 mln m sześc. gazu na najbliższy rok gazowy, a więc ten trwający od pierwszego października do 30 września kolejnego roku. Taki wolumen został zarezerwowany na kolejne pięć lat, zaś do 2035 roku (na następne pięć lat) wolumen sięga blisko miliarda metrów sześciennych.

Terminal chorwacki cieszy się zainteresowaniem

Spółka poinformowała także, że zostały zarezerwowane ponad dwa miliardy metrów sześc. na okres 2023/2024-2026/2027, a następnie ponad 1,1 mld m sześc. na okres 2027/2028-2029/2030. W ubiegłym roku rząd chorwacki podjął decyzję o inwestycji dotyczącej pływającego terminala LNG na wyspie Krk, a następnie chorwacka spółka elektroenergetyczna HEP oraz chorwacko-węgierski koncern INA zabukowały przepustowość obiektu. Na początku maja operator obiektu przekazał, że ​​MET Croatia Energy Trade zabukowało kolejne dostępne moce terminalu, a następnie rezerwacji dokonał także MFGK Hrvatska, która należy do węgierskiej grupy MVM.

Węgry kupią gaz z południowego bliźniaka polskiego gazoportu

Całkowita zarezerwowana zdolność terminalu w ciągu następnych 10 lat gazowych wygląda następująco:

  • Dla roku gazowego 2020/2021, który rozpoczyna się od pierwszego stycznia 2021 roku do 30 września 2021 roku, całkowita zarezerwowana pojemność wynosi 1 878 mld m sześc.,
  • Dla roku gazowego 2021/2022, który rozpoczyna się od pierwszego października 2021 roku do 30 września 2022 roku, całkowita zarezerwowana pojemność wynosi 2541 mld m sześc.,
  • Dla roku gazowego 2022/2023, który rozpoczyna się od pierwszego października 2022 roku do 30 września 2023 roku, całkowita zarezerwowana pojemność wynosi 2 540 mld m sześc.,
  • Dla roku gazowego 2023/2024, który rozpoczyna się od pierwszego października 2023 roku do 30 września 2024 roku, całkowita zarezerwowana pojemność wynosi 2 003 mld m sześc.,
  • Dla roku gazowego 2024/2025, który rozpoczyna się od pierwszego października 2024 roku do 30 września 2025 roku, całkowita zarezerwowana pojemność wynosi 2 001 mld m sześc.,
  • Dla roku gazowego 2025/2026, który rozpoczyna się od pierwszego października 2025 roku do 30 września 2026 roku, całkowita zarezerwowana pojemność wynosi 2157 mld m sześc.,
  • Dla roku gazowego 2026/2027, który rozpoczyna się od pierwszego października 2026 roku do 30 września 2027 roku, całkowita zarezerwowana pojemność wynosi 2157 mld m sześc.,
  • Dla roku gazowego 2027/2028, który rozpoczyna się od pierwszego października 2027 roku do 30 września 2028 roku, całkowita zarezerwowana pojemność wynosi 1143 mld m sześc.,
  • Dla roku gazowego 2028/2029, który rozpoczyna się od pierwszego października 2028 roku do 30 września 2029 roku, całkowita zarezerwowana pojemność wynosi 1143 mld m sześc.,
  • Dla roku gazowego 2029/2030, który rozpoczyna się od pierwszego października 2029 roku do 30 września 2030 roku, całkowita zarezerwowana pojemność wynosi 1143 mld m sześc.

Koszt pływającego terminalu LNG wynosi 233,6 miliona euro, a Komisja Europejska zatwierdziła dotację w wysokości 101,4 miliona euro, ponieważ terminal znalazł się na liście projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania Komisji Europejskiej. Obiekt stanowi południowy koniec Korytarza Północ-Południe i ma rozpocząć pracę w styczniu 2021 roku.

Bartłomiej Sawicki

Sawicki: Waterpolo Chorwacji i Węgier o LNG zagraża bliźniakowi Świnoujścia