Terminal LNG z udziałami PKN Orlen bliżej powstania

17 maja 2017, 07:00 Alert

Pieridae Energy Limited posiadająca projekt Goldboro LNG podjęła decyzję o fuzji z firmą Petrolia, która zajmuję się poszukiwaniem i wydobyciem ropy oraz gazu. Kanadyjska firma, chce dzięki temu zwiększyć bazę surowcową dla własnego projektu. PKN Orlen, który poprzez podmioty zależne jest udziałowcem projektu, z rezerwą wypowiada się o jego perspektywach.

Tankowiec LNG Coral Energy. Fot. Wikimedia Commons
Tankowiec LNG Coral Energy. Fot. Wikimedia Commons

Pieridae Energy Limited poszukuje atrakcyjnych terenów wydobywczych, które stałyby się bazą surowcową dla planowanego terminalu LNG Goldboro na wschodzie Kanady. Chodzi o złoża w zachodniej części kraju lub w amerykańskiej formacji Marcellus w Stanach Zjednoczonych. Alfred Sorensen, prezes Pieridae Energy powiedział Reutersowi, że spółka zamierzała nabyć złoże o potencjale wydobycia około 5,6 mln m3 dziennie. Firma rozważa nabycie spółki wydobywczej lub samych złóż.

Pieridae Energy realizuje projekt Goldboro LNG w Nowej Szkocji. Ma on zostać ukończony w 2021 roku, a jego przepustowość ma wynieść 10 mln ton rocznie. Infrastruktura ma składa się z trzech zbiorników. Jak mówił Sorensen plany budowy terminalu były od samego początku zintegrowane z pozyskaniem złóż. Pieridae zamierza podjąć ostateczną decyzję inwestycyjną w sprawie terminalu Goldboro jeszcze w tym roku. Koszty szacowane są na 7,3 mld dol.

Niemiecki Uniper już zobowiązał się do nabycia pierwszych ładunków LNG z Goldboro, stanowiących 50 proc. początkowej przepustowości, na podstawie 20-letniego kontraktu z klauzulą take-or-pay.

Kolejnym krokiem, który przybliża do powstania pierwszego eksportowego terminalu LNG w Kanadzie jest współpraca z firmą wydobywczą Petrolia. Pieridae Energy dokonało tzw. przejęcia odwrotnego Petroli, co pozwoli stworzyć spółką giełdową, Pieridae Energy Ltd, o nazwie Amalco, a transakcja zostanie zakończona w lipcu. Przejęcie odwrócone polega na wykupie poprzez firmę nie notowaną na giełdzie akcji spółki giełdowej w ilości dającej kontrolę nad nią.

– Staramy się rozwiązać problem jak dostarczyć surowiec do terminalu i zabezpieczyć możliwości finansowania – ocenił Sorensen. Dodał, że jego spółka będąc giełdowym podmiotem poprawi dostęp do kapitału na sfinansowanie rozwoju.

PKN Orlen w Kanadzie

Pod koniec 2015 roku należąca do PKN Orlen, spółka Orlen Upstream Canada przejęła kanadyjską spółkę Kicking Horse Energy. Spółka ta posiadała 10,7 proc. udziałów w projekcie Goldboro LNG realizowanego przez Pieridae Energy. W 2015 roku ta kanadyjska spółka nabyła grunty pod budowę terminalu w Nowej Szkocji. Co ważne, w lutym 2016 roku amerykański Departament ds. Energii wydał zgodę na eksport LNG do krajów nieobjętych umową o wolnym handlu z USA. Innymi partnerami strategicznymi tego projektu są General Electric oraz CB & I. W skład Rady Dyrektorów powstałej spółki Amalco będzie wchodzić Matthew Rees. To prezes ORLEN Upstream Canada Ltd.

Sam PKN Orlen pod koniec kwietnia podczas konferencji wynikowej z dużą ostrożnością wypowiadał się na temat przyszłości kanadyjskiego projektu. – Kupując kanadyjską spółkę Kicking Horse, nabyliśmy aktywa głównie w Albercie. Dzięki tej transakcji Orlen Upstream nabył 10 proc. udziałów w projekcie Goldboro LNG. 10 proc. to pewien udział, jednak jak wiemy jesteśmy pasywnym inwestorem i nie mamy decydującego wpływu na to, co się dzieje z tym projektem. Projekt ten na razie nie nabiera tempa. Zobaczymy jak sytuacja będzie się rozwijać – powiedział wiceprezes.

Reuters/Bartłomiej Sawicki