icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Jak rozwinąć ofertę terminalu LNG w Świnoujściu?

Rozbudowa systemu regazyfikatorów, powstanie drugiego nabrzeża dla małych i średnich jednostek oraz uruchomienie przeładunku kolejowego to najbliższe plany dot. terminala LNG w Świnoujściu – podali przedstawiciele Grupy Kapitałowej Gaz-System, w skład której wchodzi spółka Polskie LNG.

Rynek wymusza rozwój gazoportu

„Program rozbudowy terminala LNG w Świnoujściu jest bardzo ambitny, dlatego, że rynek wymusza na nas rozwój” – zapowiedział prezes Spółki Polskie LNG Bartłomiej Słoma w czwartek w Szczecinie. „Rynek jest ekspansywny, a my widzimy w rejonie Morza Bałtyckiego ogromne szanse. Kto tego nie zrozumie w porę, ten będzie patrzył, jak jest wyprzedzany przez konkurencję. Rozbudowa to działanie komercyjne, ale dla nas jest też ważny aspekt związany z bezpieczeństwem energetycznym państwa” – wyjaśnił.

„Dostrzegamy potencjał w otwarciu się terminala w kierunku morza. Oznacza to możliwość przeładunku gazu na mniejsze jednostki, czy możliwość bunkrowania, czyli używania LNG jako paliwa dla statków” – powiedział dyrektor pionu rozwoju Gaz-System Paweł Jakubowski. „Chcemy wykorzystać Świnoujście jako źródło LNG dla mniejszych lokalnych terminali w basenie Morza Bałtyckiego, które nie posiadają zdolności odbierania gazu od najnowocześniejszych jednostek typu q-flex, ale mają mniejsze zbiorniki i potrzebują źródła dostaw” – oznajmił.

Jakubowski dodał, że analizowana jest także „możliwość zbudowania w przyszłości jednostki kogeneracyjnej, która produkowałaby ciepło potrzebne dla terminala w celu regazyfikacji LNG, ale też byłoby źródłem energii elektrycznej”.

Większa przepustowość

Gaz-System podjął decyzję o rozbudowie systemu regazyfikatorów, co zwiększa potencjał regazyfikacyjny do 7,5 mld m sześc. „Przy dzisiejszej wielkości rynku oznacza pokrycie połowy zapotrzebowania gazu w Polsce. Polskie LNG prowadzi obecnie prace projektowe i procedury przetargowe” – tłumaczył Jakubowski. Wstępny harmonogram zakłada rozpoczęcie prac budowlanych w drugim kwartale 2019 r. Szacowany koszt inwestycji to 104 mln zł.

Drugie nabrzeże

Planowane jest powstanie drugiego nabrzeża, które umożliwi załadunek i rozładunek zbiornikowców małej i średniej skali, a także bunkrowanie skroplonego gazu ziemnego, czyli traktowanie terminala LNG jako stacji paliw dla jednostek. Uzyskanie pozwolenia na budowę oraz rozpoczęcie prac wstępnie planowane jest na I kwartał 2021 r. Planuje się, że nowe nabrzeże zostanie oddane do użytkowania w 2022 r. Szacunkowa wartość inwestycji to ponad 210 mln zł.

Dostawy kolejowe i trzeci zbiornik

Spółka rozważa także wykorzystanie istniejącej już bocznicy kolejowej, której uruchomienie pozwoliłoby na przeładunek gazu skroplonego do kontenerów kolejowych. Jakubowski zaznaczył, że w najbliższym czasie zostanie podjęta decyzja co do ewentualnej budowy trzeciego zbiornika na terenie terminala LNG w Świnoujściu.

W czwartek w Urzędzie Wojewódzkim w Szczecinie podpisano porozumienie między przedstawicielami spółki Polskie LNG a Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, dotyczące wymiany informacji i dokumentacji niezbędnej do budowy drugiego nabrzeża.

Jak poinformował wojewoda zachodniopomorski Krzysztof Kozłowski, „Zarząd Portów uzyskał 60 mln zł dotacji z Centrum Unijnych Projektów Transportowych z Ministerstwa Rozwoju na budowę stosownego nabrzeża i infrastruktury dostępowej”.

„Naszą ambicją jest, aby zespół portów Szczecin – Świnoujście był głównym portem dla Morza Bałtyckiego i mamy szansę to zrealizować. Port gazowy jako port wiodący dla Morza Bałtyckiego to nie kwestia czy, ale kiedy” – podkreślił prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Dariusz Słaboszewski.

Fakty o terminalu LNG

Terminal LNG im. Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu rozładował od grudnia 2015 r. 22 statki, w tym 16 z kontraktu z Kataru oraz dwa norweskie i po jednym ze Stanów Zjednoczonych i Kataru spoza kontraktu.

Z informacji spółki wynika także, że poza projektem rozbudowy świnoujskiego terminalu LNG prowadzi również inne projekty m.in. budowę gazociągu Baltic Pipe w ramach korytarza norweskiego. Spółka realizuje też rozbudowę krajowej sieci przesyłowej. W najbliższych latach ma powstać ponad 2 tys. km nowych gazociągów przesyłowych.

Moc regazyfikacyjna terminala w Świnoujściu wynosi obecnie 5 mld m sześc. rocznie, czyli mnie więcej tyle, ile wynosi jedna trzecia polskiego zapotrzebowania. Gazoport jest zbudowany w taki sposób, że istnieje potencjał powiększenia mocy regazyfikacyjnej do 10 mld. m sześc. rocznie.

W ramach inwestycji w Świnoujściu wybudowano nowy falochron o długości ok. 3 km, nabrzeże wraz z systemem cumowniczym umożliwiającym rozładunek zbiornikowców LNG o pojemności ładunkowej od 120 tys. m sześc. LNG do około 217 tys. m sześc. LNG (Q-flex), dwa kriogeniczne zbiorniki do składowania procesowego LNG (każdy o pojemności około 160 tys. m sześc.), instalacje do regazyfikacji LNG oraz gazociąg Świnoujście-Szczecin o długości 85 km łączący Terminal LNG z polskim systemem przesyłowym.

Polska Agencja Prasowa

Rozbudowa systemu regazyfikatorów, powstanie drugiego nabrzeża dla małych i średnich jednostek oraz uruchomienie przeładunku kolejowego to najbliższe plany dot. terminala LNG w Świnoujściu – podali przedstawiciele Grupy Kapitałowej Gaz-System, w skład której wchodzi spółka Polskie LNG.

Rynek wymusza rozwój gazoportu

„Program rozbudowy terminala LNG w Świnoujściu jest bardzo ambitny, dlatego, że rynek wymusza na nas rozwój” – zapowiedział prezes Spółki Polskie LNG Bartłomiej Słoma w czwartek w Szczecinie. „Rynek jest ekspansywny, a my widzimy w rejonie Morza Bałtyckiego ogromne szanse. Kto tego nie zrozumie w porę, ten będzie patrzył, jak jest wyprzedzany przez konkurencję. Rozbudowa to działanie komercyjne, ale dla nas jest też ważny aspekt związany z bezpieczeństwem energetycznym państwa” – wyjaśnił.

„Dostrzegamy potencjał w otwarciu się terminala w kierunku morza. Oznacza to możliwość przeładunku gazu na mniejsze jednostki, czy możliwość bunkrowania, czyli używania LNG jako paliwa dla statków” – powiedział dyrektor pionu rozwoju Gaz-System Paweł Jakubowski. „Chcemy wykorzystać Świnoujście jako źródło LNG dla mniejszych lokalnych terminali w basenie Morza Bałtyckiego, które nie posiadają zdolności odbierania gazu od najnowocześniejszych jednostek typu q-flex, ale mają mniejsze zbiorniki i potrzebują źródła dostaw” – oznajmił.

Jakubowski dodał, że analizowana jest także „możliwość zbudowania w przyszłości jednostki kogeneracyjnej, która produkowałaby ciepło potrzebne dla terminala w celu regazyfikacji LNG, ale też byłoby źródłem energii elektrycznej”.

Większa przepustowość

Gaz-System podjął decyzję o rozbudowie systemu regazyfikatorów, co zwiększa potencjał regazyfikacyjny do 7,5 mld m sześc. „Przy dzisiejszej wielkości rynku oznacza pokrycie połowy zapotrzebowania gazu w Polsce. Polskie LNG prowadzi obecnie prace projektowe i procedury przetargowe” – tłumaczył Jakubowski. Wstępny harmonogram zakłada rozpoczęcie prac budowlanych w drugim kwartale 2019 r. Szacowany koszt inwestycji to 104 mln zł.

Drugie nabrzeże

Planowane jest powstanie drugiego nabrzeża, które umożliwi załadunek i rozładunek zbiornikowców małej i średniej skali, a także bunkrowanie skroplonego gazu ziemnego, czyli traktowanie terminala LNG jako stacji paliw dla jednostek. Uzyskanie pozwolenia na budowę oraz rozpoczęcie prac wstępnie planowane jest na I kwartał 2021 r. Planuje się, że nowe nabrzeże zostanie oddane do użytkowania w 2022 r. Szacunkowa wartość inwestycji to ponad 210 mln zł.

Dostawy kolejowe i trzeci zbiornik

Spółka rozważa także wykorzystanie istniejącej już bocznicy kolejowej, której uruchomienie pozwoliłoby na przeładunek gazu skroplonego do kontenerów kolejowych. Jakubowski zaznaczył, że w najbliższym czasie zostanie podjęta decyzja co do ewentualnej budowy trzeciego zbiornika na terenie terminala LNG w Świnoujściu.

W czwartek w Urzędzie Wojewódzkim w Szczecinie podpisano porozumienie między przedstawicielami spółki Polskie LNG a Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, dotyczące wymiany informacji i dokumentacji niezbędnej do budowy drugiego nabrzeża.

Jak poinformował wojewoda zachodniopomorski Krzysztof Kozłowski, „Zarząd Portów uzyskał 60 mln zł dotacji z Centrum Unijnych Projektów Transportowych z Ministerstwa Rozwoju na budowę stosownego nabrzeża i infrastruktury dostępowej”.

„Naszą ambicją jest, aby zespół portów Szczecin – Świnoujście był głównym portem dla Morza Bałtyckiego i mamy szansę to zrealizować. Port gazowy jako port wiodący dla Morza Bałtyckiego to nie kwestia czy, ale kiedy” – podkreślił prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Dariusz Słaboszewski.

Fakty o terminalu LNG

Terminal LNG im. Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu rozładował od grudnia 2015 r. 22 statki, w tym 16 z kontraktu z Kataru oraz dwa norweskie i po jednym ze Stanów Zjednoczonych i Kataru spoza kontraktu.

Z informacji spółki wynika także, że poza projektem rozbudowy świnoujskiego terminalu LNG prowadzi również inne projekty m.in. budowę gazociągu Baltic Pipe w ramach korytarza norweskiego. Spółka realizuje też rozbudowę krajowej sieci przesyłowej. W najbliższych latach ma powstać ponad 2 tys. km nowych gazociągów przesyłowych.

Moc regazyfikacyjna terminala w Świnoujściu wynosi obecnie 5 mld m sześc. rocznie, czyli mnie więcej tyle, ile wynosi jedna trzecia polskiego zapotrzebowania. Gazoport jest zbudowany w taki sposób, że istnieje potencjał powiększenia mocy regazyfikacyjnej do 10 mld. m sześc. rocznie.

W ramach inwestycji w Świnoujściu wybudowano nowy falochron o długości ok. 3 km, nabrzeże wraz z systemem cumowniczym umożliwiającym rozładunek zbiornikowców LNG o pojemności ładunkowej od 120 tys. m sześc. LNG do około 217 tys. m sześc. LNG (Q-flex), dwa kriogeniczne zbiorniki do składowania procesowego LNG (każdy o pojemności około 160 tys. m sześc.), instalacje do regazyfikacji LNG oraz gazociąg Świnoujście-Szczecin o długości 85 km łączący Terminal LNG z polskim systemem przesyłowym.

Polska Agencja Prasowa

Najnowsze artykuły